Jag planterade ett plommon- och ett körsbärsträd förra året. I somras började se sava och bladen torkade. Tänkte först att det kunde vara hagelskott men det stämmer inte med savandet om jag fattat det rätt. Någon av er som har tips på vad det kan vara och vad jag ska göra? Körsbärsträdet har nu tappat alla blad och plommonträdet har några enstaka kvar.
 
  • Närbild av en gren med kåda som droppar mot en suddig bakgrund av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgren med kåda som sipprar ut från barken på olika ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gren med fläckiga och brunna löv mot suddig bakgrund, tecken på växtsjukdom eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med sav som läcker ut på stammen framför en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gren med istappar mot suddig bakgrund av en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gissning är någon svampsjukdom som går på stenfrukter. Troligen finns sporer överallt i marken/omgivningen, så det är nog bara att ge upp dem.

Andra fruktfamiljer?
 
kashieda kashieda skrev:
Min gissning är någon svampsjukdom som går på stenfrukter. Troligen finns sporer överallt i marken/omgivningen, så det är nog bara att ge upp dem.

Andra fruktfamiljer?
Jag har ett jättestort päronträd och två små äppelträd. Alla är ”förvildade” och mår bra. :)
Finns det inget att göra för att de ska överleva alltså?
 
Blöder de så mycket har jag väldigt svårt att se att de skulle överleva.

Verkade de må bra i början? Har de fått ordentligt med vatten och luft till rötterna? Inga sorkangrepp? Det är saker som skulle kunna döda dem, och då är blödning bara det sista som sker innan de ger upp helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.