Får börja med att skriva att har försökt få tag på plåtslagare, men ingen som vill/har tid för ett så litet jobb så tänkte kolla om tips hur man klipper upp en sådan här ränndal bäst i nocken för att kunna falsa ihop det.

gjorde ett försök för en vecka sen men blev ett hål nederst på nocken så gav upp då tålamodet gav upp.
Så det jag är ute är tips hur man ska klippa den för att kunna vika ihop den och få den tätt med falsning


Svart takplåt och takstolar på en byggnad under konstruktion mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marnille85 Marnille85 skrev:
Får börja med att skriva att har försökt få tag på plåtslagare, men ingen som vill/har tid för ett så litet jobb så tänkte kolla om tips hur man klipper upp en sådan här ränndal bäst i nocken för att kunna falsa ihop det.

gjorde ett försök för en vecka sen men blev ett hål nederst på nocken så gav upp då tålamodet gav upp.
Så det jag är ute är tips hur man ska klippa den för att kunna vika ihop den och få den tätt med falsning


[bild]
Köp färdig Ränndalsnock i metall för taklutningar, visas från en vinkel så detaljer och fogar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag försökte också med det där när vi la om taket... Sen körde jag wakaflex istället...
 
P Pappa1986 skrev:
Köp färdig [bild]

Ja det hade man kunnat göra. Hittar inte vart man kan köpa dem igenom dock och behöver special vinklar med.
Har ränndalar hemma så hade varit gött och fått ihop det närmsta veckan
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag försökte också med det där när vi la om taket... Sen körde jag wakaflex istället...
Gjorde du överlapp på plåten och la över wakaflex i skarven då eller?
 
Nej de möts i nock och wakaflexen täcker skarven.
 
Man klipper inte. Som plåtslagare gör man veck, men det är går åt en falstång
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Man klipper inte. Som plåtslagare gör man veck, men det är går åt en falstång
Om där redan är veck i plåten, då behöver jag vecka upp den åt andra hålet, har inte fått det att funka. Tips?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.