Hej,

Jag har läst i nån tråd att Shelly 3em kan användas med extra kontaktor för att koppla av / på elpanna på 3-faser vid vissa tider. Jag skaffade en Shelly 4pm för att använda en kanal till en 3-fas kontaktor för varmvattenberedaren. Den behöver kunna sättas på stängas av automatiskt vissa tider för vintern som ni säkert förstår. Mem det står att alla kanaler måste vara på samma fas och supporten säger att de inte har några produkter för styra 3-fas än.

- Går det inte att göra som jag tänkt?
- Är det någon skillnad på Shelly 1 och Shelly 4pm i detta avseende?
- Vad är problemet med att använda en kanal för att styra en 3-fas kontaktor?
- Vad är riskerna med att göra det?

- Vilken fas räknas isf den kanalen på? Så att jag kan sätta övriga på samma?

TA
 
Det går bra att koppla en kontaktor till en utgång på shelly:n.
Kontaktorns reläspole får styrpänning (230 V) från shellyn. De tre faserna styrs sedan via kontaktorns kontakter.

Shellyprodukten är onödigt dyr/komplicerad för just detta ändamål imho.
 
P podracer skrev:
Mem det står att alla kanaler måste vara på samma fas och supporten säger att de inte har några produkter för styra 3-fas än.
Det dom menar är att själva Shellyn måste ligga på samma fas (säkring).
De menar också att det idag inte finns någon produkt som i sig själv kan styra flerfasiga objekt, att objektet som Shellyn styr är en kontaktor som i sin tur styr flerfasigt objekt är inget som tillverkaren bryr sig om, utan i deras ögon så styr Shellyn enfasigt objekt (kontaktorn).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Då förstår jag tror jag. Jag la upp en bild på kopplingsschemat som jag förstår det. Nu blir det lättare att få elektrikern att göra som jag vill även om de säkert redan vet :)

Visst det är kanske att gå över ån, jag hade kunnat ha en Shelly 1 som varit lite enklare. Men nu kan jag använda andra kanaler till lite andra saker tänker jag.

Tack för hjälpen!
 
  • Elektriskt kopplingsschema som visar anslutningar mellan en Shelly-enhetskontroll och en vattenberedare via en kontaktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det blir inte bra, du skall koppla A2 på spolen till nollan, S1 är en ingång om du vill styra reläet manuellt.
 
A alfista skrev:
Nej, det blir inte bra, du skall koppla A2 på spolen till nollan, S1 är en ingång om du vill styra reläet manuellt.
Tack! Bra fångat! Ny uppdatering.
Elektriskt kopplingsschema som visar anslutningen mellan en styrenhet och en vattenvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.