Hej

Hur klipper man sin klotrobinia?
Bara efter form (trimmar de yttersta grenarna)?
Eller skall man klippa grenarna längre in för att stimulera att de grenar sig mer?
 
Klotrobinian behåller inte sin form om man inte klipper den ibland. Man ska inte behöva klippa den årligen. Jag har precis satt en sådan i april och fick rådet att klippa in den till 20-30 cm på direkten. Den har redan blivit en rejäl boll. I min förra trädgård klipptes den inte förrän efter 10 år och den blev vansinnigt stor och höll inte formen (men blev ändå häftig).

Du gallrar och stimulerar nyskottsbildningen och trimmar alltså inte bara de yttersta grenarna. Tänk på att klotrobinians krona lätt blir ett enormt vindfång och gallringen motverkar detta till viss del. Robinian har ytterligare en svaghet: den behöver många år för att rotetablera sig riktigt ordentligt. Du bör alltså binda upp stammen med 1-2 rejäla pålar och dessa bör behållas 3-5 år - beroende på i vilket läge trädet står. Uppbindningen skall inte placeras alltför högt upp - trädet måste "lära sig" att svaja lite!
 
Våra träd är snart ett år gamla och har en diameter på ca 1 m (köpte med stamhöjd på 180). De har tagit sig lite olika och funderar på att klippa in alla till samma storlek. När skall man klippa? Vår/Sommar/Höst? Skall jag behålla de största grenarna?
 
Eftersom träden är så unga kan jag tänka mig att du lämpligast klipper in alla grenar till exempelvis 50 cm. Då får du samma storlek på träden. Du behöver då inte gallra dem utan vänta ett par år. Synd att göra det nu - gör det till våren precis när de tänder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.