Kan man ha jord från nätet samtidigt som jord från jordtaget/jordspettet?
 
Det är oundvikligt att nätets PEN/PE är förbunden med anläggningens PEN/PE. Om du frågar ifall man kan använda nätet som jordtag så är svaret nej då nån linjearbetare kanske bryter PEN. De risker som det medför löser man med ett eget jordtag.
 
  • Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Typ en liknande hade jag tänk men från sverige
 
  • Skärmdump av en 4-polig 63A 380V automatisk överföringsomkopplare ATS från Suvoika, med tekniska specifikationer och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
. I vilket fall är det inte fel med ett jordspett vid reservkraftskällan också, fast ansluten mot den fasta anläggningen, dvs en extra skyddsledare.
.
Ok. Elektrikern var osäker på om min halvslappa jordlösning var OK att koppla ihop med nätets jord, jag tolkade det som att han inte varit lika bekymrad om den varit helt avskild.
Det jag funderar på är att om nätets jord av någon anledning skulle försvinna så skulle ju mitt lilla jordtag jorda hela byn. och eftersom det inte är avsäkrat skulle det kunna bli höga strömmar om något jordfel inträffar i nån gammal lada utan jordfelsbrytare. Är inte det en risk (även om sannolikheten är liten) om man har ett eget jordtag anslutet till nätets PE?
och vore det isåfall inte bättre att frånskilja mitt jordtag från nätets PE, så det bara kan tjäna mina backuputtag?
 
  • Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Vad menar du med "nätets jord"?
Vad menar du med "helt avskild"?
Det kommer inte att gå höga strömmar genom ditt jordtag. Så låg övergångsresistans har du inte. Det är inget problem.
Visst man kan med verktyg koppla bort nätets PEN-ledare från sin anläggning, men det är ju både riskfyllt och opraktiskt och kräver starka motiv.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med "nätets jord"?
Vad menar du med "helt avskild"?
Det kommer inte att gå höga strömmar genom ditt jordtag. Så låg övergångsresistans har du inte. Det är inget problem.
Visst man kan med verktyg koppla bort nätets PEN-ledare från sin anläggning, men det är ju både riskfyllt och opraktiskt och kräver starka motiv.
Vid ödrift kopplas ju nätets jord bort
 
Jaså? Hur då? Vem gör det?
 
Slutt68 Slutt68 skrev:
Ödrift

[länk]
Länken ger ju inget svar på frågan om nätjorden ska skiljas ifrån när man kör ödrift med eget jordtag.
 
Det krävs separat jordtag.
 
@Slutt68, försök att vara lite tydligare med vad du pratar om. Jag håller med om att Ö-drift kanske innebär att man driver en anläggning helt fristående på elnätet, vilket kanske innefattar bortkoppling av PEN-ledaren.
https://www.svk.se/siteassets/3.sak...dokument/svenska_kraftnat_odrift_broschyr.pdf
Men den definitionen verkar inte huggen i sten så det är bra om du är mer tydlig med vad du menar med "jord" och "nät" osv. Vi pratar om en enskild anläggning här vilket knappast innefattar bortkoppling av PEN, dvs det är ingen MacGyver-lösning vi är ute efter här.
 
  • Gilla
123Lillan
  • Laddar…
Om någon gräver av en kabel via nätdrift blir man utan jord.

Sedan så är jag ju inte elektriker men i min värld är en ödrift just vad det heter, alltså helt isolerad från nätdrift.

Det står även på ett antal sidor från kraftbolag till reglemente om man söker på typ reservkraft ödrift osv.

Vad jag har skummat igenom så räcker det med jordtag via jordspett och att då vid fel få jordfelsbrytare att lösa med garanti.
Och att nätet utanför ödriften inte kan få bakström.

Fick förslag om egen jord typ 25000 kr!!!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med "nätets jord"?
Vad menar du med "helt avskild"?.
Ja, det kunde kanske förtydligats, sorry...
Med nätets jord menar jag nätägarens jordkabel, i mitt fall Vattenfalls jordkabel som kommer till min stolpe.
Med helt frånskild menar jag att reservkraftsuttagen bara ansluts till växelriktarens (Sungrow hybrid 10kW) tre faser och nolla (separat för BU), inte jord. Sen kan jorden i mina reservkraftsuttag anslutas till mitt jordtag. Då kan det ju inte bli så att mitt jordtag jordar någonting annat än mina reservkraftsuttag.
Men du har såklart rätt i att det blir ett högt motstånd i mitt jordtag, så långt tänkte inte jag...
Jag försökte mäta motståndet mellan mitt jordtag och (det som jag kallar) nätets jord med enklaste varianten av mulitimeter, men fick inget stabilt värde. Det pendlade kraftigt men var som lägst nere på knappt 200 ohm. Jag vet inte var vattenfalls närmaste jordtag sitter, det är väl kretsen mellan mitt och det som jag försökte mäta antar jag.
 
  • Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Menar du reservkraftsintag?
Det är ok att mata en anläggning med faser och nolla. Men då måste skyddsjord tas ut från denna nolla vilket då görs vid intaget där jordtaget är anslutet. Och kraftkällorna behöver kanske skyddsjordas från intaget.
För att bli av med kopplingen till nätets PEN måste du skruva bort den ledaren med verktyg. Är det verkligen vad du vill göra? Varför?

Ja, en ohmmätning störs av strömmar. Jordtagsinstrument använder en högre frekvens tror jag som går att urskilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.