Hej.
Har en äldre IVT greenline och vill tidstyra att endast producera varmvatten på natten.

blir inte klok hur det ska ställas in. Har en REGO.

vad betyder liten bokstav?
Ställer man in tiden där man inte vill producera?
Är bildens inställningar korrekt för att endast producera varmvatten mellan 23-07?
 
  • Skärmklipp som visar tidsschema för varmvattenproduktion veckodagar och tider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joniS och 1 till
  • Laddar…
Någon som har en tanke hur det ska vara?
 
A A.G skrev:
Någon som har en tanke hur det ska vara?
Stor bokstav betyder att programmet är aktivt, liten bokstav att det är deaktiverat.
Så: Må 07-23 betyder attt den inte värmer varmvatten under denna tid och dag.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 2 till
  • Laddar…
Alex3000 Alex3000 skrev:
Stor bokstav betyder att programmet är aktivt, liten bokstav att det är deaktiverat.
Så: Må 07-23 betyder attt den inte värmer varmvatten under denna tid och dag.
tack så mycket!!
 
Tack, även om jag gissade på att stor bokstav var bättre och hade valt det. :) Uselt det inte står i manualen!
 
Passar bra så här i hysteriska elpristider. Jag ställde in min pump att bara värma varmvatten mellan 02:00 och 06:00 varje dag tack vare detta inlägg!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tack, även om jag gissade på att stor bokstav var bättre och hade valt det. :) Uselt det inte står i manualen!
Manualen är inte helt lätt att förstå helt klart. Men i alla fall för IVT Greenline C och E står det i manualen, sid 43, punkt 3 under "Tidsstyrning av värmepump enligt klocka"
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf
"Vrid menyratten medurs för att välja dag. Tryck därefter på knappen Ändra för att markera veckodagen med symbolen ^. Vrid menyratten medurs ett steg för att aktivera startdagen. Veckodagen erhåller då en stor bokstav."
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag fick en fråga hur jag gjorde min inställning. Postar svaret här också om någon annan är intresserad. :)

Jag har en Greenline IVT HT-C7
Jag började med att aktivera de avancerade menyerna. Jag tryckte och höll Värme också tills det står något i stil med Access = KUND2 i fönstret.

Börja med att kolla att klockan går rätt på pumpen. ;) Min verkar öka med ca 30 minuter/halvår...
Menyval 10 om du behöver ändra.

Sedan vred jag ratten tills jag kom till meny 4, Tidsstyrningar enligt klocka
Sedan till 4.3 "Tidsstyrning VV enligt klocka"
Därefter valde jag måndag och tryckte Ändra
Ändrade "må" till "Må" (för att aktivera)
Satte tiderna till 06:00-02:00 (för att inaktivera varmvattenproduktion för dessa tider) och valde Spara
Och så upprepade jag stegen för övriga veckodagar
Må 06:00-02:00
Ti 06:00-02:00
On 06:00-02:00
To 06:00-02:00
Fr 06:00-02:00
Lö 06:00-02:00
Sö 06:00-02:00

Med denna inställning värms alltså inget varmvatten mellan 06:00 på morgonen till 02:00 nästa dag, dvs varmvattnet värms bara mellan 02:00 och 06:00.

Kommer man på att man vill ha varmvattenproduktion t.ex. hela söndagen ändrar man bara till liten bokstav, dvs från till .

Hoppas detta är tydligt?

#greenline #ivt #HT-C7 #varmvatten #förbannadeelpriser
 
  • Gilla
Alex3000 och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Alverborg skrev:
Jag började med att aktivera de avancerade menyerna. Jag tryckte och höll Värme också tills det står något i stil med Access = KUND2 i fönstret.
Fel! Jag tryckte och höll Meny i ca 10 sekunder tills det stod Access = SERVICE.
Att hålla in Värmeknappen står det man ska göra i manualen...
 
