Kunde inte hitta på en bättre rubrik så får väl försöka förklara desto bättre.

Kort bakgrund: I våras blev jag tillsammans med en kvinna där allting liksom bara föll på plats. Helt otroligt egentligen hur bra det kändes direkt. Båda är frånskilda/separerade och har två barn var varannan vecka i liknande åldrar mellan 12 och 17. Vi bor för tillfället båda i varsitt hus, jag sedan 6 år efter skilsmässa och hon sedan i höstas. Vi bor i varsitt mindre samhälle/förort utanför Borås, ca 4 kilometer ifrån varandra. Båda ställena är relativt populära.

Man kan väl säga att jag är den mer planerande/försiktiga typen och hon mer den impulsiva/"kör på"-typen, men vi kompletterar varandra ganska bra.

Hur som helst, förra vintern och delvis denna sommaren har ju tydliggjort att det är rätt dumt att vi på varsitt håll råddar två rätt stora hus och dessutom vill vi bo ihop, men frågan är bara på vilket sätt. I båda husen behövs ett sovrum till (förutom att vi behöver komplettera med mer förvaring). I mitt hus har jag skissat på att flytta/bygga om några väggar och utvidga ett rum som är förråd/klädkammare till att bli sovrum och samtidigt minska två befintliga sovrum lite. I hennes hus är den enda praktiska lösningen att sätta upp en vägg i vardagsrummet och dela av en utstickande del. Nackdelen är att det medför att de sociala ytorna blir väldigt begränsade (Se bild längre ner. Inte exakt i mått men ger ett hum). Dessutom sitter det en luftvärmepump i den delen som isåfall hamnar inne i ett sovrum (även om hon inte använt den sedan hon flyttade in). Eventuellt skulle det gå att ha det som är kontor idag som sovrum, men det är väldigt litet jämfört med de andra sovrummen.

Båda kan tänka sig att bo i den andres samhälle. Hennes har närmare till affär, gym, skola etc. Mitt har närmare till våra respektive arbeten i Borås.

Kort om husen. Mitt är ett stenhus byggt 2007. Två våningar i sutteräng. 4 sovrum. 2 badrum + toalett. Separat garage. 190+24 kvm. Bergvärme med vattenburen värme i båda planen. Dedikerat hemmabiorum. Lån på drygt 3 miljoner till rörlig ränta (just nu 2,5% men lär ju gå upp) och värderades i början på sommaren till 6 miljoner. Byggkostnaden var ca 3,4 mijjoner. Dock jobbar jag på bank så kan få 1,5 % ränterabatt som personalförmån (har inte lånet där nu). Inga större underhållsbehov ännu, men lite ytskikt och golv är nog lämpligt att byta/måla och troligtvis behöver fasaden målas nästa år eller så. Finns lite oavslutade el/larmdragningar som behöver fixas. Finns en del att göra i trädgården (inte mitt favoritområde), bl a bygga en trappa upp till baksidan och lite terrasseringar.

Hennes hus är byggt 1970. 150+139 kvm källare/garage. 4 sovrum + 1 ganska litet "kontor". Ett badrum + toalett, men finns dusch i tvättstugan där vi isåfall sätter in en duschkabin istället. Klassas väl som sutteräng med entre i källarplanet. Fasaden är tegel. Bergvärme med element uppe (osäker på källarvåningen, men sitter nog troligen lite element där med). Bastu. Öppen spis. Ganska rejält garage (plats för två bilar på längden) och relativt stort förrådsrum i källarplanet. Ingen fukt såvitt jag sett/märkt. Fullt uppvuxen trädgård även om man kan komplettera med träd etc. Hon köpte det för knappt 4,9 miljoner och vet inte exakt hur mycket lån hon har, men hon amorterar inget, så har ju max 2,5 miljoner i lån. Dessutom riktigt bra bunden ränta (1,14%) i två år till. Här finns det lite mer att göra. Taket behöver bytas relativ omgående. Bergvärmepumpen sjunger troligtvis på sista versen, hon hade problem i vintras (osäker på om det behövs nytt borrhål). En del fönster behöver målas och träpanelen på gavelspetsarna behöver ses över. Sedan spolades det bort en hel del sand/grus runt grunden under altanen när det regnade kraftigt i somras och det ser ut som en stor "urgröpning" i skarven mellan källaren och övervåningen. Möjligt att det är helt normalt, men det sitter under altandäcket, så svårt att komma intill och undersöka. Inomhus är mycket renoverat och utbytt men det finns mig veterligen dåligt med nätverksuttag (finns något slags hemmabygge sedan förra ägaren där det kommer ut en nätverkskabel i dörrfodret på ett ställe). Fibern kommer in i det som är kontor idag.

