Hej!

Rörisen hos svärfar kopplade in den nya pannan med expansion via kulvert.
Han satte ett rör i toppen av tanken och drog ut det. Så långt så bra.
Men det är ju inget tryck i systemet pga att detta ångrör går rätt ut, rättare sagt rakt upp i luften och änden är nog i ungefär samma höjd som expansionskärlet i huset. Pannan står i ett frisående pannrum.

Jag tcyker att han ska sätta dit en säkerhets ventil på ångröret för att få tryck i systemet men det kanske inte spelar någon roll?
 
Förhoppningsvis så har rörisen monterat röret högre är expansionskärlet och då är det inga problem. Då har du alltid det tryck som vattenpelaren upp till expansionskärlet ger. Om det skulle vara så att röret är lägre än expansionskärlet så kommer ni att få luft i systemet, det ser man iofs när man fyller på systemet vars vattnet kommer ut, via spillvattenledningen som går från expkärlet eller via ångröret. En säkerhetsventil är onödigt eller antagligen rentav felaktigt att sätta på ångröret efterssom att ångröret ska nå högre är expansionskärlet. Ångan skulle aldrig ta sig ut den vägen om en säkerhetsventil på 1,5bar eller nåt var ivägen, det skulle antagligen trycka ut det mesta vattnet i systemet via expansionskärlet istället.
Rörisen har nog tänkt rätt.
 
Tackar tackar för svaret!
 
rörisen har nog tänkt rätt även om man eftersträvar "ett visst tryck" får inte sitta någon ventil där vid vedeldning har jag för mig eftersom det är säkerhetsfunktionen att det ska kunna pysa ut den vägen om pannan kokar.
 
Men varför visar inte mätaren att det inte är något tryck?
 
Hur högt över manometern sitter expansionskärlet?
10meters vattenpelare ger ett tryck på 1bar. D.v.s. 0,1bar/m.
Jag antar att du har fyllt på systemet så om inte manometern visar "rätt", är den säkert trasig.
 
Pannan som mätaren sitter på är ju ny så den borde väl funka..
Expansionskärlet är ju i huset jämte, kanske 5m upp
 
Då ska manometern visa 0,5bar. Du kan testa att stänga ev. cirkulationspump när du avläser.
 
Via hade mätren högst upp på pannan och expansionskärlet strax ovanför takbjälklaget. Höjdskillnaden mellan mätaren och expansionskärlet blev då kanske 1m vilket mycket riktigt skulle visat ca 0,1 bar vilket var allt för lite för att synas som utslag på mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.