Behöver borra ett antal 56mm hål för spottar i en 15mm ekskiva.

Tror inte riktigt på mitt hålborrset (ett sånt med 6-7 olika löstagbara skär man kan välja mellan).

Några bra ideér hur jag bäst gör detta för ett snyggt och exakt resultat?

// Janne
 
Sticksåg ?
En spot borde ju ha en ram på iaf 5-10mm som kan täcka ev misstag, så det är den precisionen du behöver när du sågar i så fall...

/K
 
Mmmm, tänkte på det också, men 56mm är ganska snävt. Kan iof såga en stjärna först för att underlätta. Hade det funnits en borrlösning hade det varit enklare och snabbare ;)
 
Det fungerar utmärkt med din hålsåg även om den är av enklare type.. Kan inte tänka mig att spottarna kräver exakt mm-precision så skulle det bli 58 pga att sågen inte centrerar riktigt gör det inget, ta det bara lugnt och kör inte med för hög hastighet så ska det fungera.
 
Ska ta och prova med en spillbit. Mitt borrset verkar bara så rangligt, därav min tvekan.
 
jag skulle göra 102 mm-hål i 38 mm ek (för en powerport) och det var det enskilt farligaste momentet hittills under min renovering. Jag snurrade mer än hålsågen när det högg något vansinnigt. Det slutade med att jag körde sågen baklänges (!?) för att göra ett ca 10 mm djupt spår, därefter körde jag med 22mm träborr och sticksåg tills hålet var klart, det funkade utmärkt.
 
Om det är en lös bräda kanske du kan hitta någon verkstad som har en rejäl pelarborr+ ett bra borrstål som kan hjälpa dig? Men det kanske är optimistiskt att hitta sådana små verkstäder nu för tiden..... :(
 
Det är väldigt stor skillnad på att borra 102 mm hål och 56 mm. Skaffa ett hålborr av hög kvalitet, inte ett sånt där set med 8 borrar för 39,90. Du måste köra med en riktig borrmaskin, en vanlig skruvdragar orkar inte.
 
Mät ytterdiametern på dina spottar (ytterringen den som täcker hålet), sedan mäter du ytterdiametern på den del som ska in i hålet. Då ser du inom vilken tolerans du bör ligga.
Och du ser hur stort hål du kan ha.

Jag använde biltemas håltagningsset till mina spottar, och dom är inte det bästa, funkade perfekt.

Alternativt, borra med ditt set ett litet spår på ca 3-5 mm, borra ett hål med en träborr på insidan av spåret, rakt igenom och kör sedan med sticksågen efter ditt borrade spår som mall.
Då får du det snyggt. Tror annars det kan vara ganska drygt att borra med ett håltagningsset som inte är av bra kvalitet i ek som är en "smula" hårt...

Lycka till!
 
naresjo: Det var ett bra tips. Har lite att spela på då innerdiametern är 56 mm och yttern är 70 mm. Jag provkör och ser hur det går.
 
  • FB13175.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P-Plats: Vad kostar dessa?
 
Ginflyer skrev:
P-Plats: Vad kostar dessa?
Säkert inte billigt men se det såhär: nu har du en bra anledning att köpa riktigt bra grejor! :)
 
Ett alternativ är att fräsa ut hålen med handöverfräsen, kommer man inte igenom så kan den frästa kanten hjälpa till att styra sticksågens blad lite.

/Kent
 
Alla anledningar till att skaffa kvalitetsgrejor är alltid välkomna ;)

Jag funderade på att fräsa ut det, men funderade på om det var rätt väg att gå då det i frässammanhang är ett litet hål. Fick mitt cirkelanslag till 1010:an igår, får se om det är ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.