Sittställning
Chrille.B Chrille.B skrev:
Ska du ha en driftsäker pump så kan jag inte annat än rekommendera Mitsubishi. Hero eller Ninja är riktigt bra och går inte jämföra i kvalitet mot Innova. Kostar lite mer men har man möjlighet så kika på dom modellerna.
Jag har tjatar om detta i många trådar, Mitsubishi hero ln25 ! Grymt tyst och bra fart
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag tror split fungerar sämre vid olika temperaturer.
Typ om du vill ha varmt uppe och endast lite stödvärme i källaren.

/Höghus
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har tjatar om detta i många trådar, Mitsubishi hero ln25 ! Grymt tyst och bra fart
Det är ingen som ifrågasätter om huruvida Mitsubishi är en bra luftvärmepump, frågan var vilken av pumparna man får ut mest värme per kWh och investering. Där ligger inte Mitsubishi bäst till då man betalar extra för endast varumärket.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sittställning
Willhem Willhem skrev:
Det är ingen som ifrågasätter om huruvida Mitsubishi är en bra luftvärmepump, frågan var vilken av pumparna man får ut mest värme per kWh och investering. Där ligger inte Mitsubishi bäst till då man betalar extra för endast varumärket.
Hero 2.0 har väl scop på 5.2?

Hur stor praktiskt skillnad blir det på 4.8-5.2 egentligen?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hero 2.0 har väl scop på 5.2?

Hur stor praktiskt skillnad blir det på 4.8-5.2 egentligen?
Det vi jämför och tittar på är alternativen Malin 84 frågat om. Om vi ska föra diskussionen vidare behöver vi beakta pris för inköp och installation som har stor påverkan på totalkostnaden utslaget per år.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sittställning
Som du kanske la märke till så svarade jag någon annan i tråden som också rekommendera den pumpen. Eftersom jag har begränsad erfarenhet men har gree, Mitsubishi och ivt så ville jag ge +1 för Mitsubishi hero 2.0 som även varit testvinnare.

Jag ser gärna till en helhet och Mitsubishi levererar på många punkter men är kanske något dyrare.

Själv väljer jag 2 utedelsr istället för 1, priset blir typ samma för mig så
 
  • Gilla
Willhem
  • Laddar…
Willhem Willhem skrev:
Två separata system har sina fördelar. Rördragningen blir oftast kortare och skulle det bli något problem med någon av pumparna har du iallafall värme från den andra.
Förslagsvis installerar du två Innova Platinum som både kommer bli billigare i installation och ge bättre effekt.
Lite nyfiken då jag kikar på platinums produktblad.
Hög effekt vid +7 ute men bara 2,45kW som dimensionerad effekt (p-design) , med så lågt dimensionerad effekt får man högt SCOP.
Skumt att tillverkaren uppger så låg dimensionerad effekt ;)
Hittar inga uppgifter på vad den levererar för effekt när det är kallt ute som tex vid -10 eller -15 som kan vara en ”normal” temperatur för ganska många .
Finns det andra produktblad som jag missat som visar effektuppgifter vid kallare temperaturer?

Om man monterar så kallade premiummärken och dess bättre modeller och jämför med många kinesmärken så är det ganska uppenbar kvalitetsskillnad man märker redan vid installation.
Är det kinesiska Midea, Gree eller Haier som är ursprungsmasinen ?
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
A
M Malin84 skrev:
Är Innova det bättre märket av dem..?
NEJ"!!"!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
det är ju givet att Mitsubishi är top3 av dessa
herons innedel har en massa väldigt trevliga funktioner
Den är väldigt väldig tyst i såväl innedel som utedel
Bra effekt direkt
överträffar generellt förväntningarna
inovan är raka motsatsen. Jag monterar inga längre då jag tröttnat på racklet.
Det enda den har som ingen av de övriga är tempgivare i fjärrkontrollen, kanske bra för vissa.
Samsungen bedömer jag har för dålig kvalitet, en av de pumpar jag byter ut när de bara är ett par år och kunderna tröttnat på dessa.
Panasonic är överprisade ,bättre att då välja mitsubishi men märket har för många en kultstatus
Toshiba är riktigt fina.
mm.
 
Går väl inte att jämföra ett japanskt toppmärke med en dekaltrimmad kinesisk pump. dessutom kostar ju Innovas toppmodell lika mycket som en Mitsubishi LN25 hos postorderhandlarna.
En pelletsbrännare kan man reparera själv och skicka efter delar. Hos en värmepump kostar bara framkörningsavgiften för en installatör en tusenlapp. och både Samsung och kinapumparna krånglar betydligt oftare än en kvalitetspump, där är det verkligen skillnad.
SCOP går att trixa med, dels som sagt med dimensionerad effekt, dels är en del SCOP angivna för mellaneuropa och en del för nordiskt klimat. Det är vad pumpen ger vid -15 grader som är intressantast och där ligger Mitsubishi Hero bra till. Mitsubishi Sumo är ändå bättre där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för alla inputs :) extra intressant det där med att effekten blir sämre vid lägre temperaturer. Nu bor jag i södra Skåne och temperaturen ligger oftast kring 0:an på vintern, men det är ju absolut något jag ska fråga om nu när jag vet att fråga om det!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Man hör ofta att folk frågar efter tex en luftvärmepump på 6kW för det har någon sagt är bra.
6kW är dom då vid +7 och säger många gånger inte så mycket om vad den kan leverera när det är kallt ute så man bör även kika på effekt vid -15 som mer visar hur kraftig den är.
Visar inte tillverkaren uppgifter på effekt vid andra utetemperaturer kan man man kanske fråga sig varför!

I nedre delen av Sverige om ni har runt nollan hela vintern är inte toppeffekt vid -15 lika viktig men ni kan istället ha hög luftfuktighet så utedelen fryser på snabbare och behöver avfrosta utedelen oftare.
Gäller då att modellen är bra anpassad för detta så den inte fryser ihop som en igloo istället.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
M Malin84 skrev:
Tack för alla inputs :) extra intressant det där med att effekten blir sämre vid lägre temperaturer. Nu bor jag i södra Skåne och temperaturen ligger oftast kring 0:an på vintern, men det är ju absolut något jag ska fråga om nu när jag vet att fråga om det!
Skåne har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT enligt statistiken på mellan -10° ner till -15° beroende på var i Skåne vi pratar om. Det blir dock sällan fullt så kallt och bara ett fåtal dygn men värmesystemet i huset bör klara DVUT med hyfsade prestanda. Det kan kortvarigt bli ännu kallare än DVUT. Nu har vi haft ett antal ganska milda vintrar men plötsligt kan vi får en kall 10-årsvinter. Den dag det är runt -10° i Skåne kommer el-priset att skjuta upp i taket och har man timdebitering vill man inte förbruka någon el då. Har man vanligt rörligt pris som många kan man bara försöka spara elen och hoppas på att resten av månaden inte blir lika kall.
 
  • Gilla
Malin84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.