Jag håller på att renovera fönster och behöver byta några rutor som spruckit. Vad kostar en kvadratmeter fönsterglas till ett 60-talsfönster 80x120 ? Finns det olika kvaliteer och tjocklekar?

Mvh/

Olof
 
jo det finns en massa tjocklekar.....1,5-2-3-4mm.....dyrare ju tjockare. Har för mig att
2 el3 mm kostade runt 300:-/kvm....men jag kan minnas fel....klart värt att byta till tjockare
glas om du ändå byter...ger ju bärttre u-värde..:)..och är inte lika bräckligt...
/
M
 
Jag vet inte priset, men rutor från 60-talet ser annorlunda ut än de rutor som vanligtvis används idag. Dom är valsade, o har ojämnheter o skiftningar som ger glaset liv. Dessutom är dom tunnare, blänker lite vackrare. Vore synd att ersätta med vanligt floatglas! Valsat glas finns att köpa, men antar att det är dyrt.

Gör en googelsökning på "kulturglas". Det är inte blåst glas du ska ha utan valsat.

Hittade också en gammal tråd från detta forum.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16800-kulturglas-resp-antikglas.html
 
  • Gilla
HenkeNord
  • Laddar…
Vanligt 3 mm fönsterglas ligger på runt 100:- kvadraten. Det var åtminstone vad jag fick betala för några veckor sedan. Glas har på ett år gått upp 3 omgångar i pris och totalt ca 100% upp på ett år.

Nu får man vara försiktig så att man inte pangar allt för många rutor vid fönsterrenoveringarna ;-)
 
Tack för info. Jag har ringt runt till några glasmästare nu och fått olika prisuppgifter. Verkar sprida en del allt från 350-850 för ruta inkl kittning. En ville ha 350 bara för rutan och 650 för ruta och kittning. Är det svårt att montera rutan och slå i stiften själv eller riskerar jag att panga den igen?

Mvh/ Olof
 
det är inte svårt alls....kitt går ju att köpa på tub numera så det är lätt att sätta ut. Visst eleminerar man risken att ta sönder rutan....men samtidigt så är det ju kul att ha gjort det själv. Är det bara ett vanligt 4-kantigt fönster som inte är för stort så tycker jag du ska göra ett försök...:)...annars hade jag lämnat in..
lycka till
/
M
 
trojlee skrev:
det är inte svårt alls....kitt går ju att köpa på tub numera så det är lätt att sätta ut. Visst eleminerar man risken att ta sönder rutan....men samtidigt så är det ju kul att ha gjort det själv. Är det bara ett vanligt 4-kantigt fönster som inte är för stort så tycker jag du ska göra ett försök...:)...annars hade jag lämnat in..
lycka till
/
M
Vissa av oss tycker kitt på tub är besvärligare än kitt på burk. :D

Här diskuterade vi den frågan:
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/71231-kletigt-foensterkitt.html
 
hehe:D.....
 
Lämnade in 4 st fönster för byta en ruta i varje och kittning kostade 1100kr vitt (275kr/fönster). Ringde runt innan och priserna varierade mellan 2700 och 1100kr så det lönar sig att ringa runt.
Nu hade jag gjort klart alla fönster innan, tagit bort allt gammalt kit och glas, skrapat och grundoljat/målat. Glasen var 50x140cm.
 
Tillslut lämnade jag in för glasning och kittning och priset blev 250kr. Nu ska jag bara låta kittet torka någon dag, slutmåla och sen hänga upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.