Hej! Har betonggrund och vattenburen golvvärme, träparkett ovanpå. Har beställt kamin med installation. En ganska stor "färdig" murspis i betong som väger ungefär 400kg. Kan väldigt lite om byggteknik och hur hus funkar, men vi har tänkt ställa kaminen på parketten och ta upp ett hål i parketten för friskluft då det ska finnas en kanal ingjuten i betongen. Håller golvet för kaminen? Är det rätt att göra så här? Kan man ta bort en yta av parketten hyfsat enkelt och borde man ställa kaminen direkt på betongen istället för ovanpå parketten? Ligger golvvärmen ingjuten i betongen eller ser man värmeslingorna när man lyfter på golvet?

Tack på förhand!
 
Vad står det i montageanvisningen för kaminen?
Står det att den får ställas på parkett?

Golvvärmen lär vara ingjuten i betongplattan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tillverkarna av parkettgolv brukar avråda från att ställa tunga möbler t.ex. en köksö ovanpå parketten eftersom den då kommer att låsas fast, vilket kan göra att golvet spricker eller reser sig när luftfuktigheten inne ändras.
 
Parketgolvet är flytande. Ställer du en tung kamin på så kan golvet inte röra sig. Jacka ur parketten och ställ den på betongen. Detta förutsätter att golvvärmen är ingjuten i betongen. Är det inte det så spelar parketten ingen roll, tror inte du kan ha en kamin ö.h.t isåfall.
 
Tack för svaren! Huset är byggt -99 med golvvärme från början, då lär den väl vara ingjuten? Har ni några tips på hur jag tar bort parketten i området? Det är längs en innervägg, mitt på väggen så inte i ett hörn
 
K kurlakarl skrev:
Tack för svaren! Huset är byggt -99 med golvvärme från början, då lär den väl vara ingjuten? Har ni några tips på hur jag tar bort parketten i området? Det är längs en innervägg, mitt på väggen så inte i ett hörn
Man skär ur parketten och ersätter den med täljsten eller klinker och täcker skarven men en list.
 
  • Parkettgolv runt en eldstad där delar ersatts med täljsten, skarven täckt med en trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.