Hej!
Har en frysbox som är 15-20 år gammal. Innan sommaren så tömde vi den och kopplade ur elen eftersom den behövde frostas av. Det blev aldrig av att vi kopplade in den igen och nu när höstterminen kommer med "hot" om skyhöga elpriser så funderar jag på att ändå behålla den men inte ha den inkopplad eftersom vi för tillfället inte behöver den. Vi har tidigare mestadels använt den för förvaring av frukt och bär. Min fråga är alltså, kan man ha frysen stående oanvänd och urkopplad från elnätet en längre tid?
 
Förstår inte hur det skulle kunna vara ett problem. Har själv frys/kyl i ett litet hus på gården som nästan enbart används av gäster några veckor på sommaren, resten av tiden är de avslagna. De är väl ca. 10 år och funkar fortfarande vilket man väl knappt kan förvänta sig av moderna vitvaror. Tänk också på att de stått utan kontakt med elnätet innan de blivit sålda.
 
Totte_S
Välkommen hit! Det går alldeles utmärkt att förvara den utan att vara inkopplad. Den bör så klart förvaras i ett vettigt utrymme. Det kan också vara trevligt att ha locket på glänt, annars brukar de lukta lite instängt. Gör rent den ordentligt på insidan så det inte börjar växa mögel i den.
 
Tack. Jo, det här blev väl min första fråga på forumet.

Ok. Ja, det är väl någon missuppfattning jag fått med mig från uppväxten om vitvaror. Tack för era svar!
 
Lämnar kyl och frys med urdragen kontakt i sommarstugan när vi inte ska vara där på ett tag.
Det jag gör är att göra rent, samt ställer dörren på glänt med en tidning i mellan. har fungerat bra att göra så.

Ps jag kallställer även sommarstugan. är jag där på vintern så värmer jag upp stugan före jag sätter i kontakten igen... det sa min far att jag skulle göra, har inte funderat på varför utan gör bara det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.