Hej,

Jag håller på lägger trall runt mitt hus. Tanken är att trallen byggs som en egen enhet utan att fästas i huset för att inte riskera att på sikt tynga ner plattan.

Jag har kapat lockläkten på min fasad med tanken att jag ska ha trallgolvet gående längs med sidan av husets fasad (kommer gå under kapad lockläkt).

Min fundering är huruvida jag behöver täta det utrymme som blottas när jag kapat lockläkten (se bild). Om tätning behöver göras, hur gör jag detta smidigast och med vad?
Fogskum? Utomhus silikon? Annat?

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
/Isabelle
 
  • En rödmålad vägg med utskurna fyrkantiga öppningar nära grund och en träkonstruktion mot hörnet av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle målat de sågade ändarna och monterat trallen med luftspalt mot fasaden, om du låter trallen gå emot riskerar du att fasaden blir ful.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle målat de sågade ändarna och monterat trallen med luftspalt mot fasaden, om du låter trallen gå emot riskerar du att fasaden blir ful.
Helt rätt, tänkte mätta ändarna med faluröd färg!
Hur mycket luftspalt behövs, både emot fasadbrädorna men även under lockläkten?
Jag var orolig för det utrymme som blir precis ovanför midjeplåten. Där har jag idag oskyddat trä.
 
I Isabelle93 skrev:
Helt rätt, tänkte mätta ändarna med faluröd färg!
Hur mycket luftspalt behövs, både emot fasadbrädorna men även under lockläkten?
Jag var orolig för det utrymme som blir precis ovanför midjeplåten. Där har jag idag oskyddat trä.
Tror inte du behöver vara orolig.
Håll en cm avstånd, blås bort löv och skräp med tryckluft eller bara borsta rent med en diskborste nån ggn om året så att fasaden får luft och torkar.

Förmodligen klarar sej din fasad oavsett om den vore obehandlad eller med slamfärg även om du skulle sätta trallen dikt mot, men en liten luftspalt kostar inget.
 
Eftersom du kommer lägga trallbrädorna längs med fasaden så tror jag att du kan sluta oroa dig. Vattnet kommer inte rinna mot fasaden och det kommer vara torrt för det mesta. Måla ändarna med ordentligt med färg och var lugn.
 
Varför inte haft kvar locken och haft det som en luftingsspalt? Sen är ju gruset upp över panelen på grunden och det lär dra åt sig fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.