C
Ingen dålig plåt! Vi har en liknande bänk på sidan om spisen, men det är en vanlig tunnplåt, kanske 1mm tjock, som är skruvad ovanpå en träskiva. I TS fall skulle jag nog helt enkelt klä ovansidan på fundamentet med något mellanting och linoljebränna den, det blir fint!
 
Jättebra feedback! Det här har övertygat mig att vi kör på gjutjärnshäll från Tierp. Den är 12 mm tjock men får en "list" så att den matchar skivan på köksön (30 mm). Den levereras dock obehandlad och bruket nämnde att deras kunder brukar dra på spissvärta eller linoljebränna. Linoljebränning känns som alternativet för oss, som cpalm ovan tipsade om. Jag har läst tråden som cpalm tog med, blir dock lite osäker då den mest beskriver mindre föremål såsom krokar etc. Frågan är hur man skall gå tillväga med en häll?

Tänkte kolla med bruket och se om de kan leverera den behandlad annars får jag försöka själv!
 
  • Gilla
Annettebj
  • Laddar…
C
Det bästa är nog om du kan få bruket att fixa det, de vet säkert hur det skall göras på bästa sätt.

Linoljebrände själv en liten kamin genom att helt enkelt pensla den med olja och sedan elda i den. Mest som ett experiment. Jag fick problem på ett par ställen där oljan bildade stora bubblor och där blev det ingen yta. Antagligen slarv med rengöringen. Annars blev resultatet mycket fint, över all förväntan, så det verkar inte vara så supernoga med rätt temperatur, etc. etc. Testade dock inte att upprepa behandlingen på de fläckar som bubblade så jag har ingen aning om hur förlåtande behandlingen är. Med en snordyr skiva skulle jag nog låta ett proffs utföra behandlingen.

Ett tips kan vara att försäkra sig om att skivan har rätt finish innan den behandlas. Har själv köpt en del nytillverkade klassiska gjutjärnsprylar och de har då varit väldigt dåligt efterbearbetade. Massor med gjutskägg, slarvigt slipade osv. En sådan skiva skulle iallafall jag vilja ha en bra "spishällsfinish" på.
 
Och så här blev resultatet, vi är supernöjda!
20150824_062258 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zimonoz och 11 till
  • Laddar…
Ö Ö-byggarn skrev:
Och så här blev resultatet, vi är supernöjda!
[bild]
Är det ett runt rökgasspjäll i/på skorstenens murstock? Är det inte risker med det, att om man stryper brasan för mycket så det bildas kolmonoxid??

Behövs det inte sotlucka också i närheten där rökröret från spisen går in i skorstenen, för inte dras väl vedspisen fram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.