Har ett hus från -79 med frånluftsfläkt och ventiler över ett par av fönstren som tilluft.

grejen är att det även är ett enkelrörsystem med smala element som värmer under fönstren så kallraset är ganska påtagligt, även nu på hösten.

kan jag stänga igen ventilerna och ställa ner frånluften på minimum över de värsta el-månaderna? Vädra genom att öppna dörren ibland osv? Eller måste jag ha en ventil öppen?

tänker även sätta för en del av fönstren för att slippa kallraset från fönstren för att maximera värmen från vad som antagligen lär få bli en jordvärmepanna på sparlåga… vi är ju aldrig hemma när det är ljust ute iallafall över vintern…
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Har ett hus från -79 med frånluftsfläkt och ventiler över ett par av fönstren som tilluft.

grejen är att det även är ett enkelrörsystem med smala element som värmer under fönstren så kallraset är ganska påtagligt, även nu på hösten.

kan jag stänga igen ventilerna och ställa ner frånluften på minimum över de värsta el-månaderna? Vädra genom att öppna dörren ibland osv? Eller måste jag ha en ventil öppen?

tänker även sätta för en del av fönstren för att slippa kallraset från fönstren för att maximera värmen från vad som antagligen lär få bli en jordvärmepanna på sparlåga… vi är ju aldrig hemma när det är ljust ute iallafall över vintern…
Det har ju pratats om att man kanske kan sänka ventilationen och frångå de volumner som krävs för "bra" luft under just denna vinter för att spara el.
Så prova kan du ju göra, men vara uppmärksam på om det blir fuktigare än normalt (vilket ju kan påverka husets hälsa)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Visst borde en vanlig hydrometer kunna se det? Vilka procent bör man ligga under vintertid för att undvika skador? Är det normala 40-60% luftfuktighet?
 
Du får hålla koll så det inte blir kondens på fönsters insida om du sätter för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.