Hej alla,
med tanke på nuvarande och kommande elpriser vill jag kunna tidsstyra elpatronen i min ackumulatortank! Jag är så lyckligt lottad att jag redan har en trefaskontaktor för patronen i systemet, den använder jag just nu som effektvakt. När bastun slås på faller kontaktorn relästyrt.
Jag söker nu en mobilstyrd pryl som jag kan montera i centralen (DIN eller puck) som jag kan wifi styra och använda att dygnsprogrammera kontaktorn via reläet. Jag vill inte vara beroende av något Google Home eller liknande utan vill ha en programmerbar app i telefonen. Jag är rätt priskänslig men vill såklart att det ska vara kvalitet!
Är tex detta något
https://www.dustinhome.se/product/5...rstrombrytare-for-inbyggnad?tab=specification

Hoppas att ni förstår vad jag söker
MVH
Stenper
 
Helt OK pryl, finns billigare varianter och billigare butiker, men om du vill behålla funktionen med effektvakt bör du tänka igenom din koppling. Det kan påverka vilken variant av Shelly som är mest lämplig. Är exempelvis kontaktorn normalt sluten eller öppen?
 
R
S Stenper skrev:
Hej alla,
med tanke på nuvarande och kommande elpriser vill jag kunna tidsstyra elpatronen i min ackumulatortank! Jag är så lyckligt lottad att jag redan har en trefaskontaktor för patronen i systemet, den använder jag just nu som effektvakt. När bastun slås på faller kontaktorn relästyrt.
Jag söker nu en mobilstyrd pryl som jag kan montera i centralen (DIN eller puck) som jag kan wifi styra och använda att dygnsprogrammera kontaktorn via reläet. Jag vill inte vara beroende av något Google Home eller liknande utan vill ha en programmerbar app i telefonen. Jag är rätt priskänslig men vill såklart att det ska vara kvalitet!
Är tex detta något
[länk]

Hoppas att ni förstår vad jag söker
MVH
Stenper
Jag skulle valt en Shelly 1 Pro som är avsedd för att monteras på DIN-skena. Det blir lite professionellare jämfört med att stoppa in en puck i centralen. Lite dyrare, men det tycker jag att det är värt.

https://www.styrahem.se/p/760?gclid...2i_dm9uC8gnkYZqNKWl-XoWvyNPP8vRgaAso5EALw_wcB
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Är exempelvis kontaktorn normalt sluten eller öppen?
Hej alfista och tack för svaret! Sitter inte med schemat just nu men är rätt säker på att kontaktorn nomalt är sluten och öppnar vid reläspänning!
 
Jag ska absolut kolla Shelly 1 Pro, ja kostnaden är inte allt! Jag har aldrig använt Shelly, är appen hyggligt lätt att använda och tidsprogrammera?
 
R
S Stenper skrev:
Jag ska absolut kolla Shelly 1 Pro, ja kostnaden är inte allt! Jag har aldrig använt Shelly, är appen hyggligt lätt att använda och tidsprogrammera?
Jag använder personligen inte appen, men alla shelly har ett webgränssnitt där det går att lägga in tidsstyrning. Jag gissar att det är lika lätt i appen, men den behövs inte.

Tidsstyrning kräver att det finns en anslutning mot internet så enheten kan synka sin klocka.
 
  • Gilla
Stenper
  • Laddar…
Tack för trådtipset Alexn72, i stort sett samma problematik som jag har!
Som vanligt när jag börjar med ett sånt här projekt så växer mina ambitioner! Nu undrar jag om någon vet om ett hyggligt enkelt sätt av koppla ett sånt här system även till elpriset?
 
R
S Stenper skrev:
Tack för trådtipset Alexn72, i stort sett samma problematik som jag har!
Som vanligt när jag börjar med ett sånt här projekt så växer mina ambitioner! Nu undrar jag om någon vet om ett hyggligt enkelt sätt av koppla ett sånt här system även till elpriset?
Home assistant kan hämta nordpools priser så vitt jag vet, kan installeras på en billig raspberry pi, och styr shelly direkt utan någon extra hårdvara.
 
Tack för tipset RoAd!
Då känns det bra att börja med Shelly och sedan lägga till den funktionaliteten när jag mer lärt mig hur det funkar. Har länge tänkt starta med rasberry pi för andra automatiseringsprojekt (automatisk fönsteröppning), så nu får jag nog ta tag i det;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.