Hej
Idag slocknade diskmaskinen och jag funderar på om någon har något tips om det är lönt att laga.
Det är en Electrolux Time Focus modell ESF65049X.
Det intressanta är att den slocknade helt på displayen och jag har kontrollerat att vägguttaget där den sitter fungerar. Jag är mest fundersam ifall det kan finnas säkringar internt i diskmaskiner eller om man helt enkelt får räkna med att maskinen är förbrukad om displayen slocknar och maskinen verkar helt död ?
Kanske hela styrkortet som är bränt ? Är det ett vanligt fenomen på dessa ?
 
A
nej inga säkringar
kolla strömbrytaren
kolla ledningarna mellan lucka och maskin

fö en rätt så bra polsk maskin jmf med dagens
 
Ja, jag har nu mätt upp att det finns 230v matning fram till kretskortet och därefter demonterade jag lådan med kretskortet.
Skulle spontant kunna vara en ac/dc 12v omvandlare på kortet som är bränd. Den ser lite bränd ut på ytterhöljet. Men det kan såklart vara både strömbrytare eller något annat på kretskortet som också är trasigt.
Multimeter som visar 236 V AC framför öppen elektroniklåda med synligt kabeltrassel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronik-kretskort inuti en öppnad låda, synliga komponenter och potentiell bränd omvandlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
värme reläet från PRC ser kokt ut men det är inte hela sanningen
mät spänningsstabben på bilden
 
electroluxaren skrev:
värme reläet från PRC ser kokt ut men det är inte hela sanningen
mät spänningsstabben på bilden
Vad menar du med spänningstabben?
Jag har försökt mäta mig kors och tvärs över kortet för att hitta 12v och jord för att kunna se om relät slår till överhuvudtaget. Relät har 230vac matning fram till sig på kretskortet.
Men innan jag beställer nytt relä (vilket verkar vara ganska lång leveranstid på) skulle jag vilja testa om det faktiskt ÄR relät som är trasigt...
 
"spänningsstabb" är nätdelen uppe till vänster. Dessa kan var luriga att mäta på. En grej att kolla är att mäta spänningen över elektrolytkondensatorerna (cylindrarna med silvertopp) där ska normalt spänning för logikdelen finnas, typiskt 5/12/24 V. Iakttag försiktighet när grejorna är spänningssatta.


Reläet är enkelt att testa, du kan ex. löda loss det och mata reläspolen med avsedd spänning och sedan kolla att kontakterna öppna/sluter på rätt sätt.
 
Jag har mätt över kondensatorerna och över spänningstabben. Har också läst på något franskt forum att 230V på relä ingången som jag mätte på var inte matning av kortet utan utgången till värmemotståndet.
Men även nu när alla kontakter är instiftade till kortet så verkar jag ändå har 0 volt över alla cyl kondingar samt ingen indikation på spänning alls över nätagget/tabben.
Någon som vet vilken av alla kontakter in på kortet som är matningen till själva kortet? Se bild Elektronikkort med instiftade kontakter, kablar och synligt bränt motstånd i en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På det franska forumet jag hittade var det flera som bytt ett motstånd som bränt sönder. När jag kollar på mitt motstånd är det sprucket och mäter oändlig resistans när jag möter på kortet. Så motståndet verkar helt klart också bränt...
Närbild av ett grönt kretskort med fokus på ett sprucket och bränt motstånd bland andra elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
V VallValle skrev:
Jag har mätt över kondensatorerna och över spänningstabben. Har också läst på något franskt forum att 230V på relä ingången som jag mätte på var inte matning av kortet utan utgången till värmemotståndet.
Men även nu när alla kontakter är instiftade till kortet så verkar jag ändå har 0 volt över alla cyl kondingar samt ingen indikation på spänning alls över nätagget/tabben.
Någon som vet vilken av alla kontakter in på kortet som är matningen till själva kortet? Se bild[bild]

På det franska forumet jag hittade var det flera som bytt ett motstånd som bränt sönder. När jag kollar på mitt motstånd är det sprucket och mäter oändlig resistans när jag möter på kortet. Så motståndet verkar helt klart också bränt...
[bild]
Där kan du hittat boven.
Relät kan du köpa på elfa men ta ett omron och inte denna skiten från PRC som sitter där
 
Hej!

