S
Var nära på att beställa en Tibber Pulse nyss då jag ville kunna se elförbrukningen på ett smidigt sätt. Men om man inte är tibber-kund så får man inte tillgång till historik, och då ser jag det som helt meningslöst.

Finns det några alternativ? Det jag vill kunna se är dels strömförbrukning just nu, men även gå bakåt i tiden för att kunna se förbrukningen timme för timme eller t.o.m mer noggrant.
 
  • Gilla
Flash777 och 1 till
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Var nära på att beställa en Tibber Pulse nyss då jag ville kunna se elförbrukningen på ett smidigt sätt. Men om man inte är tibber-kund så får man inte tillgång till historik, och då ser jag det som helt meningslöst.

Finns det några alternativ? Det jag vill kunna se är dels strömförbrukning just nu, men även gå bakåt i tiden för att kunna se förbrukningen timme för timme eller t.o.m mer noggrant.
Har du fått den nya elmätaren med HAN port? Då kan du koppla på lite vad du vill egentligen.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hade Tibber men band upp mig då elpriserna började stiga, så nu är min Pulse rätt värdelös som du är inne på.

Min plan är dock att använda den och plocka live-datan för att sedan skapa en egen historik i HA och visa i Grafena(?). Men jag är ju inte riktigt där än… ;)
 
  • Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
S
F Fideliox skrev:
Har du fått den nya elmätaren med HAN port? Då kan du koppla på lite vad du vill egentligen.
Yes, har en HAN port. Har du något förslag?
 
F
S SueCia skrev:
Yes, har en HAN port. Har du något förslag?

Har inte kollat närmare på det själv då jag inte fått HAN ännu. Men jag kör Home Assistent hemma så jag tänker att det borde gå att få ut datan till den. Googlade lite snabbt och hittade detta; https://www.teknikihemmet.se/2022/05/han-port-pa-elmataren/
 
Ja, det finns färdig lösning till Home assistant. Så här kan det se ut:
Graf över energiförbrukning och pris per kWh med blå och orange linjer och staplar markerade "Nordpool".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också en Tibber pulse och har inte blivit kund där förrän helt nyligen, eftersom jag med hjälp av HA och lite annat börjat styra min förbrukning på ett automatiserat vis. Då är timdebitering smart.

/Fumble
 
Fortsätter tråden. Är som TS var inne på bara ute efter att på ngt enkelt sätt se förbrukning i realtid samt med historik i en app. Inget byte av elavtal och ingen integration med andra prylar. Finns det verkligen inget sådant alternativ?
 
Det finns bara två som har den informationen: Ditt elhandelsbolag och ditt nätbolag. Hör med dem! Har de inget som passar, återstår att göra något själv.

/Fumble
 
Jag har Eon som nätleverantör, dem ger möjlighet att se förbrukningshistorik/timme i sin app.

För att se momentaförbrukning har jag Easee Equalizer, kopplad till mätarens HAN-port. Den visar aktuell förbrukning totalt och per fas, men ingen historik. Öppet API dock tror jag för dem som vill fixa själva.
(Equalizern har jag dock egentligen skaffat för att koppla till laddboxen (trådlöst) så att vi inte bränner några säkringar.)
 
Tack för svar. Jag bor i Sthlm så Ellevio, men nyligen bytt mätare till den nya varianten med just öppet gränssnitt. Är ute efter att i app kunna se förbrukning i realtid för att jaga ner förbrukning, men historik vore så klart också intressant.

Tibber Pulse P1 verkar göra det jag vill men jag tänkte att det måste finnas andra alternativ? Easee Equalizer är väl till just för koppling mot laddbox ? (Jag laddar inte bilen hemma).
 
Japp, syftet med Equalizer är koppling mot laddbox, men i appen ser man även aktuell förbrukning, så man kan ju använda den till det också.
Nu har ju jag en uppsättning med både laddbox och equalizer, så jag kan ju iofs inte garantera att den fungerar stand alone, men det kan säkert leverantören svara på.
 
CasualBuilder CasualBuilder skrev:
Jag har Eon som nätleverantör, dem ger möjlighet att se förbrukningshistorik/timme i sin app.

För att se momentaförbrukning har jag Easee Equalizer, kopplad till mätarens HAN-port. Den visar aktuell förbrukning totalt och per fas, men ingen historik. Öppet API dock tror jag för dem som vill fixa själva.
(Equalizern har jag dock egentligen skaffat för att koppla till laddboxen (trådlöst) så att vi inte bränner några säkringar.)
Tycker du att Equalizern funkar bra för lastbalanseringen? Jag kör med Watty eftersom det inte fanns något alternativ innan och lastbalanseringen funkar ok, men den förlitar sig på att det finns en internetuppkoppling och att Tibbers servrar ska skicka signal via mobilnätet till våra två Easee-laddare för att ställa ner laddhastigheten. Än så länge har inget hänt, men om internet dyker vid fel tillfälle en riktigt kall dag så är det risk att säkringarna går.
 
  • Gilla
Bil Ning
  • Laddar…
Det fungerar fint så här långt. Den kunde vara lite snabbare på att skala upp när det finns ledig kapacitet, exv att den hoppat ner till 1 fas pga att tvättmaskinen dragit igång att värma vatten. Dem uppdaterar dock programvaran med jämna mellanrum, så det kanske kommer.
I praktiken fungerar det fint, och bilen hinner laddas ändå.
Vi har FLVP, pool med cirkulation och värmepump, samt 1 elbil, och klarar oss fint på 16A säkring. Hade vi inte haft equalizern hade vi nog inte kunnat ladda på mer än 5A för att inte riskera säkringarna, om ens det gått.
 
Hej!

Även jag är intresserad av realtidsmätning med historik men söker alternativ till Tibber Pulse. Har ni kommit vidare med lösning?
 
  • Gilla
Jack_040
  • Laddar…
Har använt Eliq sedan nästan ett decenniums och varit väldigt nöjd med denna lösning. Realtid såväl som
månatliga rapporter. Larmfunktion vid tex överskriden lastgräns (kan sättas) samt vid förlorad internetkontakt.
Snygg grafik! Visst genom åren har man haft mjukvaruproblem men dessa har fixats i rimlig tid med bra resultat. De senaste åren har systemet fungerat klockrent!
Men indata fås via elmätarens blinkdiod vilket medfört problem vid mätarbyten (fabrikatsvis) och efter sista bytet
till sk smart mätare med HAN-port. så är blinkdiod/erna svåra att detektera -> stora problem med missvisningar!
Som alltid när analog teknik skall ersättas av digital så uppstår lätt problem. Leverantören av den analoga tekniken förlorar affärsutrymme och försvinner . . .
Är det någon annan i detta Forum som har samma problem med blinkdetektering till Eliq vid övergång till de nya elmätarna?
Tibber såg först ut att kunna ersätta Elig:s system men det gör det inte pga abbonemangsbyte, avsaknad av
extern antenn (elmätare i externt plåtskåp på elstolpe utomhus!) etc.
 
  • Gilla
FredrikNMB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.