Vi kikar på att köpa (fabriks)ny bil kontant för större summa pengar. En farbror till min fru kan utnyttja en förmånlig företagsrabatt och har erbjudit sig att köpa ut bilen åt oss, men måste stå som ägare till bilen i 9 månader från leveransdatum innan han kan överlåta ägandeskapet.

Det är en dyr bil och det diffar över 40'000 mellan hans rabatterade pris och det bästa vi har lyckats förhandla oss till - så det är lockande.

Men. Det känns också som det är en riskabel operation, rent oaktat att det kan li problem med försäkring. Det innebär ju i praktiken att vi ger farbrorn köppenningen i handen för att köpa bilen i sitt namn, som vi sen skulle nyttja i 9 månader innan han kan skriva över den på oss. Vi litar på att han inte kommer lura oss på bilen, men han skulle ju kunna komma på ekonomiskt obestånd så bilen blir utmätt, eller dö i vilket fall bilen bli arvegods.

Går det att skydda sig från detta? Ett lån med löptid på 9 månader med bilen som säkerhet? Testamente i den osannolika händelsen dödsfall? (Farbrodern har inga barn, är inte gift, och är särbo). Eller ska vi bara släppa detta och vara glada att vi kan kontantköpa en bil när räntorna är som de är :)
 
R
Försäkringen är en sak jag skulle dubbelkolla och sedan trippelkolla. Många försäkringar tillåter inte att någon annan än försäkringstagaren nyttjar bilen mer än temporärt. Om ni krockar den och försäkringsbolaget anser att ni är huvudsakliga brukare så kan ersättning helt enkelt nekas.

I övrigt kan man väl nämna en risk din frus farbror tar och det är ju parkeringsböter och trängselavgifter som han blir betalningsansvarig för.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Försäkringen är en sak jag skulle dubbelkolla och sedan trippelkolla. Många försäkringar tillåter inte att någon annan än försäkringstagaren nyttjar bilen mer än temporärt. Om ni krockar den och försäkringsbolaget anser att ni är huvudsakliga brukare så kan ersättning helt enkelt nekas.

I övrigt kan man väl nämna en risk din frus farbror tar och det är ju parkeringsböter och trängselavgifter som han blir betalningsansvarig för.
Ja, försäkringen är ju en rejäl risk.
 
Kan inte något om juridiken, men magkänslan säger att det är en dålig idé.. Liten risk, men potentiellt stora konsekvenser. Kan ni gå till en annan handlare och försöka där?
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller pengarna så kan väl de betraktas som ett lån från er till farbrorn och ska det ju finnas dokumenterat med ett skuldebrev (revers) och formuleras med ränta, uppsägningstid etc. Det ger ju er en möjlighet att få igen pengarna (bilen) vid ett dödsfall i alla fall.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller pengarna så kan väl de betraktas som ett lån från er till farbrorn och ska det ju finnas dokumenterat med ett skuldebrev (revers) och formuleras med ränta, uppsägningstid etc. Det ger ju er en möjlighet att få igen pengarna (bilen) vid ett dödsfall i alla fall.
Ja för skulder regleras innan arvsdelning. Kvarstår risk för att annan skuld uppstår och får företräde. Samt som nämnts ovan försäkring.
 
Düsseldorff
Om jag var din rådgivare skulle jag säga att riskerna inte är värda 40 000 kr.

Bilförsäkring kommer inte gälla av skäl som andra angivit.

Själva köpet kan ni hantera genom ett enkelt skuldebrev där farbrodern lånar pengarna av er, utan ränta och med bilen som säkerhet. Han bör dock ha rätt att betala av lånet med bilen, annars kommer han stå i skuld till er om nio månader (nya bilar tappar värde snabbt).

Nu skulle jag vilja ha mina 40 000 kr i rådgivningsarvode tack.

Edit: Stavfel.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om jag var din rådgivare skulle jag säga att riskerna inte är värda 40 000 kr.

Bilförsäkring kommer inte gälla av skäl som andra angivit.

Själva köpet kan ni hantera genom ett enkelt skuldebrev där farbrodern lånar pengarna av er, utan ränta och med bilen som säkerhet. Han bör dock ha rätt att betala av lånet med bilen, annars kommer han stå i skuld till er om nio månader (nya bilar tappar värde snabbt).

Nu skulle jag vilja ha mina 40 000 kr i rådgivningsarvode tack.

Edit: Stavfel.
Nä, jag tror vi landar i det med. Men alltid skönt att bolla lite :p
 
Ev Försäkringsproblem
Bedrägeri
Osäkerheten….

sov gott om ni går vidare med affären
 
J javlaandersson skrev:
Ev Försäkringsproblem
Bedrägeri
Osäkerheten….

sov gott om ni går vidare med affären
Nä, avskrev idén. Blir kontantköp istället, gäller ju att sätta sprätt på pengarna i inflationstider
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.