Slutt68 Slutt68 skrev:
Om någon gräver av en kabel via nätdrift blir man utan jord.
Ja, och? Vad vill du säga?
Slutt68 Slutt68 skrev:
Sedan så är jag ju inte elektriker men i min värld är en ödrift just vad det heter, alltså helt isolerad från nätdrift.
Andras världar kanske inte ser likadana ut. Om man pratar om "jord" vid t.ex reservkraftsdrift så behöver man vara ganska exakt för att inte orsaka missförstånd, och framför allt inte färleda någon att göra en felaktig installation.
Slutt68 Slutt68 skrev:
Fick förslag om egen jord typ 25000 kr!!!
Sållad? Hur många m³ ;)
Slutt68 Slutt68 skrev:
[länk]
Ja, och? Vad vill du säga? Finns det villkor för när man behöver ett eget jordtag i detta sammanhang? Jordtaget handlar dessutom inte bara om bakmatning av elnätet.
 
Läs igenom ss 436 XX xxx så är det solklart, ha en bra dag, enklare så finns en uppsjö Tyska instruktioner på youtube
 
Slutt68 Slutt68 skrev:
Läs igenom ss 436 XX xxx så är det solklart, ha en bra dag, enklare så finns en uppsjö Tyska instruktioner på youtube
Jo, jag har läst kapitel 551 i SS 436 40 00, flera gånger genom åren. Vad är det du vill säga?? Varför ska jag titta på tyska filmer??

Är det sammankopplingen med nätets PEN som du har någon åsikt om? Är du säker på att vi är oense?

Med den omfattning av backuplaster som TS verkar vara inne på är det ofrånkomligt att man får en kontakt med nätets PEN, t.ex via en cirkulationspump, även om den har stickpropp. Då är det lika bra att göra den sammankopplingen ordentligt, om man inte vill skruva loss PEN-ledaren i mätarskåpet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du reservkraftsintag?
.
Nä... jag menade själva uttagen... alltså typ trefashandsken jag har som "eluttag" i mitt Bu-system. Intaget är väl solcellerna och batteriet? Men jag menar att hela reservkraftssystemet skulle vara frånskilt vattenfalls PEN.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att bli av med kopplingen till nätets PEN måste du skruva bort den ledaren med verktyg. Är det verkligen vad du vill göra? Varför?
Vill och vill... Det verkade som att elektrikern var orolig att Vattenfall inte skulle godta mitt BU-system pga att mitt jordtag skulle vara anslutet till deras PEN. Så jag tänkte att om man bröt den kopplingen så skulle det kanske vara OK för vattenfall att jag använder BU-systemet.
Men efter att ha läst dina övriga kommentarer inser jag att mitt jordtag nog inte kan vara ett problem för vattenfall, även om det har kontakt med nätets PEN? och att det nog bara är fördelaktigt att låta dem ha kontakt?
 
Dessa uttag skulle då placeras vid en röda ringen? I praktiken blir det detsamma som intaget vid den gröna ringen.

El-schema med 3-fas hybridanslutning, fördelningsbox och markerade backuputtag vid röd ring.
Jag vet inte om du tänkt koppla på detta vis. Hur skulle man beskriva hur alla frånskiljare ska manövreras manuellt? Eller menar det att bilden visar ett automatiskt system?

Backuputtag på solcellsväxelriktare är väl tänkta för några enskilda förbrukare. Men din växelriktare verkar stöda en form av reservkraft. Vad för slags skyddsjord har den i sitt uttag? Har den interna jordfelsskydd? Du nämner Solargrow, men har du en länk till spec och installationsanvisning (om jag nu ids läsa den)? För att komma vidare kanske du skulle rita upp hur du tänkt dig ditt system.

Jag kan inte heller se hur ett eget jordtag skulle vara ett problem för nätägaren. Många villor har redan ett ofrivilligt jordtag via värmesystemet. Att försöka hålla isär två skilda jordningssystem blir däremot problem. Du kan glömma intag/uttag/omkopplare utan det är skiftnyckel som gäller. Det enda som funkar är att plugga in enskilda förbrukare i backuputtaget.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa uttag skulle då placeras vid en röda ringen? I praktiken blir det detsamma som intaget vid den gröna ringen.
Nej, jag tänker nog att det som kallas distribution box är mitt säkringsskåp, och att uttagen är back up load.
Det är alltså redan installerat, men elektrikern vågade inte slå på backupsystemet eftersom det är anslutet till nätets PEN. Han har inte heller anslutit kabeln jag dragit från mitt jordtag.