Det finns egentligen bara 3 vettiga alternativ:

1. Vi säljer båda husen och köper något annat
2. Hon säljer sitt och vi flyttar ihop i mitt hus.
3. Jag säljer mitt och vi flyttar ihop i hennes hus.

Alt 1 är väl kanske mer rättvist, men då skall man hitta ett lämpligt hus och dessutom tidsmässigt ro i hamn två försäljningar inom en och samma tidsperiod. Säkerligen görbart, men känns som en logistisk utmaning.

Alt 2 och 3 är väl mer realistiska. Vi har börjat prata om det men vi behöver komma fram till ett beslut så att vi kan planera och förbereda för försäljning och flytt och den troliga ombyggnad som behövs.

Jag är väl kanske lite mer känslomässigt fäst vid mitt hus eftersom jag och min dåvarande fru till stora delar byggde det själva, även om jag kanske är mer fäst vid dess "funktion" mer än utseende, färg och form. En sorts livsdröm när jag färdigställde (finns lite småpill kvar) biorummet på dryga 20 kvm förra året. Men jag har väl delvis förlikat mig vid tanken på att livet inte alltid blir som man tänkt sig och att det kan komma fler chanser till att skapa ett biorum i framtiden om jag säljer huset nu. Hon har bara bott i sitt i ett knappt år men redan ganska mycket gjort det till sitt. Det finns viss sjöutsikt från hennes hus vilket hon uppskattar väldigt mycket. Båda tjänar nog ungefär i samma härad.

Jag har nog egentligen inte så mycket emot att flytta till hennes hus. Dock känns det inte så överdrivet kul att veta att det antagligen behövs läggas i storleksordningen 300.000 på nytt tak och ny bergvärmepump (som det dessutom är väldigt lång leveranstid på nu) inom en väldigt snar framtid. Dessutom blir det väldigt begränsade sociala ytor om man tar en del av vardagsrummet (Det som är "Nytt sovrum" på bilden där finns i dag soffgrupp och TV) och gör till sovrum. Mycket på grund av att altandörrarna också begränsar möbleringen. Det går naturligtvis att göra om matplatsen litegrann, men själva layouten gör att det blir svårt att få till något vettigt. För just Tv-tittande kan det gå med projektor och takmonterad duk in mot matplatsen, men det känns som en undermålig lösning. Det hade känts bättre att lägga pengar på en solcellsanläggning på mitt hus och fått ner driftskostnaderna (är rätt bra förutsättningar för solceller). Sedan är det väl mer känslan att gå från ett relativt nytt hus till ett betydligt äldre, men det är egentligen rent känslomässigt.

Så vad vill jag med tråden (när du nu ändå tragglat dig ända hit)? Helt enkelt rimligt objektiva kommentarer baserat på ovanstående beskrivning/fakta kring vad som ter sig som mest lämpligt alternativ ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag förstår att det kan vara svårt och troligtvis har jag inte lyckats vara fullt så objektiv i beskrivningarna men gjort ett försök.

Sedan finns det ju en rad andra aspekter (barnen, personliga prioriteringar/preferenser etc) men de lämnar vi därhän just nu.
 
  • Färgkodad planritning med rumsetiketter som kök, sovrum och kontor, inklusive ikoner för öppen spis och altandörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tänka på i er sits är att barn har man till låns. 17åringar är snart flygfärdiga. Att planera för boende som inom ett kortare antal år blir alltför stort kan vara mycket opraktiskt/oekonomiskt.
 
  • Gilla
Helga007 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
17åringar är snart flygfärdiga.
Det skall man inte ge sig fan på. Har jag hört...:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
dodge75 och 3 till
  • Laddar…
Första rådet: ta det lugnt! En relation som är så bra som du beskriver, tål det.

