Jag har 25m2 betonggolv som skall avjämnas. Det är taket på garaget som jag skall ställa en utbyggnad på, och det lutar och är lite ojämnt. Räknar med att det skall till mellan 10 och 45 mm massa, säg 30mm i snitt.

Köper man flytspackel billigast på Byggmax kostar det ändå ca 10.000:- bara i massa (räknar på ca 1500 kg). Finns det något billigare alternativ, kan man tex fylla upp med cellplast i de djupaste delarna?

Ja, sen är det ju det praktiska med att bära och blanda 1500kg, har inte direkt någon stark som kan hjälpa mig. Kanske kan få hjälp i familjen att hålla blandaren, typ. Vi gjorde ett källargolvmed tror jag det var 7-8 säckar och det gick bra, men nu pratar vi 10 ggr mer. Kanske går det att dela upp jobbet? Det är två rum 9 resp 16 m2 cirka. Smidigt om man kunde få det plant innan man ställde upp innerväggen, men det går väl att göra tvärt om också.

Går det att lösa med hyrda hjälpmedel, eller lejer man ut det till en firma?

Skulle en sådan här underlätta?

https://rondellenmaskin.se/produkt/spackelbland-m-vagn-75-l/
 
Jag hade satt upp väggen först och spacklat rummen individuellt. Om man är kreativ med trösklar kan dubba olika höjd inrimmen utan att man tänker på det.

sen finns det små blandare med vattenvåg, slang och pump. Kräver dock en medhjälpare.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det skall bli trägolv i det "stora" rummet och klinker i lilla rummet. Går det att avjämna 0-35 då istället där det skall bli trägolv, det sparar ju en del spackel. Så får man köpa tjockare plank helt enkelt! :p Eller mer lumppapp.

En relaterad sak, spacklet kommer att gå upp mot träsyllarna, är det något problem? Inget som spricker? Räknar med att det är torrt i alla fall.
 
Skydda syllarna mot spacklet med ex ”grön tejp”. Sen är det inga problem att spackla tunnare om du ska ha ett tjockt trägolv. Vad ska du ha för trägolv? Om du ska limma träet i spacklet ställer det högre kvalite kontra om du ska lägga flytande
 
Tänkte lägga flytande golv, bokplank är väl planen just nu. Spacklar jag 0-35, så har jag ca 30 mm kvar för trägolvet, blir massivt och bra,
 
1000 kr billigare på Hornbach med CM700.

/Höghus
 
Har inte tänkt färdigt här än, känner jag.

Är det möjligt att dela golvet i 6-7 remsor som man kan gjuta separat upp till vald höjd. Blir 10 säckar per "remsa", det är ju lite mer hanterbart. Då borde man även kunna komma undan med ett billigt spackel. Eller är det svårt att får varje remsa i samma höjd?

Alt 2 är att gjuta i remsor upp till 5 mm under, och sen lägga på svindyrt Ardex K39 över alltihopa när man är klara med alla remsor.

Alt 3 är att gjuta hela govlet snabbtoch billigt till 5 mm under, och sen på med Ardex K39 någon dag senare.

Verkar bökigt och slabbigt att göra 25m2 på en gång, funkar alt 1 så verkar det lättast.

Nu börjar det bli nattfrost, så kanske ändå måste bygga vägg först så jag får upp innertaket och isolerat alltihop...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.