Hej!

Jag försöker avfukta ett källarutrymme på uppskattningsvis 30 kvm. Tidigare har fuktkvoten pendlat mellan ca 60 - 70 %, och nu med avfuktare konstant på ligger den kring 55 %. Jag skulle helst vilja sänka ytterligare så att källarväggarna kan torka ur ordentligt, men det verkar ta stopp vid 55 %. Jag funderar på om detta kan bero på att det är öppen trappa ner till källaren från våningen ovanför?

Avfuktaren jag använder är en gammal Woods MDE14.
 
Ja, det blir tufft att komma ner lägre. Var kommer fukten från ?
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
Att luftfuktigheten inte sjunker behöver ju inte betyda att väggarna inte blir torrare, utan att avdunstningen från dem är god.
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det blir tufft att komma ner lägre. Var kommer fukten från ?
Källaren har varit inredda som gillestuga tidigare. Nu när jag rivit bort delar och golv har det dykt upp fuktskadade områden bakom som behöver torka ur.

Jag kan tillägga att uppvärmningen i huset inte är påslagen för säsongen, och att det är ca 18 grader i källaren.
 
T topmount skrev:
Att luftfuktigheten inte sjunker behöver ju inte betyda att väggarna inte blir torrare, utan att avdunstningen från dem är god.
:heart:
 
På med värme, torkar ju långsamt annars.. Är grunden dränerad ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På med värme, torkar ju långsamt annars.. Är grunden dränerad ?
Ja, grunden är dränerad och isolerad. Dags att slå på värmen snart i vilket fall nu när det blir kallare. Rimligtvis bör det väl leda till att den relativa luftfuktigheten går ner också.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kan du inte täcka för öppningen tillfälligt så avfuktaren inte vill avfukta hela huset ?
 
Düsseldorff
Som sagt, om du ska torka fuktskador behöver du tillföra värme, annars tar det 100 år.

Om du ska avfukta konstant så behöver du begränsa volymen för den stackars avfuktaren. Har du öppet upp till resten av huset så kommer ju avfuktaren få kämpa med resterande våningar också. Inte optimalt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Som sagt, om du ska torka fuktskador behöver du tillföra värme, annars tar det 100 år.

Om du ska avfukta konstant så behöver du begränsa volymen för den stackars avfuktaren. Har du öppet upp till resten av huset så kommer ju avfuktaren få kämpa med resterande våningar också. Inte optimalt.
Misstänkte det. Tyvärr är det svårt i det här fallet då trappan går upp till hallen ovanför och sedan fortsätter upp på övervåningen. Får se hur det blir med värmen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.