Det finns 4 tonåringar (eller blivande) inblandade också, och det kräver fingertoppskänsla.
Oavsett biorum och dåliga bergvärmepumpar, så tycker jag att ni ska sälja era respektive hus och köpa ett gemensamt hus. Inte nödvändigtvis just nu.
Om ni behåller det ena huset och den andra familjen flyttar in där, riskerar de tonåringar som flyttar in att känna sig som gäster och inte riktigt hemma. Tonåringarna som ska dela sitt gamla hem med nya bonussyskon kan känna att de tränger sig på och "tar" deras utrymme. Ett nytt hus är lika nytt för alla.

Så låt det ta tid! Prata, diskutera med alla inblandade, låt alla säga sitt. Det värsta ni kan göra mot era tonåringar är att lämna dem utanför i detta, det kan förstöra era inbördes relationer.
Och prata om pengar också, och hur det ska läggas upp så att ni båda familjeförsörjare blir nöjda. Det räcker inte med att du "tror" att hon har ungefär samma lön som du, och inte har så mycket lån. En bra relation tål även ekonomi som samtalsämne.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 9 till
  • Laddar…
Alt 4: hyr ut ett av husen och ”provbo” ett år eller så.
 
  • Gilla
Hullken och 10 till
  • Laddar…
engs
Finns inte plats för en attefallare på någon av tomterna där t.ex. äldsta barnet (som bor kvar, de kan ju flytta ut dit varefter de drar vidare) kan ha? Så kan det vara gäststuga eller för uthyrning när alla barnen flyttat.

Detsamma gäller väl om man letar helt nytt hus, om man helst skulle behöva 5 sovrum är nog utbudet begränsat.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Första rådet: ta det lugnt! En relation som är så bra som du beskriver, tål det.

Det finns 4 tonåringar (eller blivande) inblandade också, och det kräver fingertoppskänsla.
Oavsett biorum och dåliga bergvärmepumpar, så tycker jag att ni ska sälja era respektive hus och köpa ett gemensamt hus. Inte nödvändigtvis just nu.
Om ni behåller det ena huset och den andra familjen flyttar in där, riskerar de tonåringar som flyttar in att känna sig som gäster och inte riktigt hemma. Tonåringarna som ska dela sitt gamla hem med nya bonussyskon kan känna att de tränger sig på och "tar" deras utrymme. Ett nytt hus är lika nytt för alla.

Så låt det ta tid! Prata, diskutera med alla inblandade, låt alla säga sitt. Det värsta ni kan göra mot era tonåringar är att lämna dem utanför i detta, det kan förstöra era inbördes relationer.
Och prata om pengar också, och hur det ska läggas upp så att ni båda familjeförsörjare blir nöjda. Det räcker inte med att du "tror" att hon har ungefär samma lön som du, och inte har så mycket lån. En bra relation tål även ekonomi som samtalsämne.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Första rådet: ta det lugnt! En relation som är så bra som du beskriver, tål det.

Det finns 4 tonåringar (eller blivande) inblandade också, och det kräver fingertoppskänsla.
Oavsett biorum och dåliga bergvärmepumpar, så tycker jag att ni ska sälja era respektive hus och köpa ett gemensamt hus. Inte nödvändigtvis just nu.
Om ni behåller det ena huset och den andra familjen flyttar in där, riskerar de tonåringar som flyttar in att känna sig som gäster och inte riktigt hemma. Tonåringarna som ska dela sitt gamla hem med nya bonussyskon kan känna att de tränger sig på och "tar" deras utrymme. Ett nytt hus är lika nytt för alla.

Så låt det ta tid! Prata, diskutera med alla inblandade, låt alla säga sitt. Det värsta ni kan göra mot era tonåringar är att lämna dem utanför i detta, det kan förstöra era inbördes relationer.
Och prata om pengar också, och hur det ska läggas upp så att ni båda familjeförsörjare blir nöjda. Det räcker inte med att du "tror" att hon har ungefär samma lön som du, och inte har så mycket lån. En bra relation tål även ekonomi som samtalsämne.
Jag är helt med på resonemanget. Nu är ju detta i sin linda och det kommer väl inte att hända något förrän till våren/sommaren som tidigast. Vi har pratat en del om ekonomi redan och antagandet om storleken på hennes lån är mer ur perspektivet belåningsgrad kontra amorteringskravet. Men jag vet att hon fick låna ganska mycket då hon hade ett akut behov i höstas och fick i princip ta första bästa hus.

