Vi har en villa med ett äldre FTX aggregat (termavent S40M). Det visar sig att tilluftsfläkten har lagt av. Med min begränsade felsökning verkar det vara så att fläkten inte får någon spänning från plintarna på kretskortet. Vidare vet jag att fläktmotorn i sig fungerar, för om jag byter plintar mellan till och frånluftsanslutningen så fungerar tilluftsfläkten men inte frånluftsfläkten. Nu till frågan; skulle man kunna koppla båda fläktarna till plintarna för frånluften och på så vis få båda att fungera, eller kommer kretskortet inte orka med det?
 
  • Elcentral med öppen kapsling som visar kretskort och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar en bättre titt (bild) på de tre reläerna under plintarna är den mittersta bränd som det ser ut på bilden? Är ganska vanligt problem med såna reläer att det kommer gnistor och smälter lite och fastnar i något läge.
 
Också vanligt att dom går att dra loss, rakt ut, för att byta.
 
Har nu kontaktat vemtilationsfirma som har bytt ut alla tre relän och någon ytterligare komponent. Tyvärr fungerar det fortfarande inte, istället har nu spänningen till både till- och frånluften lagt av. Värmepumpsystemet fungerar fortfarande och det finns spänning till kompressorn som styrs från relät som klickar. Ventilationsfirman säger nu att det nog inte går att laga.

Med tanke på att själva värmeåtervinningen fortfarande fungerar, kan jag koppla fläktarna till en extern strömkälla som inte styrs från kretskortet, med en varvtalsregulator? Motorn som används är
https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/6933-termavent-reservdelsmotor.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.