Dessa rör är 88,9 mm och gängade i varje ände. Sen kopplar man ihop dom med skarvmuff; inga problem bara köra ner i marken och trycka med grävmaskin tills det tar stopp...

Frågan jag har är, Vart köper jag dessa och vad kallas dom? Dessa på bild har jag fått från grannen som pålade sin altan 1998 hehe..

frågade på lokala stålgrossisten, dom hade samma rör men kunde inte erbjuda att dom gängas.

Kan oxå tänka mig att gå ner i storlek till 76 mm bara man får tag i gängor. Annars blir det väl att ha ett mindre rör i mitten och sen fästa med skruv från utsidan men det lär inte hålla lika länge tror jag .

Rörledningar längs en byggnads vägg med omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfallna rörstycken och växtlighet på marken, indikerar behov av reparation eller städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på betongrör lagda på grusig mark med synlig rostig ände och omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Markskruv istället kanske? Eller har du 10-talet meter lera?
 
Vattenledningsrör?
 
Gatan är gammal sjöbotten så allt med vikt behöver pålas. Är nog +15 m lera(ner till berg) där jag ska använda dessa rör.

Så markskruv kommer inte finns tyvärr
 
Lägg marksten istället då, mycket enklare, billigare och mindre underhåll.
 
Ska gjuta en 17m betongsula och sen bygga 1m hög stödmur. Totalvikt 5 ton så den måste pålas så den inte sätter sig om 10 år
 
....är det verkligen rätt tänkt här.

Du gjuter ju en sula som du sedan ställer muren på. Säg att du gör sulan 30cm bred och 25cm hög, två lager med armering (fyra järn). Nog sjutton kommer detta och muren flyta ovanpå din lera? Det är ju inte vansinnigt hög vikt per meter.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mattias du har förmodligen rätt jag tror oxå att sulan borde ligga still på en packad grusbädd . Dock har flera grannar haft problem på gatan med sprickor i hus och murar som sätter sig osv..

Muren och altan uppepå kommer nog landa totalt norr om 70k att bygga så därför säkrar jag gärna upp med pålning för ett par tusen

Tack Fotografen du löste min gåta!♥️
 
  • Gilla
Mikch och 1 till
  • Laddar…
Btw när man pålar klart och ska gjuta in allt i sulan och armeringen, så har jag sett att storbyggen har som en fyrkantig stålplatta på toppen av pålen. Vad kallas den? Som ett platt fyrkantigt svamphuvud typ...?
 
RoTe
Alltså det finns ju stålpålar att köpa om man måste påla liksom. Men jag antar det var med budget i åtanke du frågade... Isf leta på metallskrotar är väl mitt tips, skarva rör är ju inget problem, bara svetsa.
 
Luddest Luddest skrev:
Btw när man pålar klart och ska gjuta in allt i sulan och armeringen, så har jag sett att storbyggen har som en fyrkantig stålplatta på toppen av pålen. Vad kallas den? Som ett platt fyrkantigt svamphuvud typ...?

Det är ju extremt overkill att påla en så liten stödmur. Bättre att gräva ur och fylla med något lättare under så blir det inga sättningar.
Plattorna ovan industriella stålpålar kallas bara pålplattor och används för att stoppslå pålarna med hejare, vilket säkerställer förväntad bärförmåga.
 
Ja har vart med å pålat för flera stödmurar, kul å höra nån som löser de på egen hand.
Topplattorna är för tryckutjämning. Så leta på en lite tjockare stålplåt, å kapa upp i lämplig storlek. En riktig påle som är 90mm i diameter å 6.3mm gods. Har ett 150x150mm lock 15mm tjock. Å ihop bär upp ca 25ton. Lite overkill för dig. Men då har du nått att utgå ifrån. :D
 
M Malten skrev:
Ja har vart med å pålat för flera stödmurar, kul å höra nån som löser de på egen hand.
Topplattorna är för tryckutjämning. Så leta på en lite tjockare stålplåt, å kapa upp i lämplig storlek. En riktig påle som är 90mm i diameter å 6.3mm gods. Har ett 150x150mm lock 15mm tjock. Å ihop bär upp ca 25ton. Lite overkill för dig. Men då har du nått att utgå ifrån. :D
Tack för infon Malten det uppskattas! Vart kan man köpa dessa stålplåtar? Är tyvärr inte så manlig att jag kan svetsa än....
 
Luddest Luddest skrev:
Tack för infon Malten det uppskattas! Vart kan man köpa dessa stålplåtar? Är tyvärr inte så manlig att jag kan svetsa än....
Okej, kolla in hos nån smides firma i närheten, som kan kapa upp några bitar, nu är ju jag ingen konstruktör, men skulle tippa på att 4-5mm plåt räcker gott å väl. Räcker att svetsa dit ett litet armeringsjärn, eller liknande Som styrning. Så de ligger på plats innan gjutning.

Lära sig svetsa är alltid bra ;)

Å tänka på att va försiktig med gängorna, när du ska trycka/slå ner rören. Så de går smidigt å skarva dom.
 
  • Gilla
Luddest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.