Vi skall naturligtvis involvera barnen också och jag har sagt till mina att vi kommer att flytta ihop så småningom. Att sälja båda husen och köpa ett gemensamt är naturligtvis den mest rättvisa lösningen. Dock skall det dyka upp ett hus som båda vill ha och till rimligt pris samtidigt som vi behöver sälja två hus inom en hyfsat kort period. Jag är väl av naturen mer försiktig/pessimistisk och ser kanske mer utmaningar med den lösningen. Flyttar vi ihop i något av våra befintliga hus så ser jag framför mig att vi bor där medan vi aktivt letar efter ett annat gemensamt, såvida vi båda och barnen nte är nöjda med att bo där vi nu hamnar.

Till min nackdel är också att med skenande elpriser och stigande räntor(lätt att vara efterklok med att man skulle bundit på en längre period till en låg ränta) så har tyvärr mina marginaler krympt en hel del. Även om jag kommer att överleva vintern så kommer det nog att ta en hel del på min buffert, och behöva dra åt svångremmen en del, så rimligtvis behöver jag nog sälja huset inom något år ändå. Hon behöver ju fixa en hel del med sitt hus och har inte heller några stora marginaler. Vet att hon fick låna lite pengar av sin syster i vintras när elräkningarna var som störst. Så förutom kärleken så är vi båda överens om att det även är en bra ekonomisk deal att flytta ihop, men det är absolut inte den största anledningen. Vi skulle båda kunna sälja våra hus och köpa varsitt mindre och t o m kunna bo riktigt nära varandra med lite tur, men båda vill ha en vardag med varandra.

Så min tanke är väl mer en tvåstegsraket. Flytta ihop i ett av våra befintliga hus under en tid för att i någorlunda lugn och ro leta efter ett gemensamt, eller bo där en längre tid om alla trivs och sedan gissningsvis sälja det om 5-10 år när några barn troligen flyttat ut. Frågan är ju bara vilket hus vi skall sälja isåfall.
 
engs engs skrev:
Finns inte plats för en attefallare på någon av tomterna där t.ex. äldsta barnet (som bor kvar, de kan ju flytta ut dit varefter de drar vidare) kan ha? Så kan det vara gäststuga eller för uthyrning när alla barnen flyttat.

Detsamma gäller väl om man letar helt nytt hus, om man helst skulle behöva 5 sovrum är nog utbudet begränsat.
På min tomt skulle man kunna få in ett Attefallshus relativt bra. Antagligen på hennes också, även om det blir lite trängre på grund av hur tomten är disponerad.

Vi har pratat lite löst om det. Isåfall får två av barnen dela rum ett tag, om vi antar att vi bygger det efter flytt för att få loss lite kapital, men killarna är 12 och 14 så det bör fungera. Dessutom har vi "bara" barnen samtidigt 4 dagar varannan vecka som det är nu, så bör inte vara allt för omständigt.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
B Bergling skrev:
Jag är helt med på resonemanget. Nu är ju detta i sin linda och det kommer väl inte att hända något förrän till våren/sommaren som tidigast. Vi har pratat en del om ekonomi redan och antagandet om storleken på hennes lån är mer ur perspektivet belåningsgrad kontra amorteringskravet. Men jag vet att hon fick låna ganska mycket då hon hade ett akut behov i höstas och fick i princip ta första bästa hus.

Vi skall naturligtvis involvera barnen också och jag har sagt till mina att vi kommer att flytta ihop så småningom. Att sälja båda husen och köpa ett gemensamt är naturligtvis den mest rättvisa lösningen. Dock skall det dyka upp ett hus som båda vill ha och till rimligt pris samtidigt som vi behöver sälja två hus inom en hyfsat kort period. Jag är väl av naturen mer försiktig/pessimistisk och ser kanske mer utmaningar med den lösningen. Flyttar vi ihop i något av våra befintliga hus så ser jag framför mig att vi bor där medan vi aktivt letar efter ett annat gemensamt, såvida vi båda och barnen nte är nöjda med att bo där vi nu hamnar.

