Jag ska måla robotgräsklipparens hus i rött, med vita lister.

För den röda färgen har jag en burk Cuprinol hemma samt en burk Cuprinol grundolja som rekommenderades att förbehandla med. All good.

För de vita listerna har jag en burk Nordsjö grundfärg och en burk Nordsjö vit färg hemma, som jag tänkte använda.

På burken för Nordsjö grundfärg står det att ytan gärna får förbehandlas med "Nordsjö Tinova Wood Base Oil" dvs deras motsvarighet till Cuprinols grundolja som jag har hemma.

Jag har inte lust att köpa en burk Nordsjö-olja för 250 kr, bara för att måla några korta bitar lister till robotgräsklipparens hus.

Så till frågan...

1. Det är okej att blanda fabrikat - jag förbehandlar med Cuprinol grundolja och målar sen med Nordsjö färg.

2. Det är inte okej att blanda fabrikat. Då är det bättre att inte olja först alls - att grundmåla och måla med Nordsjö färg räcker.

3. Det är inte okej att blanda fabrikat, och Nordsjö grundolja är ett måste för att det ska hålla bra, så jag får bita i det sura äpplet och köpa deras olja också.

Tack!
-
 
Ja det kan man, det är knappast optimala färgtyper någon av fabrikaten säljer men du har ju burkarna och det handlar om ett litet hus till en robbotklippare så det kommer säkert bli tillräckligt bra.

Om det varit ditt nybyggda drömhus borde du valt en bra slamfärg och en svensk linoljefärg till de vita detaljerna för att få ett enkelt och billigt framtida underhåll.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
H
Min fundering är om det har så stor betydelse, vi pratar om lister på ett litet hus till gräsklipparen.

Vad är det värsta som kan hända?

Jag skulle måla med färgerna du har hemma.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tack för era svar! Då kör jag på det :)
 
P peter.linkan skrev:
Tack för era svar! Då kör jag på det :)
Falu eller Gysinge slamfärg och linoljefärg från Sverige?
 
F fribygg skrev:
Falu eller Gysinge slamfärg och linoljefärg från Sverige?
Sorry, var otydlig. Jag grundoljar med Cuprinol-oljan och målar sedan med Nordsjö-färgerna. Jag tolkade era svar som att det är ok att blanda, för ett så pass litet projekt.
 
Kör
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Jag ska måla robotgräsklipparens hus i rött, med vita lister.

För den röda färgen har jag en burk Cuprinol hemma samt en burk Cuprinol grundolja som rekommenderades att förbehandla med. All good.

För de vita listerna har jag en burk Nordsjö grundfärg och en burk Nordsjö vit färg hemma, som jag tänkte använda.

På burken för Nordsjö grundfärg står det att ytan gärna får förbehandlas med "Nordsjö Tinova Wood Base Oil" dvs deras motsvarighet till Cuprinols grundolja som jag har hemma.

Jag har inte lust att köpa en burk Nordsjö-olja för 250 kr, bara för att måla några korta bitar lister till robotgräsklipparens hus.

Så till frågan...

1. Det är okej att blanda fabrikat - jag förbehandlar med Cuprinol grundolja och målar sen med Nordsjö färg.

2. Det är inte okej att blanda fabrikat. Då är det bättre att inte olja först alls - att grundmåla och måla med Nordsjö färg räcker.

3. Det är inte okej att blanda fabrikat, och Nordsjö grundolja är ett måste för att det ska hålla bra, så jag får bita i det sura äpplet och köpa deras olja också.

Tack!
-
Jag testade exakt samma kombinationer på ett trädgårdsskjul och till en utbyggnad. Ser kanon ut efter 1 år, men man byter ju mellan kompatibla produkter, så inte särskilt konstigt.

Lycka till!
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.