Det verkar finnas en del begåvade människor på den här sidan så jag passar på att fråga en liten sak vi undrar över...

Så här ligger det till förstår ni...

* Vi har en stationär PC i ett kontor med ADSL 8 mbit/s.
* Vi har vanlig tv (ingen plattis) med huvudantenn och "boxer".

Det vi vill är att när man laddat hem filer är att kunna titta på dem via datorn till tv´n.
Jag vill inte vara tvingad att bränna ut allt på skivor bara för att kunna titta på det på tv´n liksom. En idé jag hade var att skaffa en bärbar "laptop" + en extern hårddisk.
Då skulle vi kunna använda den stationära (som börjar bli lite skabbig) till att tanka på samt låta undarna spela spel osv... Vi kunde sedan spara allt på den externa hårddisken och skapa ett bibliotek.
Sedan kan man koppla laptop´n via det externa HD´n till tv´n på nåt sätt och liksom använda denna att spela upp filen.

Är jag helt fel ute så SNÄLLA hjälp mig genom andra förslag.

Till saken hör att vi inte kan titta på brända filer i vår dvd. Vi får titta via playstation 2 !!?? Känns jättemodernt och praktiskt liksom : (
 
Det verkar onödigt med en extra dator, det finns en hel uppsjö av externa hårddiskar med inbyggd uppspelningsmöjlighet som verkar klara det du önskar.
Ett exempel Dustin Home AB | Det digitala varuhuset
 
Eller så skaffar du dig en Set-Top-Box med Ethernetanslutning. Finns numera av flera fabrikat.

Kopplas via Ethernetkabel eller Trådlöst Ethernet till din stationära dator och spelar upp filmer mm direkt ifrån dess hårddisk. Ingen fläkt som väsnas i vardagsrummet.

Själv har jag en (numera gammal) Pinnacle Showcenter, men det finns som sagt andra fabrikat numera. Du kommer säkert att få fler tips här.

Pen
 
Jag har städat lite.

Håll diskussionen generell om tekniska lösningar så får tråden leva. diskussioner om nedladdning och vidare hantering av upphovsrättsskyddat matrial är INTE tillåtet

/Mats
Moderator
 
Jag har just köpt en billig dvd-spelare (399:- på nätet) som jag kan ansluta en extern USB-hårddisk till, dessutom har den inbyggda minneskortläsare för ett antal olika minneskort.

Som grädde på moset har den också scart/s-video/HDMI bland annat och stöder bland annat 1080i och 720p (eller är det 768p det heter?)

Den tar givetvis de flesta format som x-vid & liknande.
 
Jesca_j skrev:
Jag har just köpt en billig dvd-spelare (399:- på nätet) som jag kan ansluta en extern USB-hårddisk till, dessutom har den inbyggda minneskortläsare för ett antal olika minneskort.

Som grädde på moset har den också scart/s-video/HDMI bland annat och stöder bland annat 1080i och 720p (eller är det 768p det heter?)

Den tar givetvis de flesta format som x-vid & liknande.
Ähum, och var fann du den?
 
Den var veckans erbjudande på www.datorbutiken.com för två veckor sedan men den verkar inte finnas längre....
Den heter i alla fall Eltax DV-254 enligt kartongen.
(fast av någon underlig anledning hette den XEED DV-254 på datorbutikens hemsida?).
 
Nu vet jag ju inte vilket avstånd det är mellan datorn och TV:n, men för att se material på den behövs väl i princip bara en kabel från datorns TV-utgång till TV:ns ingång (Scart/S-video).

Jag kör dvd, nedladdat och streamat material direkt från datorn till TV:n via en trådlös A/V-länk (skall bli kabel i framtiden). Datorn fjärrstyrs med en multimediafjärr (ny variant finns) länkad via A/V-länken.
 
För att skicka HD-material behöver du en antigen DVI ->HDMI/Komponent till TVn finns i längder som funkar bra upp till 15m ännu så länge eller då en media streamer typ. D-link DSM 520 eller vad står lite längre upp i tråden.

/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.