Kurtegon Kurtegon skrev:
Jag fick hem ett släp björkved (torr) igår kväll som jag täckte med presenning. Idag regnar det. Är det dumt att bära in veden i garaget när det regnar?
Det lilla regn som hinner träffa veden är försumbar. Jag tror ju inte att du står ute i spöregn. Lite ytfukt spelar alltså ingen roll. Så det är bara att sätta igång;)
 
J
Torka ved i ett garage ser jag som en omöjlig uppgift. Det tror jag inte ett dugg på. Att fixa ett tak över veden utomhus ska inte vara så svårt. Enda sättet att torka ved är utomhus.
 
J Jens33 skrev:
Torka ved i ett garage ser jag som en omöjlig uppgift. Det tror jag inte ett dugg på. Att fixa ett tak över veden utomhus ska inte vara så svårt. Enda sättet att torka ved är utomhus.
Men i TS fall handlar det om redan torr ved.

Det går att torka ved i virkestorkar, men det är ett väldigt slöseri med energi jämfört med att låta sol och vind sköta torkningen naturligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Jag fick hem ett släp björkved (torr) igår kväll som jag täckte med presenning. Idag regnar det. Är det dumt att bära in veden i garaget när det regnar?
Det är dummare att låta torr ved vara ute än under tak såhär års, bar du in veden?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag bar in den, tog bara någon timme ihop med frugan. Den var lite fuktig på ytan men ska kolla till det imorgon och eventuellt sätta ut avfuktaren om RF känns hög
 
Kurtegon Kurtegon skrev:
Jag bar in den, tog bara någon timme ihop med frugan. Den var lite fuktig på ytan men ska kolla till det imorgon och eventuellt sätta ut avfuktaren om RF känns hög
Och enligt den andra tråden ligger den luftigt, inte mot golv och vägg. Det kommer fungera.(y)
 

Bästa svaret

Kurtegon Kurtegon skrev:
Jag bar in den, tog bara någon timme ihop med frugan. Den var lite fuktig på ytan men ska kolla till det imorgon och eventuellt sätta ut avfuktaren om RF känns hög
Öppna dörren/porten istället, att torka ved med el är oekonomiskt och veden kommer att brinna även om den nu är en aning ytfuktig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.