Hej, nykomling här!

Vi har nyligen flyttat in i en gammal byggnad där det endast finns jordade uttag i kök och våtutrymme. Jag kan inte mycket om el, men har hört att man absolut aldrig ska blanda jordat och ojordat, och blev därför osäkert på vad jag ska göra i mitt fall.

Vi har en klädkammare som vi gärna vill använda som datorrum, det finns dock inga vägguttag där inne. Det enda som finns är en fast installerad taklampa (ojordad). Klädkammaren står mitt emellan kök och vardagsrum, så frågan är; om vi ska dra in en grendosa in till klädkammaren, ska vi då ta från jordat uttag från köket eller ojordat uttag från vardagsrummet?
 
O oakn skrev:
Hej, nykomling här!

Vi har nyligen flyttat in i en gammal byggnad där det endast finns jordade uttag i kök och våtutrymme. Jag kan inte mycket om el, men har hört att man absolut aldrig ska blanda jordat och ojordat, och blev därför osäkert på vad jag ska göra i mitt fall.

Vi har en klädkammare som vi gärna vill använda som datorrum, det finns dock inga vägguttag där inne. Det enda som finns är en fast installerad taklampa (ojordad). Klädkammaren står mitt emellan kök och vardagsrum, så frågan är; om vi ska dra in en grendosa in till klädkammaren, ska vi då ta från jordat uttag från köket eller ojordat uttag från vardagsrummet?
Ni ska ju egentligen aldrig dra en grenkabel mellan rum utan istället ringa en elektriker som kan sätta in ett uttag.

Om ni nu gör detta ändå så skall det vara ojordat om lampkontakten är ojordad och vice versa (som tumregel). Samtidigt är ofta tex datorer eller skärmar gjorda för att kopplas in i jordade uttag och mion erfarnehet är att man kan få en liten kyss av tex datorchassin om dom är ikopplade på ojordade uttag och man tex sitter med fötterna mot ett element eller liknande...
 
O oakn skrev:
men har hört att man absolut aldrig ska blanda jordat och ojordat
Man ska aldrig blanda i samma rum. Den blandning du beskriver, med skyddsjord bara i kök/badrum, är väldigt vanlig i äldre installationer och helt OK.

O oakn skrev:
så frågan är; om vi ska dra in en grendosa in till klädkammaren, ska vi då ta från jordat uttag från köket eller ojordat uttag från vardagsrummet?
Varken eller tycker jag. En grendosa, speciellt om den "tjyvar" från ett annat rum, är för tillfälliga lösningar. Här låter det som det enda vettiga är att installera ett vägguttag i klädkammaren.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varken eller tycker jag. En grendosa, speciellt om den "tjyvar" från ett annat rum, är för tillfälliga lösningar. Här låter det som det enda vettiga är att installera ett vägguttag i klädkammaren.

Välkommen hit!
Tackar!
Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att övertala hyresvärden om detta, men jag ska göra ett försök. Men tills jag får svar från dem, skulle det på något sätt vara farligt (för mig eller utrustning) att dra en förlängning från kök eller vardagsrum?
 
A
Nä, det är inte farligt, men inte korrekt. Se till att sladden inte kan klämmas sönder i dörren.

Jag har svårt att tro att hyresvärden inte accepterar att du bekostar ett uttag, däremot lär du inte få ett gratis.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Scouten skrev:
Nä, det är inte farligt, men inte korrekt. Se till att sladden inte kan klämmas sönder i dörren.

Jag har svårt att tro att hyresvärden inte accepterar att du bekostar ett uttag, däremot lär du inte få ett gratis.
Den kostnaden kan det vara värt om vi lyckas få den rumsplaneringen vi vill ha.

Men tänker jag rätt att det inte spelar någon roll vilket rum jag tar en förlängning från (vardagsrum/ojordat eller kök/jordat) i väntan? Så länge allt inne i klädkammaren kopplas till samma kontakt.
 
O oakn skrev:
Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att övertala hyresvärden om detta
Nu finns det olika slags hyresvärdar men vore detta en större hyresvärd, typ det kommunala hyreshusföretaget, skulle jag inte ens informera hyresvärden och än mindre fråga om lov. Jag skulle bara se till att det kom dit ett fackmannamässigt installerat eluttag i klädkammaren. Om de eventuellt märker det vid utflyttning får de se det som en oväntad gåva från mig. :)

Är det en liten privat hyresvärd ska man kanske tänka lite annorlunda. Men varför skulle denne motsätta sig att du förbättrar hans egendom på din bekostnad?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O oakn skrev:
Men tänker jag rätt att det inte spelar någon roll vilket rum jag tar en förlängning från (vardagsrum/ojordat eller kök/jordat) i väntan?
Ja och nej. Rent formellt ska uttaget vara på samma sätt som lamputtaget. Finns det jord i det ena ska det finnas jord i det andra, och tvärtom.

