Hittade inte lämplig forumdel så testar här. Vi har anlitat en snickare för att sätta en innervägg och göra ett extra rum. Nu när vi tittade så ser vi att det är snett och mätning visar att väggen är 4-5 cm sned.

Är detta något man får räkna med? Min sambo är inne på att det inte är hela världen och nog inte kommer synas så mycket och jag är av motsatt åsikt. Takbrädorna hjälper extra mycket till att synliggöra den här missen.
 
  • Svart rökgasrör som går genom ett vitmålat tak i ett rum under renovering, med oslipad gipsskiva på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg som är delvis spacklad vid en dörröppning med vit trädörr, träpanel i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä det borde man inte behöva räkna med.. Men är det snett åt alla håll?
Att det är snett mot takpanelen får man nog räkna med, men frågan är väl om man mäter mot alla väggar
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä det borde man inte behöva räkna med.. Men är det snett åt alla håll?
Att det är snett mot takpanelen får man nog räkna med, men frågan är väl om man mäter mot alla väggar
Vi mätte mot bortre väggen, har lagt till bild som visar hur jag menar. Den rosa linjen visar den nya väggen.
 
  • Handritad skiss med måttangivelser och en rosa linje som representerar position för ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från andra hållet då?
 
Mät hörnen med vinkelhake också. Är inget av hörnen 45 grader?
 
BirgitS
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är inget av hörnen 45 grader?
90 grader?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
90 grader?
Jag mätte alla väggar nu, hade ingen vinkelhake till hands men höll upp en stor bok i hörnen mot den nybyggda väggen och det såg inte rakt ut.

De övriga tre väggarna är ytterväggar, och på andra sidan blir det svårt att mäta då det är ett stort rum med bland annat trappa.
 
  • Handritad skiss av ett rum med dimensioner och markerade ytterväggar, angivelse av en ny vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plåtrickard plåtrickard skrev:
Från andra hållet då?
Såhär såg det ut
 
  • Handritad skiss av en rektangulär plan med måttangivelser och texten "nya väggen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I brist på vinkelhake kan du mäta de två diagonalerna.
Mät om möjligt uppe vid taket eller i alla fall högt upp på väggarna också utifall att det är så att någon vägg inte är lodrät.

Men jag skulle nog föredra 4 cm fel framför att ha snickare jobbandes där med att göra om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
90 grader?
Förstås... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.