B Bengt Alverborg skrev:
Fel! Jag tryckte och höll Meny i ca 10 sekunder tills det stod Access = SERVICE.
Att hålla in Värmeknappen står det man ska göra i manualen...
märkligt. Trycka på Värme-knappen funkar för mig. Kanske är olika på olika modeller.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
A A.G skrev:
märkligt. Trycka på Värme-knappen funkar för mig. Kanske är olika på olika modeller.
Ja, mycket märkligt. Jag har alltid tryckt Menyknappen på min, men testade Värme när jag hade skrivit inlägget. Det hände dock ingenting. Men det kanske har att göra med att min kontrollenhet ibland blir superlångsam. Det kan ta flera sekunder från jag trycker på en knapp tills dess att något händer. Tålamod är en dygd... :D
Jag får testa Värmeknappen igen vid tillfälle.

Nu verkar alla inställningar funka! På kvällen var varmvattnet 32 grader, och i morse hade jag 50 grader varmt vatten.
 
Nån som klurat på hur mycket man faktiskt tjänar? Vi använder "aldrig" varmvatten må-fre under dagtid, så det vore en tanke att slå av varmvattenvärmningen säg mellan 06.00 till typ 18.00. Men därefter kommer vi ju hem från jobb/barnträningar. Ibland har nån redan tränat och vill duscha eller kör nåt träningspass direkt och då också vill duscha. Men då måste det ju finnas varmvatten (dvs inte 32-35 grader) till hands.

Så, finns det pengar att spara om man stänger av "bara" 06.00 - 18.00 eftersom det måste produceras en himla massa varmvatten kl 18 då elen oftast är dyr?
 
V Vortex skrev:
Nån som klurat på hur mycket man faktiskt tjänar? Vi använder "aldrig" varmvatten må-fre under dagtid, så det vore en tanke att slå av varmvattenvärmningen säg mellan 06.00 till typ 18.00. Men därefter kommer vi ju hem från jobb/barnträningar. Ibland har nån redan tränat och vill duscha eller kör nåt träningspass direkt och då också vill duscha. Men då måste det ju finnas varmvatten (dvs inte 32-35 grader) till hands.

Så, finns det pengar att spara om man stänger av "bara" 06.00 - 18.00 eftersom det måste produceras en himla massa varmvatten kl 18 då elen oftast är dyr?
Om man duschar på morgonen sparar man nog mycket på att ladda på natten, om man duschar vid midnatt sparar man nog inte mycket. Det är när vattnet värms man vill ha lågtaxa. Om du duschar 18 vill du ha avstängt 17-23 tex.
 
V Vortex skrev:
Nån som klurat på hur mycket man faktiskt tjänar? Vi använder "aldrig" varmvatten må-fre under dagtid, så det vore en tanke att slå av varmvattenvärmningen säg mellan 06.00 till typ 18.00. Men därefter kommer vi ju hem från jobb/barnträningar. Ibland har nån redan tränat och vill duscha eller kör nåt träningspass direkt och då också vill duscha. Men då måste det ju finnas varmvatten (dvs inte 32-35 grader) till hands.

Så, finns det pengar att spara om man stänger av "bara" 06.00 - 18.00 eftersom det måste produceras en himla massa varmvatten kl 18 då elen oftast är dyr?
Som jag förstår det är varmvattentankarna ganska väl isolerade Om du inte använder något varmvatten tror jag inte att pumpen behöver värma vattnet särskilt mycket under dagen. Jag håller med dig om att det nog inte är så smart att stänga av fram till 18, för då drar den ju igång och värmer dels allt det "gamla" vattnet, och sedan det du duschar.

Det här tål verkligen att räknas på. Jag värmde upp mitt varmvatten till 52 grader vid 5-tiden på morgonen. Nu vid 19:30 är det 37 grader (vilket ju är helt ok att duscha i). Frågan är vad temperaturen är vid 21 när man kanske brukar vilja duscha, och om det i så fall fortfarande är ok. Eller är det smartare att värma vattnet precis när det ska användas - vilket då blir när det är som dyrast. Det kan ju heller inte vara så smart. Kan det vara fiffigast att helt enkelt värma vattnet under hela dygnet ändå, och på så vis dela upp kostnaden?
 
Den här helgen har väl priset varit hyfsat stabilt, alltså inte varit 5:- billigare på nätterna utan priset var väl legat runt 3-4 dygnet runt...
Visst har det svängt men inte alls som förut, undra om det börjar stabilisera sig lite, folk flyttar förbrukningen mer och mer till nätterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.