Snor tråden lite. Har även jag en ESF65049X.
Denna fungerar mestadels ännu fint men av någon anledning så tvättar den inte rent varannan/var tredje gång när 30graders-programmet körs. När disken har körts klart och vi öppnar diskmaskinen så känns det som att den försökt köra med kallvatten istället för varmvatten då det många gånger inte är varmt när vi öppnar luckan. Anmärkningsvärt är ju att det procentuellt fungerar bra de flesta gångerna (och det ryker ju när vi öppnar luckan - som det ska när en disk är nytvättad) - men sedan dyker det alltså upp tillfällen då det är helt kallt när vi öppnar - efter att vi kört hela programmet. Inga spår efter diskmaskinstabletten heller så oklart var den har tagit vägen.

Läste lite på Electrolux egna hemsida och då skulle man köra ett varmt program med diskmaskinsrengöring vilket jag gjorde häromdagen men i samband med påslagen diskmaskin idag så var det ännu en gång kallt när jag öppnade (och igår fungerade det bra).

Vet ni vad det kan bero på och hur vi kan åtgärda det här hemma? Övriga program vi testat verkar fungera bra alla gånger - men de tar betydligt mycket längre tid att köra än vår hederliga 38minuterskörning på 30 grader...
 
A
om 30minuters tar längre tid än de övriga så är det kretskortet
 
electroluxaren skrev:
om 30minuters tar längre tid än de övriga så är det kretskortet
30 minuters tar inte längre tid än övriga program, men det fungerar bara inte alltid. Ibland tvättar det rent (inom ramen av rätt tid) och ibland tvättar den inte alls (inom ramen av samma rätta tid). Ibland med varmt vatten och ibland med kallt vatten (baserat på att när vi öppnar luckan när programmet är klart så ryker det ibland och ibland är det iskallt).
 
Vilken disk blir ren i 30 grader? Oavsett tid.
 
Ursäkta, det är min okunskap. Var förbi och kollade igen. Det är givetvis inte 30 grader, det är en bild på en klocka följt av 30' - så det är ju helt enkelt ett 30 minuters program (som dock av vår erfarenhet ALLTID har tagit 38 minuter - kanske för att diskmaskinen behöver ett par minuter extra för att torka osv?).

Hur som helst så har detta program historiskt fungerat väldigt bra och fått vår disk skinande ren. Det har alltid varit extremt varmt när vi öppnat diskmaskinen direkt efter att klockan räknat till noll (eller "-" som den visar).

De senaste veckorna har det däremot varit lite problem och vid vissa tillfällen så har det varit direkt kallt och fortsatt smutsig disk när vi öppnat luckan - trots att programmet har kört sin tid. Det är den nöten jag önskar få knäckt - dvs, vad det kan bero på och hur jag i sådana fall kan åtgärda det...
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Vilken disk blir ren i 30 grader? Oavsett tid.
champangeglasen från hyllan
 
P Peako skrev:
Ursäkta, det är min okunskap. Var förbi och kollade igen. Det är givetvis inte 30 grader, det är en bild på en klocka följt av 30' - så det är ju helt enkelt ett 30 minuters program (som dock av vår erfarenhet ALLTID har tagit 38 minuter - kanske för att diskmaskinen behöver ett par minuter extra för att torka osv?).

Hur som helst så har detta program historiskt fungerat väldigt bra och fått vår disk skinande ren. Det har alltid varit extremt varmt när vi öppnat diskmaskinen direkt efter att klockan räknat till noll (eller "-" som den visar).

De senaste veckorna har det däremot varit lite problem och vid vissa tillfällen så har det varit direkt kallt och fortsatt smutsig disk när vi öppnat luckan - trots att programmet har kört sin tid. Det är den nöten jag önskar få knäckt - dvs, vad det kan bero på och hur jag i sådana fall kan åtgärda det...
Reläet till värmekretsen som är på upphällningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.