V Velsan skrev:
Minns inte om de ens gör det, vissa gör det inte alls, men svindyrt om de gör det. Dock så är deras alu matt och väldigt snyggt. Alu/trä brukar vara ca 10% dyrare än trä/trä i standardvitt. Men lönar sig aldrig att ta två olika kulörer på trä är min erfarenhet.
Ja allt som inte är serieproduktion är snordyrt.
 
Det är ganska svårt att jämföra priserna med den inflationen vi har idag.
Tänk på att råvarorna gått upp 30-50 % under året.
Då rör sig fönsterpriserna en hel del också.
Sedan för färdigt arbete har kringmaterielet också gått upp såklart.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Den olika färgen inne och ute kan påverka en del. Välj bort argon och lågemission, det betalar sig aldrig.

Välj bort argon och lågemission kan vara det dummaste rådet jag någonsin hört gällande fönster. Argon och e-glas är det som gör att fönster isolerar. Kan man inte, ska man inte ge råd.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Välj bort argon och lågemission kan vara det dummaste rådet jag någonsin hört gällande fönster. Argon och e-glas är det som gör att fönster isolerar. Kan man inte, ska man inte ge råd.

Med vänlig hälsning, fremax
Må vara sannt att de tekniskt är bättre, men om de bara är 20% bättre men kostar 2ggr mer... då är det ju inte ekonomiskt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
Må vara sannt att de tekniskt är bättre, men om de bara är 20% bättre men kostar 2ggr mer... då är det ju inte ekonomiskt
Det beror ju helt på besparingen under deras livstid. Säg att de kostar t.ex 5000:- mer men under sin livstid besparat 20000:- i minskade uppvärmingskostnader så är det ju fortfarande helt klart värt den extra kostnaden.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Köpte 10 SP balans våren 2020
Varierad storlek från 10-12. Till 14-16. 6 st vrid, 4 fasta. Ljud glas och solreducerande. så påkostade och ruggigt tunga
Knappt 63K inkl frakt.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
K
Min upplevelse är att det ofta går att få upp emot 50% rabatt på listpriserna om man frågar. Men det är klart att specialfönstet alltid är dyrare och inte går att pruta på på samma sätt...
 
K Kallebo skrev:
Min upplevelse är att det ofta går att få upp emot 50% rabatt på listpriserna om man frågar. Men det är klart att specialfönstet alltid är dyrare och inte går att pruta på på samma sätt...
Det var ungefär den rabatt jag hade på mina i mitt svar ovan. Detta var special med en glassammansättning som inte finns i listan. (Ljud och sol var visst inte så vanligt). Hade jag valt färgad utsida men deras standard kullr så hade det varit ganska ok. Men ncs ute drog iväg lite mer, och ncs inne var ruggigt dyrt.
 
M
J JBir skrev:
Det beror ju helt på besparingen under deras livstid. Säg att de kostar t.ex 5000:- mer men under sin livstid besparat 20000:- i minskade uppvärmingskostnader så är det ju fortfarande helt klart värt den extra kostnaden.
Eldar du med hundralappar om du tror att du kan spara 20000:- i uppvärmning på ett enda fönster?
Du måste även räkna med alternativkostnaden för den ökade investeringen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J
M mnils skrev:
Eldar du med hundralappar om du tror att du kan spara 20000:- i uppvärmning på ett enda fönster?
Du måste även räkna med alternativkostnaden för den ökade investeringen.
Självklart måste man det. Man får väl hoppas att fönstren har ordentlig livslängd. Med tanke på var energipriserna är på väg så är det inte omöjligt att en 20% förbättring kan löna sig även om fönstret är mycket dyrare. Siffrorna jag skrev var bara taget ur luften som tankeexperiment.
Jag har för övrigt fjärrvärme genom en samfällighet där det inte är individuell mätning, så för mig skulle det inte löna sig på kort sikt i alla fall.
 
Jag byggde om alla fönster från 2 till 3-glas istället, finns flera firmor här som håller på med det ex. Grundels. Blev jättebra och till en bråkdel av de priser jag sett här.
 
A Anders23094 skrev:
Jag byggde om alla fönster från 2 till 3-glas istället, finns flera firmor här som håller på med det ex. Grundels. Blev jättebra och till en bråkdel av de priser jag sett här.
Vad kostade det alternativet via grundels? Hur många fönster? Vi har nog inte råd att byta alla fönster så överväger att sätta energiglas från Grundels o fixa med tätningslister så gott det går.
 
richardtenggren
Radhusfantast Radhusfantast skrev:
Vad kostade det alternativet via grundels? Hur många fönster? Vi har nog inte råd att byta alla fönster så överväger att sätta energiglas från Grundels o fixa med tätningslister så gott det går.
Grundels fixade även tätningslisterna på vårt kontor :)
 
Radhusfantast Radhusfantast skrev:
Vad kostade det alternativet via grundels? Hur många fönster? Vi har nog inte råd att byta alla fönster så överväger att sätta energiglas från Grundels o fixa med tätningslister så gott det går.
Det fanns flera firmor som utförde såna jobb, Grundels var den största här då vilket var orsaken att jag nämnde dem, men jag valde en konkurrent (http://www.iwa21.se) lite beroende på att de hade en montör som bor ett par hundra meter bort i vårt villaområde så det vart väldigt praktiskt. Har för mig att de initialt kom från Grundels men startade ett eget företag.
Men det här är nog 7 år sen så priserna är absolut inte samma idag och ROT var 50% då.
Hur som helst så gick 12 fönster med yta på ~7m² på 21400:- vilket blev 12840:- med ROT ink moms., tätnings- och distanslister ingick. Dvs runt 1000:- per fönster.
Det blev jättebra både funktionellt och utseendemässigt, tidigare hade vi jättemycket kalldrag vilket vi inte känner av längre. Jag har faktiskt inte satt på värmen än i huset men det börjar bli lite kyligt.
 
Thomas1963 Thomas1963 skrev:
Svindyrt. Ni blir rejält uppskörtade. Jag köpte 12 enheter varav 2 helglas altandörrar för ca 55 Tsek och bytte själv. Tog 2 till 3 dagar. Inte speciellt svårt.
Var köpte du fönstren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.