Hej
Har ett gammalt garage (1 bil, ca 2,3 m takhöjd) som jag renoverat och någon stans under renoveringstiden har garageportöppnaren gått sönder. Behöver en ny till en Takskjutport.
Behöver hjälp med vad jag ska köpa för någon öppnare. Vad har ni och hur tycker ni att de fungerar?

Ser att det finns öppnare som jag tycker verkar vara vettiga i pris både på Jula och Bauhaus eller är det verkligen värt att köpa en dyrare öppnare och i så fall vilken?
 
Vad vill du ha för finesser?

Bara öppna/stänga med fjärrkontroll?
Öppna/stänga via mobilen?
Larm om den har stått öppen över en viss tid?
Trycksensor i nederkant av porten?
IR-sensor i öppningen?
Nyckelbrytare (på utsidan)?
Koppling till ”smarta hem”?
 
Har Julas sen 5 år tillbaka, öppnas 5-20 ggr per dag. Fungerat felfritt, inte ens bytt batterier i fjärren.
Smörj upp porten noga, och smörj kedjan o skenan med fett om öppnaren är kedjedriven. Det står tex inget om att smörja kedjan på Julas, men jag gjorde det iaf av erfarenhet.
Saker som hålls infettade/smorda håller längre.
 
Egentligen räcker det med öppna och stänga. Eventuellt om man skulle kunna lägga till trycksensor i nederkant på porten (men det är en gammal port och det beror ju på hur dessa sensorer går att fästa på äldre portar). Fjärrkontroll självklart men behöver inte övriga finesser.
Det som jag är fundersam på med både Julas och Bauhaus öppnare är om det går att koppla in en sladd för en väggmonterad brytare som öppnar/stänger porten. Där funkar det inte med trådlös väggbrytare som det står att det är på dem. Men det kanske ändå går att koppla in trådar brytare någon stans?
 
Dagens motorer har inbyggt klämskydd, den vänder om nått kommer under, eller går trögare än normalt, hurvida det går att koppla in externt klämskydd har jag inte kollat.
Varför kan du inte ha den trådlösa knappen ??
 
Jag har redan dragit fram tråd till 3 stycken knappar som jag kan öppna/stänga med som sitter på olika ställen i garaget och i huset. Enklare att koppla in en tråd än att behöva köpa 3 trådlösa brytare och sätta upp.
 
Någon som har erfarenhet av Boxer garageportöppnare (finns bla på Bauhaus)?
Hur snabb är den?
 
Funderar nu på Hörmann garageportöppnare. Har hittat denna på Amazon, men det verkar som jag måste köpa till en hel del saker för att den ska fungera.
Behöver jag det här setet också?
Sen verkar det vara svårt att hitta en skena till öppnaren. Har hittat denna.
Behöver jag alla dessa 3 saker eller behöver jag något mer / annat?
Om någon vet om det går att hitta billigare någon annan stans så säg gärna till.
 
Jag behöver oxå köpa en ny.
Har Julas gamla Einhell men nu plötsligt orkar den inte öppna porten.
Jag har försökt nollställa etc men den är jäkligt klen.
Nån med tips på en bra och prisvärd modell?
 
J jdaniels skrev:
Jag behöver oxå köpa en ny.
Har Julas gamla Einhell men nu plötsligt orkar den inte öppna porten.
Jag har försökt nollställa etc men den är jäkligt klen.
Nån med tips på en bra och prisvärd modell?
Du har väl kollat hur själva porten går frikopplad ??
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Drog ur kontakten ett dygn och nollställde.
Fungerar, trodde jag.....
Nu verkar den leva sitt eget liv.
När jag stängt porten öppnas den automatiskt efter 15-30 min.
Har tagit ur batterierna ur alla dosor så dom kan inte ge nån falsk signal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.