Då jag gissar att lamputtaget är ojordat bör det nya uttaget enligt "elreglerna" vara ojordat. Trots detta skulle jag välja jordat från köket om jag ska använda en traditionell stationär skyddsjordad plåtlådedator. Detta för att jag tycker fördelarna med att få datorn skyddsjordad är större än riskerna med ett icke skyddsjordat lamputtag. Detta synsätt är dock felaktigt utifrån kraven på allt jordat eller allt ojordat.

Ser du till att lampan i klädkammaren är dubbelisolerad skulle jag säga att alla praktiska risker med att blanda är borta och skyddsjord till datorn är att föredra, även om det rent formellt är fel...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu finns det olika slags hyresvärdar men vore detta en större hyresvärd, typ det kommunala hyreshusföretaget, skulle jag inte ens informera hyresvärden och än mindre fråga om lov. Jag skulle bara se till att det kom dit ett fackmannamässigt installerat eluttag i klädkammaren. Om de eventuellt märker det vid utflyttning får de se det som en oväntad gåva från mig. :)

Är det en liten privat hyresvärd ska man kanske tänka lite annorlunda. Men varför skulle denne motsätta sig att du förbättrar hans egendom på din bekostnad?
Tyvärr är det en gigantisk kommunal värd (även om den långsamt säljs ut bit för bit). Nu är det här en lägenhet vi drömt om i många år och har inga planer på att flytta inom förutsägbar framtid, så jag kanske inte bör vara allt för rädd hur de ska reagera på ett fackmannamässigt installerat vägguttag många år fram i tiden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja och nej. Rent formellt ska uttaget vara på samma sätt som lamputtaget. Finns det jord i det ena ska det finnas jord i det andra, och tvärtom.

Då jag gissar att lamputtaget är ojordat bör det nya uttaget enligt "elreglerna" vara ojordat. Trots detta skulle jag välja jordat från köket om jag ska använda en traditionell stationär skyddsjordad plåtlådedator. Detta för att jag tycker fördelarna med att få datorn skyddsjordad är större än riskerna med ett icke skyddsjordat lamputtag. Detta synsätt är dock felaktigt utifrån kraven på allt jordat eller allt ojordat.

Ser du till att lampan i klädkammaren är dubbelisolerad skulle jag säga att alla praktiska risker med att blanda är borta och skyddsjord till datorn är att föredra, även om det rent formellt är fel...
Det är en traditionell plåtburk till dator. Jag sysslar med musikproduktion och det är en hel del kringutrustning som gärna skulle se jordade kontakter för att undvika oljud vid inspelning.
Skulle man kunna koppla bort befintlig belysning så att rummet varken är jordat eller ojordat (dvs inte har något)? Om det skulle kunna öka chansen att få jordat uttag där inne och det samtidigt är korrekt?
 
O oakn skrev:
så jag kanske inte bör vara allt för rädd hur de ska reagera på ett fackmannamässigt installerat vägguttag många år fram i tiden.
Jag hade som sagt inte ens kommit på tanken att informera dem. Jag har i liknande hyressituation installerat fasta köksunderskåpsbelysningar, flertalet extra eluttag i köket och i en garderob och gjort om ett rum från ojordat till skyddsjordat. Inte ett ord om något av detta vid utflytt/besiktning.

Vad ska de göra när du en gång ska flytta ut? Kräva skadestånd för att du ökat värdet på deras fastighetsbestånd? Gnälla lite? Bryr du dig om du ändå ska flytta?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O oakn skrev:
Det är en traditionell plåtburk till dator. Jag sysslar med musikproduktion och det är en hel del kringutrustning som gärna skulle se jordade kontakter för att undvika oljud vid inspelning.
Skulle man kunna koppla bort befintlig belysning så att rummet varken är jordat eller ojordat (dvs inte har något)? Om det skulle kunna öka chansen att få jordat uttag där inne och det samtidigt är korrekt?
Har du en dubbeilsolerad taklampa (typ en normal hyfsat modern som inte har lampskärm i metall) så skulle jag säga att riskerna att blanda den ojordade lampan med ett jordat uttag är minimala.

Även om det inte är rätt i sak.

Men att sätta in ett uttag borde ju inte gå på så många tusenlappar...
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.