Är det värt pengarna, synbar skillnad, att byta upp sig från standardglasen hos Specsavers till deras dyrare glas på progressiva som sägs ska ge ett bredare synfält?
Priset är det iaf skillnad på men är det något som man kommer uppleva i hur man ser också?
 
Jag köpte progressiva där för ett tag sedan. Dyraste glasen för bredaste synfältet. Bedrövligt smalt fält för mig som inte haft progressiva tidigare. Det kanske är så för alla progressiva glasögon att den skarpa ”ytan” i sidled är max en tredjedel av den man får med enkelslipade. Tydligen vänjer man sig, men jag kör hellre med läsglasögonen i pannan och har större synfält.

Jag prioriterar att se bra mer än att se bra ut. Både gubbe och gift sedan länge.

Deras service och bemötande har varit kanon och de har slipat om flera gånger utan kostnad för att se om det går att få mig nöjd.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag köpte progressiva där för ett tag sedan. Dyraste glasen för bredaste synfältet. Bedrövligt smalt fält för mig som inte haft progressiva tidigare. Det kanske är så för alla progressiva glasögon att den skarpa ”ytan” i sidled är max en tredjedel av den man får med enkelslipade. Tydligen vänjer man sig, men jag kör hellre med läsglasögonen i pannan och har större synfält.

Jag prioriterar att se bra mer än att se bra ut. Både gubbe och gift sedan länge.

Deras service och bemötande har varit kanon och de har slipat om flera gånger utan kostnad för att se om det går att få mig nöjd.
Det låter inte så lysande att även det bredaste och bästa glaset blev så smalt synfält.
Jag har inte heller haft progressiva tidigare och jag kan läsa på nära håll utan glasögon men inte med mina vanliga enkelslipade som jag behöver på långt håll.
 
Jag har två par progressiva glasögon, ett för att ha när jag är ute och rör på mig och ett par framför datorskärm och hemma. Skärmglasögonen har brett synfält på 5m och närmare, medan de andra har brett synfält från 5m och närmare (ungefär). Jag byter i praktiken bara glasögon när jag sätter mig vid skrivbordet/arbetsbordet och när jag går därifrån.

Det går inte att få brett synfält på både nära och långt håll (om man inte delar glasen). Jag är väldigt nöjd med resultatet.

Glasögonen kostade dock ca 12000kr paret...
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag köpte progressiva på specsavers med extra allt. Jag gillar den inte utan har fortfarande läsglasögon vid datorn och är utan glasögon när jag inte läser.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag köpte progressiva på specsavers med extra allt. Jag gillar den inte utan har fortfarande läsglasögon vid datorn och är utan glasögon när jag inte läser.
Det går inte ha progressiva glasögon för dagligt bruk framför datorn, på det avståndet har de inte tillräckligt bra synfält på bredden, och inte heller på höjden...
...mina progressiva terminalglasögon är dock jättebra. Mycket bättre än läsglasögon.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
galento
pacman42 pacman42 skrev:
Det går inte ha progressiva glasögon för dagligt bruk framför datorn, på det avståndet har de inte tillräckligt bra synfält på bredden, och inte heller på höjden...
...mina progressiva terminalglasögon är dock jättebra. Mycket bättre än läsglasögon.
Samma här , får ta terminal glasögonen vid datorn. Kan läsa utan glasögon men har annars speecsavers progressiva med max bredd.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
galento galento skrev:
Samma här , får ta terminal glasögonen vid datorn. Kan läsa utan glasögon men har annars speecsavers progressiva med max bredd.
Jag kan knappt se vad det står på den digitala väckarklockan utan glasögon...
...men jag ser felfritt på långt avstånd. Bekymret är att man växlar avstånd hela tiden både hemma och på jobbet. Därför har man glasögon som är optimerade för den för stunden dominerande aktiviteten.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Jag byter mina progressiva mot ”snickeriglasögon”. Helt oslipade med läsruta så får jag både skydd mot spån som flyger och ser millimetrarna bättre när jag ska mäta. Får se om det funkar eller inte.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.