Hej!
Har ett 40-talshus med kutterspånsisolering i golvbjälklaget mellan källarvåning/suterrängvåning och övervåning. (Så även på kallvinden) Har nu fått liten droppvattenläcka i köket som gjort kutterspånet fuktigt och det har spridits vågrätt i kutterspånsisoleringen i golvbjälklaget. Nu säger försäkringsbolaget att de kommer byta isolering till glasfiberull i samband med att de torkar upp fuktskadan och byter fuktskadade delar och de menar att glasfiberull isolerar bättre men det oroar mig eftersom det inte buffrar fukt och det dessutom blir risk för högre fuktighet i källaren om fuktvandring upp i huset försvåras i och med tätare isolering.
Huset har inga fuktspärrar eller tätskikt någon stans och har stått utan fuktskador i snart 80 år med nuvarande kombination av byggnadssätt och isolering och jag vill verkligen inte byta till annan typ av isolering men jag pratar för döva öron hos försäkringsbolaget och byggherrar här.
Vill ha era synpunkter kanske tänker jag helt fel i alla fall?
Ett svar jag fått som argument är att om det hade varit glasfiberisolering hade fuktskadan märkts mycket snabbare för då hade det runnit rätt igenom och synts i taket i källaren istället för att sprida ut sig i hela golvbjälklaget. Vet inte varför det varit så mycket bättre att byta tak i källaren än att byta golv i övervåningen och är som sagt orolig att glasfiberisolering kommer med tiden orsaka fuktskada i källaren/källartaket istället när mellan bjälklaget mellan våningarna blir mer diffusionstätt i och med högre isoleringsgrad. Svaret på detta från byggherren: " ja men i så fall är det ju fel på eran ventilation om det skulle bli så " Fast nej tycker jag, om det skulle bli så så visar ju det att byte till icke- fuktbuffrande och effektivare isolering var fel val. Och då blir det mitt problem, inte deras, " för då är det ju fel på ventilationen"
Tacksam för input och era råd om det här
 
Jag tror du tänker galet, det är minst lika bra med glasull. Men får du inte byta mot lösull av ecofiber istället?
 
  • Gilla
Eskilon
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror du tänker galet, det är minst lika bra med glasull. Men får du inte byta mot lösull av ecofiber istället?
Tack för tipset, ska fråga om det. Men fattade det som att de inte vill ha fuktbuffrande material. Men man kan ju komplettera med fuktmätare bara
 
Jag anser att det inte föreligger risk för fuktproblem i källare/souterrängvåningen pga glasull. Så är 1000-tals hus från den tiden byggda..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag anser att det inte föreligger risk för fuktproblem i källare/souterrängvåningen pga glasull. Så är 1000-tals hus från den tiden byggda..
Byggnadsvårdsföreningen: "I slutet av 50-talet introducerades mineralull som isolering i väggar och bjälklag. "
Vårt är byggt -45.
"En nackdel med mineralull är att den saknar hygroskopiska egenskaper. Det innebär att den inte kan kan ta upp och avge fukt i ångfas. Däremot kan fibern binda vatten kapillärt (det fastnar mellan fibrerna)....varm inneluft tränger in i isoleringen och eftersom den inte kan absorbera någon fukt finns risk för mögel, röta, skadeinsekter och hussvamp. ":oops:
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.