Hej
Jag har lyckats förstöra två vred på elementen hemma
De som justerar värmen
Först gick ett vred sönder , då tog jag bort ett annat vred för att ändra värmen på det trasiga men det gick inte; sen fick jag inte på det igen....

Någon som har tips?
 
Har du bilder på termostaten eller vredet som du försöker skruva dit, och där du försöker fästa det? På vilket sätt strular det?
 
J jahallåja skrev:
Har du bilder på termostaten eller vredet som du försöker skruva dit, och där du försöker fästa det? På vilket sätt strular det?
Kan fota imorgon

Vredet går ej klicka in igen och värmen går ej justera
Den lilla "piggen" går ej att rotera
 
Om det är en sån pigg som på bilden i detta inlägg så ska den inte rotera. Den trycks in och ut av vredet eller termostaten och reglerar flödet genom radiatorer.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta.126974/

De kan kärva och fastna i något läge så att radiatorn aldrig blir varm (för att piggen är fast i intryckt läge).

Det finns många trådar på forumet om att motionera piggen så att den löper friare.
 
  • Gilla
Jessica Eriksson
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Om det är en sån pigg som på bilden i detta inlägg så ska den inte rotera. Den trycks in och ut av vredet eller termostaten och reglerar flödet genom radiatorer.

[länk]

De kan kärva och fastna i något läge så att radiatorn aldrig blir varm (för att piggen är fast i intryckt läge).

Det finns många trådar på forumet om att motionera piggen så att den löper friare.
J Jessica Eriksson skrev:
Kan fota imorgon

Vredet går ej klicka in igen och värmen går ej justera
Den lilla "piggen" går ej att rotera
Exakt en sådan
Men visst måste jag ändå ha plasthöljet på för att kunna justera?
 
Troligen ja. Om piggen har fastnat intryckt så har du inget flöde och då spelar det ingen roll vad vredet står på. Om piggen fastnat i ytterläge så kanske termostaten inte orkar trycka in den (jag antar att detta kan hända, men jag tror att det är vanligare att de fastnar intryckt). Piggen trycks normalt ut med en fjäder inifrån om inget annat trycker hårdare utifrån.

Om du har en termostat så justerar den automatiskt hur mycket piggen trycks in för att åstadkomma inställd temperatur i rummet. Blir det för varmt så tycker den in piggen lite, blir det för kallt så släpper den efter och låter fjädern pressa ut piggen.
 
J jahallåja skrev:
Troligen ja. Om piggen har fastnat intryckt så har du inget flöde och då spelar det ingen roll vad vredet står på. Om piggen fastnat i ytterläge så kanske termostaten inte orkar trycka in den (jag antar att detta kan hända, men jag tror att det är vanligare att de fastnar intryckt).

Om du har en termostat så justerar den automatiskt hur mycket piggen trycks in för att åstadkomma inställd temperatur i rummet. Blir det för varmt så tycker den in piggen lite, blir det för kallt så släpper den ut piggen.
Ok tack
Har precis hittat inlägg om hur jag tror dit nya vreden samt hur jag luftar elementen
Men hur vet jag om jag har termostat? Trodde bara jag justerade värmen genom att virda men har bergvärme och inställd på ca 20 grader och då ska elementen vara helt öppna enligt infon jag fått från förra ägaren
 
Normalt låter man termostaterna stå vidöppna och låter bergvärmen reglera. Det brukar dock ofta ändå sitta en termostat så att man kan vrida ner det om det blir på tok för varmt någonstans (tex i sovrum eller om det är något rum i söderläge där solen värmer på). Termostaten kan då strypa ner lite.

En bergvärmepump kan inte anpassa värmen per rum utan vrider upp och ner värmen på hela huset.

Är det generellt för varmt i hela huset ska man fixa det på bergvärmepumpen, inte dra ner alla termostater på alla radiatorer.

Termostat brukar se ut typ så här, men en skala och ett ganska stort vred (som innehåller "temperaturavkänningen")

Radiator termostat med vred och skala för temperaturreglering i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jahallåja skrev:
Normalt låter man termostaterna stå vidöppna och låter bergvärmen reglera. Det brukar dock ofta ändå sitta en termostat så att man kan vrida ner det om det blir på tok för varmt någonstans (tex i sovrum eller om det är något rum i söderläge där solen värmer på). Termostaten kan då strypa ner lite.

En bergvärmepump kan inte anpassa värmen per rum utan vrider upp och ner värmen på hela huset.

Är det generellt för varmt i hela huset ska man fixa det på bergvärmepumpen, inte dra ner alla termostater på alla radiatorer.

Termostat brukar se ut typ så här, men en skala och ett ganska stort vred (som innehåller "temperaturavkänningen")

[bild]
 
  • Otydlig bild av en rörkoppling som behöver åtgärdas, med synlig korrosion och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller i en termostatventil till ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett suddigt radiatorventilhuvud och koppling mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en radiatorventil med inställningsmarkeringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en termostat.
Om den inte är trasig ställer du den på max och vrider på den svarta delen när du ska montera den.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en termostat.
Om den inte är trasig ställer du den på max och vrider på den svarta delen när du ska montera den.
Ska jag ställa vredet på max ?
 
J Jessica Eriksson skrev:
Ska jag ställa vredet på max ?
 
  • Hand håller en termostatventil framför ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i en otydlig termostatventil med tecken på kalkavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jessica Eriksson skrev:
Den klickar inte in
J Jessica Eriksson skrev:
Den klickar inte in
Jag LYCKADES
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
J Jessica Eriksson skrev:
Ska jag ställa vredet på max ?
Jah lyckades men inte med denna
 
  • Person håller en demonterad del av en armatur med synliga kontakter och låsbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.