T
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
MP? Det är S som har låtit MP komma till tals. Allt för makten.
MP fick 4,41% 2018 !!

Kasta ut sossarna!
Ja? Sossarna har därefter dansat efter MP pipa… skit samma, det är kattskit alltihopa.

RÖSTA BLÅTT PÅ SÖNDAG!!!
 
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
Efter att läst den här tråden är jag glad att bo i en mindre landsbygdskommun där sunt förnuft fortfarande tillåts styra verksamheten!
Även MP-are i vår kommun eldar med ved, så även dessa kan fungera normalt på en del ställen;)

Fascinerande också att man attackerar vedeldning som jättefarligt i en stad men samtidigt tycker det är ok med att köra med dubbdäck, snacka om hål i hela huvudet!
Felaktig eldning med sur ved eller luftunderskott ger upphov till dålig förbränning med rök och partiklar, men en ren förbränning med lagom torr ved och aning luftöverskott blir endast värme och vattenånga ur skorstenen med ytterst lite partiklar.

Att i en stad tillåta dubbdäck där dubben konstant river upp partiklar från asfalten och samtidigt gnöla över vedeldning, mamma mia!
Asfaltens sten ger stendamm, kanske inte dramatiskt, men bindemedlet bitumen som består av den gegga som blir kvar i destilleringstornet när allt det flyktiga gått av och som rivs upp är väl ungefär lika nyttigt som att plocka fimpar, tända eld på en hög av dessa och suga i sig ångorna.

Plus det faktum att den grova asfalt som blir resultatet av dubbslitaget gör att gummit i däcken också slits fortare med ännu fler partiklar från dessa som också till stor del består av olja.

När ska människan, eller åtminstone delar av släktet lära sig att se en större bild?:rolleyes:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
Fascinerande också att man attackerar vedeldning som jättefarligt i en stad men samtidigt tycker det är ok med att köra med dubbdäck, snacka om hål i hela huvudet!
Du menar att i landsordskommunerna är det ingen som kör med dubbdäck? :rofl:
 
C cpalm skrev:
Du menar att i landsordskommunerna är det ingen som kör med dubbdäck? :rofl:
Faktum är ju dock att avgaser och utsläpp från dubbdäck är höga i tätorter och centrum, men inte utanför tätorter eller på landsbygden. Vad kan det bero på? Det betyder att luften är generellt ”friskare” på landsbygden och den som sitter på sin gård utsätts för mindre skadligt utsläpp än stadsbon som sitter på balkongen.

Det är inte så konstigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du menar att i landsordskommunerna är det ingen som kör med dubbdäck? :rofl:
Definitivt, skrev inte att man inte gör det, men där jag bor är det heller ingen som gnäller över vedeldare och att det är livsfarligt.
Centralorten i kommunen jag bor i, har vi en bro där all tung trafik är förbjuden, men med väldigt mycket lokaltrafik och med en hastighet av kanske 30 km/h har endast två år efter nyasfaltering rejäla slitspår efter dubbdäck, så problemet finns också här.
 
P
mikethebik mikethebik skrev:
Definitivt, skrev inte att man inte gör det, men där jag bor är det heller ingen som gnäller över vedeldare och att det är livsfarligt.
Centralorten i kommunen jag bor i, har vi en bro där all tung trafik är förbjuden, men med väldigt mycket lokaltrafik och med en hastighet av kanske 30 km/h har endast två år efter nyasfaltering rejäla slitspår efter dubbdäck, så problemet finns också här.
Fast den vanligaste orsaken till att vägbanan blir lägre där hjulen rullar är dåligt utfört underlag, asfalten är inte bortsliten, den har sjunkit.
Detta kan ses på de flesta vägar och gator i Sverige.
Orsaken är främst att billigaste utförare vinner upphandlingen, kryddat med inkompetens och tidspress vid utförandet.
 
P Peter787 skrev:
Fast den vanligaste orsaken till att vägbanan blir lägre där hjulen rullar är dåligt utfört underlag, asfalten är inte bortsliten, den har sjunkit.
Detta kan ses på de flesta vägar och gator i Sverige.
Orsaken är främst att billigaste utförare vinner upphandlingen, kryddat med inkompetens och tidspress vid utförandet.
Ni kanske kan starta en separat tråd om detta?
 