Jag hittade en manual med ett par figurer som kanske förtydligar lite hur det är tänkt.
https://optosolar.se/produktfiler/anvandarmanualsungrowsh5-10rt-14629.pdf
på sidnummer 33 visas hur BU-systemet ska kopplas in i Australien på en bild, och i andra länder på nästa bild. Men jag tycker främst det ser ut som att skillnaden är att nollan inte behöver kunna brytas i Australien... PEN verkar anslutet (ser inte heller något separat jordtag) i båda fallen. jag har 10kW-modellen av växelriktaren i manualen om det spelar roll.

Jag kan försöka rita upp mitt system, men det är rätt enkelt egentligen. från BU-utgången på växelriktaren är en separat 5-ledare dragen till en normcentral med en huvudbrytare och en personskyddsautomat 16A (typ jordfelsbrytare ihopbyggt med 3*16A automatsäkring?). Därifrån är det draget till två trefasuttag som också har ett enfasuttag. Det är mina backuputtag som jag tänker kan driva min vattenpump och småförbrukare vid långvariga strömavbrott, Jag tänker att jag inte använder uttagen om det inte är strömavbrott.
Begrep du eller ska jag försöka rita? Jag är osäker på hur elektrikern kopplade ihop nollor och PEN i normcentralen.
 
En fristående liten elcentral med uttag och helt utan skyddsledarkoppling till nät eller hus? Ja då är det ju långt ifrån skissen från optosolar. Så långt är du då isolerad från nätets skyddsjord.

Men nu tillkommer de förbrukare du vill plugga in, vattenpump, kanske någon cirkulationspump.

Omfattningen av förbrukare kan i sig göra att ett jordtag är bra för att fånga fel mot moder jord eller om ditt sekundärsystem skulle vara extremt stort.

Sedan finns det risk för att någon av dessa förbrukare ofrivilligt har kontakt med husets PE och därmed nätets PE, vilket ställer krav på ett jordtag. Förbrukarna kanske också indirekt har kontakt med moder jord via skyddsjord och vattenledningsrör, så då får du ett jordtag i alla fall, ett dåligt sådant.

Det är säkert en del som blundar för det egna jordtaget, med viss rätt. Det är isolationsfel direkt mot moder jord som jordtaget ger skydd emot, dvs en fasledare som får direkt kontakt med moder jord, inte via skyddsjord. Risken för detta bland de förbrukare man pluggar in kan man ju bedöma själv. En JFB som du har ger tillsammans med jordtaget ett bra skydd mot att skicka ström genom en linjearbetare som sitter i ett dike och har kopplat isär PEN-ledaren.

Ett eget jordtag som är förbundet med nätets PE ser jag som sagt inga problem med. Indirekta och oförutsedda vägar mellan nätets PEN - skyddsjord - förbrukare - moder jord ser jag dock problem med.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Elektrikern som installerade centralen och kopplade ihop allt sa att jorden (PE?) i reservkraftsdelen var ihopkopplad med nätets PEN inne i växelriktaren och inte riktigt gick att koppla ur, det var det som gjorde att han inte vågade ansluta mitt jordtag utan att kolla med Vattenfall.

Men det låter ju som att det bara är bra då, att mitt jordtag inte kan utgöra ett problem för linjearbetare t.ex. (som du säger finns det ju gott om ofrivilliga "jordtag" här och där).

Jag får väl avvakta vad elektrikern säger, men det låter ju som att jag skulle kunna ansluta mitt jordtag utan att det ställer till något.

tack för all hjälp!
 
Som du visar på dina bilder är det precis som det ska en förbindning PE(N) och PE om du följer upplägget där för distribution box. Det är inget problem snarare tvärtom att du har ett lokalt jordtag oavsett driftfall. Du kan för att ännu mer bättra både funktion och tydlighet för jordtaget välja att ansluta det till din lilla backupcentral.

Vattenfall bryr sig inte om detta om det är anmält för produktion solel och omformaren är ok i deras syn. Det man kan se som lite udda är utförandet på tvärförbindningen grid-backup i omformaren. Är backupanslutningen försörjd i alla driftfall? Detta har dock inget att göra med din jordning den är ok i alla lägen du beskriver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.