Hej!

Jag vet att jag läste om detta ämne i en tråd för länge sedan, kan inte hitta det nu.

Nu har detta läskiga fenomen dykt upp hemma hos mig. Jag upptäckte igår att två vattenrör (varmt/kallt) i vår "lilla toa" var strömförande, lite lätt lagom kittlande sådär.

Hur kan det komma sig och hur kan man åtgärda?! Hjälp!
 
Har sökt vidare och hittat lite trådar i ämnet. Ofta nämns jordfel i maskiner och då främst maskiner som brukar både ström och vatten.

Med det i tanke inser jag att tvättmaskinen gick igår när jag noterade felet.

Jag kan inte så mycket om el men vill lära mig. Jag ska ta hem en kille för att mäta men vad mäter jag med själv? Vad behövs för instrument och hur kollar jag maskinen?

Tacksam för svar!
 
Det kan även vara felkopplat i anläggningen. Mitt råd är att ta hem din huselektriker
 
Absolut, det är planen! Det vore dock bra att lära sig att kunna mäta själv...
 
En voltmeter är en bra början. Du kan mäta mellan ditt vattenrör och andra saker, ett vattenrör som det inte är ström i tex. Det ska inte vara någon spänning över dem.
 
andersmc skrev:
En voltmeter är en bra början. Du kan mäta mellan ditt vattenrör och andra saker, ett vattenrör som det inte är ström i tex. Det ska inte vara någon spänning över dem.
Andersmc's tips är bra för att konstatera problemet. Mät mellan det vattenrör som du tror är strömförande och jord. Jord kan vara ett inkommande vattenrör.

Mät både med tvättmaskin på och ansluten samt med den av och icke ansluten (är förhoppningsvis stickpropp på maskinen?)

Känner du dig minsta osäker så överlåt felsökning till en fackman.
 
Kolla hur det är med nollan till tvättmaskinen (eg. elpatronen I tvättmaskinen) samt VVB. Dålig förbindelse?
 
Jag har inte hunnit med något ännu men kunde konstera att rören inte längre var strömförande när tvättmaskinen var avstängd! Jag erkänner mig helt klart osäker så jag ska inte rodda i det utan tar hjälp av kunni personal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.