A
Hej!

Jag har en liten stuga under 30kvm som används som permanentboende.
Idag värms den upp med en el-panna och vattenburen golvvärme.
Det blir inte särskilt billigt, hushållselen låg på 850kWh dec 2021 för 1 person.

Är det klokt att köpa dit en luft/luft värmepump för att sänka uppvärmningskostnaderna?

Hur räknar man egentligen scoopvärdet på El-pannan vi har idag?
https://varmebaronen.se/produkter/elvarme/p-27/minipanna-mp-4-mp-6
https://vvsbutiken.nu/dokument/MP4_150206_se.pdf

Tack för tips.
 
  • Gilla
Diim
  • Laddar…
Bästa är att hitta en beg luftvattenpump istället då du redan har vattenburet. Då ingår även en varmvattenberedare i paketet så att säga. Din elpanna har Coop 1 , en luftvatten kanske snittar 3-4.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
precis som skrivit om du vill kapa lite för det blir bara lite så sätt en luft-vattenpump.
allt är ju inte värme som dina fjuttiga 850kWh består av. Du har ju elektronik mm. oxå
 
Enl energideklarationen på mitt hus var ca 65% uppvärming, 10% varmvatten och resten hushållsel.
Om du har samma fördelning så blir det
850kWh * 65% = ca 550kWh uppvärmning

Tar vi då en Luft/luft värmepump med COP på 3 istället för ett kommer du att ha ca 180kWh , dvs besparing på ca 370kWh
De billigaste LLVP som klarar Svensk vinter ligger med istallation på ca 15-20tusen.
Då är frågan bara hur elpriset blir i vinter och om du har fast elpris , rörligt eller timpris
Vi säger rörligt för att det ska vara lätt att räkna.
om 2kr /kWh sparar du 740kr
om 3kr /kWh sparar du 1110kr
om 4kr /kWh sparar du 1480kr
om 5kr /kWh sparar du 1850kr

Vad det kan komma att hamna på ... gissningsvis minst 4-5 kr / kWh men det är bara en spekulation.
Så om dec + jan + feb drar lika som dec sparar du in en ny Luft/luft på några år.

Hittar du en begagnat Luftvattenpump (som inte behöver repareras) med inbyggd VVB blir det större besparing men inte så himla mycket.
En ny luft/vatten är svår att räkna hem öht i ditt fall skulle jag gissa.

Så i ditt fall skulle jag köpa en ny Luft/luft som klarar Svensk vinter och ha kvar el-pannan som spets/backup samt ev köra lite lätt komfortvärme för golvvärmens skull.
 
  • Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Enl energideklarationen på mitt hus var ca 65% uppvärming, 10% varmvatten och resten hushållsel.
Om du har samma fördelning så blir det
850kWh * 65% = ca 550kWh uppvärmning

Tar vi då en Luft/luft värmepump med COP på 3 istället för ett kommer du att ha ca 180kWh , dvs besparing på ca 370kWh
De billigaste LLVP som klarar Svensk vinter ligger med istallation på ca 15-20tusen.
Då är frågan bara hur elpriset blir i vinter och om du har fast elpris , rörligt eller timpris
Vi säger rörligt för att det ska vara lätt att räkna.
om 2kr /kWh sparar du 740kr
om 3kr /kWh sparar du 1110kr
om 4kr /kWh sparar du 1480kr
om 5kr /kWh sparar du 1850kr

Vad det kan komma att hamna på ... gissningsvis minst 4-5 kr / kWh men det är bara en spekulation.
Så om dec + jan + feb drar lika som dec sparar du in en ny Luft/luft på några år.

Hittar du en begagnat Luftvattenpump (som inte behöver repareras) med inbyggd VVB blir det större besparing men inte så himla mycket.
En ny luft/vatten är svår att räkna hem öht i ditt fall skulle jag gissa.

Så i ditt fall skulle jag köpa en ny Luft/luft som klarar Svensk vinter och ha kvar el-pannan som spets/backup samt ev köra lite lätt komfortvärme för golvvärmens skull.
Tack för ditt svar! Det betyder mycket för mig.

Kan man på något sätt på ett effektivt sätt koppla ihop hus? Bergvärme?

Vi har 3st på tomten där det är ungefär 2 meter ifrån varandra.
 
Man gräva ner kulvertar med vattenburen värme och varm-/kallvatten om det inte är så långt mellan stugorna. Bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump passar. Vissa bygger ett garage med en panncentral.
 
  • Älska
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.