  • Haha
Peter787
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Definitivt, skrev inte att man inte gör det, men där jag bor är det heller ingen som gnäller över vedeldare och att det är livsfarligt.
Jag bor på landet och har blivit väldigt påverkad och sjuk av framförallt en grannes vedeldning, så för sakens skulle, även vi som bor på landet "gnäller" över vedeldning, felaktigt utförd sådan.
 
Axelida Axelida skrev:
Jag bor på landet och har blivit väldigt påverkad och sjuk av framförallt en grannes vedeldning, så för sakens skulle, även vi som bor på landet "gnäller" över vedeldning, felaktigt utförd sådan.
Bor du@Axelida i Malmö eller är förbjuden av din kommun att elda barrved?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Jag bor på landet och har blivit väldigt påverkad och sjuk av framförallt en grannes vedeldning, så för sakens skulle, även vi som bor på landet "gnäller" över vedeldning, felaktigt utförd sådan.
Naturligtvis har du rätt när det gäller sådana, tyvärr finns det okunniga och/eller ointresserade även i vedeldargruppen som inte fattar att med rätt lufttillförsel och torr ved så blir verkningsgraden högre och kostnaden/arbetet betydligt lägre när du gör rätt.
Kan ju tänkas att det är samma individer som går igen i det mesta som sker i samhället och där problem uppstår.

Själv har jag aldrig förstått mig på dessa tomtar (trädgårdstomtar?) som envisas med att elda löv och förpesta omgivningen under hela dagar med sur rök som gör grannar och andra om möjligt ännu surare än röken.
En fin lövkompost gör både nytta och förenklar, men förklara det för någon som inte vill förstå...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bor du@Axelida i Malmö eller är förbjuden av din kommun att elda barrved?
Nej, bor utanför Enköping. Vi eldar inte själva nu, men har gjort i ett tidigare boende, där jag trots min egna sjukdomsproblem med lungor-luftrör klarade av detta utan problem. Vi eldade då enbart med björkved, för säkerhets skull, så kan inte uttala mig om hur jag hade mått om vi eldat med barrved. Jag tror mer på att det är hur man eldar snarare än med vad som har betydelse.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Nej, bor utanför Enköping. Vi eldar inte själva nu, men har gjort i ett tidigare boende, där jag trots min egna sjukdomsproblem med lungor-luftrör klarade av detta utan problem. Vi eldade då enbart med björkved, för säkerhets skull, så kan inte uttala mig om hur jag hade mått om vi eldat med barrved. Jag tror mer på att det är hur man eldar snarare än med vad som har betydelse.
Torr ved och kamin med isolerad brännkammare är det som gäller för låga utsläpp. Spelar ingen roll vilken ved det är. Är man överkänslig kan man starta med lövved och lägga in barrveden när man fått upp temperaturen.
 
  • Gilla
Axelida
  • Laddar…
M
mikethebik mikethebik skrev:
Fascinerande också att man attackerar vedeldning som jättefarligt i en stad men samtidigt tycker det är ok med att köra med dubbdäck, snacka om hål i hela huvudet!
Just hål i huvudet på grund av akut blyförgiftning är väl ett betydligt större "folkhälsoproblem" i Malmö?

I Malmö eldar man ju även upp en hel massa andra saker, som miljöhus, bilar och koraner, undrans om kommunen undersökt hur pass effektiv den typen av förbränning är?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Jag tror mer på att det är hur man eldar snarare än med vad som har betydelse.
Det tror jag också.

Jag var lite förvånad att du skrev i tråden om dina hälsoproblem då de knappast har med varken barrved eller Malmös orimliga försök till inskränkningar i vilken ved befolkningen ska/får elda.
Att man försöker minska trivseleldning i dåliga eldstäder i tätbebygda delar av kommunen är en sak, men att hindra folk att elda torrved för sin bostadsuppvärmning är orimligt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Torr ved och kamin med isolerad brännkammare är det som gäller för låga utsläpp. Spelar ingen roll vilken ved det är. Är man överkänslig kan man starta med lövved och lägga in barrveden när man fått upp temperaturen.
Håller helt med, dock vägrar äldre granne ändra på något och kommunen vågar inte ställa krav. (Han anser att hans utrustning är "ny", den är minst 20 år gammal enligt sotaren, minst ...) Han startar om eld flera gånger per dag när det är kallt, varje gång med för j-vlig rök framförallt vid start. Jag förstår ju att man vill fortsätta som man alltid gjort och att man tycker att man kan och vet, men det mesta förändras och utvecklas, så även utrustning för vedeldning. Det finns ju flera bottnar i just vårt problem, som jag inte tar upp här och nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.