Till min nackdel är också att med skenande elpriser och stigande räntor(lätt att vara efterklok med att man skulle bundit på en längre period till en låg ränta) så har tyvärr mina marginaler krympt en hel del. Även om jag kommer att överleva vintern så kommer det nog att ta en hel del på min buffert, och behöva dra åt svångremmen en del, så rimligtvis behöver jag nog sälja huset inom något år ändå. Hon behöver ju fixa en hel del med sitt hus och har inte heller några stora marginaler. Vet att hon fick låna lite pengar av sin syster i vintras när elräkningarna var som störst. Så förutom kärleken så är vi båda överens om att det även är en bra ekonomisk deal att flytta ihop, men det är absolut inte den största anledningen. Vi skulle båda kunna sälja våra hus och köpa varsitt mindre och t o m kunna bo riktigt nära varandra med lite tur, men båda vill ha en vardag med varandra.

Så min tanke är väl mer en tvåstegsraket. Flytta ihop i ett av våra befintliga hus under en tid för att i någorlunda lugn och ro leta efter ett gemensamt, eller bo där en längre tid om alla trivs och sedan gissningsvis sälja det om 5-10 år när några barn troligen flyttat ut. Frågan är ju bara vilket hus vi skall sälja isåfall.
Återigen, gör inga antaganden om hennes ekonomi - ni måste prata om kronor och ören, konkret.

En alternativ lösning är att ni säljer era respektive hus för att flytta in i gemensam/varsin lägenhet under tiden ni letar efter nytt hus. Då vet ni exakt hur mycket pengar ni har att röra er med, och behöver inte ha några tillträdesdatum som flåsar er i nacken under letandet. Köpa först och sälja sen är inte att rekommendera i nuläget, speciellt inte gånger 2.

Hur resonerar din blivande sambo, och vad säger era barn?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Återigen, gör inga antaganden om hennes ekonomi - ni måste prata om kronor och ören, konkret.

En alternativ lösning är att ni säljer era respektive hus för att flytta in i gemensam/varsin lägenhet under tiden ni letar efter nytt hus. Då vet ni exakt hur mycket pengar ni har att röra er med, och behöver inte ha några tillträdesdatum som flåsar er i nacken under letandet. Köpa först och sälja sen är inte att rekommendera i nuläget, speciellt inte gånger 2.

Hur resonerar din blivande sambo, och vad säger era barn?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Återigen, gör inga antaganden om hennes ekonomi - ni måste prata om kronor och ören, konkret.

En alternativ lösning är att ni säljer era respektive hus för att flytta in i gemensam/varsin lägenhet under tiden ni letar efter nytt hus. Då vet ni exakt hur mycket pengar ni har att röra er med, och behöver inte ha några tillträdesdatum som flåsar er i nacken under letandet. Köpa först och sälja sen är inte att rekommendera i nuläget, speciellt inte gånger 2.

Hur resonerar din blivande sambo, och vad säger era barn?
Absolut kommer vi att prata om kronor och ören, vi är bara i början på processen. Där har vi varit ganska öppna hittills.

Men att vi skulle sälja och sätta oss i lägenhet är tyvärr inte ett realistiskt alternativ. Vi lever ett ganska aktivt liv och har bl a cyklar som skulle vara ytterst opraktiskt att ha i lägenhet oavsett om det finns bra förvaringsmöjligheter. Då kommer vilket av husen som helst att stå högre upp på listan.

Vi kommer att komma fram till en lösning till slut. Det egentliga syftet med tråden var mer att få lite input kring om det finns några direkta ekonomiska för- eller nackdelar med endera huset. Men förstår om det är svårt med den korta beskrivning jag gett.
 
Varför har du inte lånet på den bank du jobbar på?
 
M mlb88 skrev:
Varför har du inte lånet på den bank du jobbar på?
Har bara inte blivit så. Jag har varit nöjd med min nuvarande bank hittills.
 
B Bergling skrev:
Har bara inte blivit så. Jag har varit nöjd med min nuvarande bank hittills.
Låter ytterst konstigt. Varför betala 45 tkr mer i ränta per år?
 
M mlb88 skrev:
Låter ytterst konstigt. Varför betala 45 tkr mer i ränta per år?
Tja, förmånen gäller för övrigt bara upp till ett visst belopp och jag ligger över gränsen. Så finns inte så mycket uppsida just nu.
 
Antar att gränsen är runt 2,5mnkr för de flesta bankerna och du får givetvis rabatten på den delen resten får du förhandla om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.