Nu när elpriserna är helt galna så funderar man på vad man kan göra för att minska på elförbrukningen.
Jag bor själv i elområde 4 i ett hus från 71 uppvärmt med direktverkande el.

Har ett stort nytt uterum som har vår/höst+ glas så det blir duktigt varmt på dagarna.
Tänkte att den värmen måste man kunna ta vara på på ett bra sätt.
Tankarna på en värmeflyttare tog form. Alltså dra in den varma luften i uterummet och trycka in i vardagsrummet/köket.

Någon måste redan ha gjort just detta.
Fungerar det bra är min fråga.
Fördelar kontra nackdelar andra saker att tänka på kring detta?

Tips på en bra värmeflyttare
 
För lite energi att trycka in, kanske inte ens sparar in kostnad för en fläkt och den energi den drar...
 
Har precis likadant hemma, vi har en dörr ut till altanen där det blir extrem varmt.

vi har den överdrivna lösningen att om man skulle känna att det är svalt inne så tar man sig en promenad på 3 meter och helt enkelt öppnar dörren.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Så jobbar vi också. På sommaren när vi vill ha svalare i huset är vi mycket noga med att hålla stängt mot uterummet. Nu på hösten och sen på våren låter vi dörren stå öppen mot uterummet för att släppa in värmen i huset. Samma på vintern när det är soliga dagar. Men stänger sedan när temperaturen sjunker på kvällen i uterummet till under önskad temperatur i huset. Sen får naturlagarna göra jobbet.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vill man få in värmen effektivare ställer man en fläkt som blåser genom dörren. De reas ut på många ställen nu.
 
Absolut att jag öppnar dörren när jag är hemma. Det är ju en självklarhet. Men jag tänker lite mer på dagarna när man är på jobbet och ingen är hemma mellan 7 och 17 då hade det varit trevligt med lite "gratis" värme.
 
M Murar'n skrev:
Absolut att jag öppnar dörren när jag är hemma. Det är ju en självklarhet. Men jag tänker lite mer på dagarna när man är på jobbet och ingen är hemma mellan 7 och 17 då hade det varit trevligt med lite "gratis" värme.
enkelt sätt:
två termostater som sluter vid högre i uterum, en som sluter vid lägre temp i huset. Dvs sluten kontakt för resp funktion, så startar fläkt.
Dvs delta t är avgörande, snurrar man på ena måste man snurra på andra.

Tror inte P = 1,2 * delta t * Q kan tillämpas, eller kan den det för ett rent luftutbyte? Nån kanske kan svara, formeln är väll mer för att värma luft.

Gäller iaf att ligga under P oavsett, men den rackarns fläkten och elinstallationen lär ju ha en lång paybacktid tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.