Hejsan!

Inte riktigt övertygad om att jag är på helt rätt område i forumet, men det gäller ju iaf isolering på något sätt så det måste ju vara bra :)

Vi har börjat projekt dränering i och kring vårt hus. Vi har rivit väggar och golv i två sovrum (ska göra hela källaren) .. plus att dränering utvändigt är under avslutning... nu har vi börjat fundera på allt kring återställandet...och då har jag några funderingar...

Vi har planerat att ha "flytande" golv i källaren.. dvs platonmatta, cellplast och golv.. men vi har inte riktigt bestämt oss för hur vi ska göra med just källarväggarna...! ?

Jag tycker att cellplast lät som en bra lösning för väggarna också...men kan inte hitta så mycket information om just det, någon som vet något? för och nackdelar.. tips på andra sätt att regla väggarna därnere utan att behöva utsätta materialen för onödig fukt...(vi funderade lite på att regla som vanligt också men att använda något imellan själva träreglarna och väggen.. som något gummiaktigt eller vad som helst.. en förskjutning iaf..)..

Snälla tips någon? Vi har snöat in... (alltså i ideér ..)

MVH Sandra
 
Om ni absolut vill regla där nere är nog plåtreglar ett bättre val.

Själv kör vi det säkra kortet i vår källare (utvändigt dränerad/isolerad) och kommer att ha putsade väggar med putsfärg på. Klinkers på golvet. Inget mer, då vi inte ska ha boutrymme där nere, utan endast hobbyrum mm. Låt en källare vara källare så minskar man källorna till fel!
 
ylven skrev:
Om ni absolut vill regla där nere är nog plåtreglar ett bättre val.

Själv kör vi det säkra kortet i vår källare (utvändigt dränerad/isolerad) och kommer att ha putsade väggar med putsfärg på. Klinkers på golvet. Inget mer, då vi inte ska ha boutrymme där nere, utan endast hobbyrum mm. Låt en källare vara källare så minskar man källorna till fel!
Vi har kombinerat dessa två första beskrivningar. Våra väggar är isolerade och dränerade på utsidan, och vi har putsat väggarna med silikatfärg på insidan.

Golvet är betongplatta med flytspackel med platon med stegisolering med flytande trägolv. Vi har kapat dörrkarmar så att de och trösklarna nu vilar på platon och inte på betong.

Det leder till att listerna (i och för sig ventilerade lister) blir en träyta som vidrör putset, likaså träkarmar en bit upp på väggen. Inte en perfekt lösning, men förhoppningsvis acceptabel. Om det leder till problem är det lätt att byta ut karmarna och listerna i nästa vända. Källaren är dock rätt torr, och vi har fuktkänslig fläkt så förhoppningen är att det är bra nog för en hobbykällare.

--- Mats ----
 
Tack för tipsen och infon.. har bestämt oss idag efter en diskussion med en bekant att vi ska isolera invändigt med frigolit.. som är klistrad med pl400 direkt på väggskivan.. som i sin tur sitter i stålreglar... med luftspalt imellan...

Påpekas bör att vi redan planerat för platon på golvet.. så ventilerade socklar finnes. och mekanisk ventilation är planerad .. bör fungera.. hoppas jag :)

Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
 
Hej,
Har precis besiktigat mitt blivande hus med Anticimex. Vi pratade bl a om att inreda källaren. Tipset var att inte använda mineralull utan istället cellplast som isolering och att sätta den med spalt mot väggen så att luften kan cirkulera. Det ska naturligtvis finnas spalt i tak och golv för att ventilationen ska fundera. Så ska det naturligtvis vara stålreglar mot väggarna - inget organiskt material.

Golvet ska enligt Anticimex vara mekaniskt ventilerat men jag är slälv inte 100% overtygad om dess förträfflighet. Det känns som att skjuta mygg med kanon. Kanske räcker det med t ex Platon Blå systemet utan meanisk ventilation om jag ser till att ta bort 100% av det organiska materialet mellan mattan och betonggolvet.

Tänk på att du kan sätta vanliga lister med distans istället för ventilerade golvlister. Bör spara pengar.

Om golvvärme inte används i hela källaren så måste de ouppvärmda ytorna, enligt Anticimex, vara utan fuktspärr så att fukten kan komma upp där. Jag sade att jag planerade klinkel direkt på betonggolvet i denna typen av rum och Anticimex killen sa att det var ett utmärkt val.
/Joachim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.