Jag har sedan tidigare en en tråd om hur jag bör bygga upp mitt golv. Vi har byggt på en våning, och gamla vindsgolvbjälkarna utgör nu golv. Jag vill inom rimliga gränser bygga bra stegljudsdämpning. Det handlar dock inte om åtskilda lägenheter. Vi har alla sovrum på övervåningen. Hade nog varit värre om det var tvärt om.

Givna förutsättningar. Jag har 220 Golvbjälkar med cc60 cm. På dessa har jag skruvat 22mm Spån. Detta är klart så det är grundförutsättning. På detta skall jag ha Golvvärme och Parkett.

I min tidigare tråd hade jag en plan att lägga en 20mm paroc stegljudsskiva följt av spårad 22mm spån och sen 14mm Parkett. Jag börjar inse att bygghöjden blir lite problematisk. Framför allt mot trappan.

Så nu har jag tänkt om. Jag har fortfarande tänkt utgå ifrån ett lager Spårad Spånskiva (22mm) över den monterade 22mm spånen.
Min fundering är att skaffa en Ljuddämpningsduk typ ACOUSTIC SILENCE 700, 2mm istället. Självklart inte samma sak som Paroc skivan. Men kanske bättre än att lägga spån mot spån.

Frågan är dock. Hur står en sådan konstruktion sig tror ni som ahr lite byggerfarenhet?, Nerifrån 220mm isolerat med gammalt sågspån eller Isover där vi tagit ur spånet.- 22mm spån skruvat på reglar - stegljudsduk - Spårad spån - lumpapp- parkett. Då vi ahr tagit bort det gamla brädgolvet så kommer detta öka höjden över trappan med ca 38mm. Sen skall vi sätta i Renoveringssteg i trappan så det äter upp lite av det.

Jag har även övervägt att byta ut golvvärmespånet mot EPS. men kommit fram till att dels bygger de minsta med 16 rör 30mm. Dels kan EPS ge trumljud och är inte särskilt ljuddämpande. Är det rätt tänkt??
 
surris
Har byggt endel lägenheter, vi har kört med akustikprofiler i tak sen dubbel gips på det, bjälklaget 220 med isolering, spånskiva,50mm stegljudskiva, dubbel golvgips, foam och parkett. Gick man i sockar så hördes det inget men med skor kunde man höra igenom stegljudet.

Med din tänka konstruktion så tror jag du för räkna med endel ljud. Vet inte riktigt vad du ska göra när det inte får bygga mer på höjden....Kan du ha akustikprofiler i taket under?
 
surris surris skrev:
Har byggt endel lägenheter, vi har kört med akustikprofiler i tak sen dubbel gips på det, bjälklaget 220 med isolering, spånskiva,50mm stegljudskiva, dubbel golvgips, foam och parkett. Gick man i sockar så hördes det inget men med skor kunde man höra igenom stegljudet.

Med din tänka konstruktion så tror jag du för räkna med endel ljud. Vet inte riktigt vad du ska göra när det inte får bygga mer på höjden....Kan du ha akustikprofiler i taket under?
jag har pendlat ner undertak för spot. Men med träreglar.
 
Dags att väcka min gamla tråd om stegljudsdämpning.
Det börjar snabbt närma sig färdigställande. Så jag tänkte dra ett sista varv för lite synpunkter. Jag ahr som nämnts velat göra lite stegljudsdämpning och skapa något sånär dämapt mellan våningsplanen i vårt hus. Vi talar mao inte om lägenhets separering. Åverkan på undertak i undre plan är helelr inte aktuellt i nuläget.

Förutsättning:
Jag har skruvat 22mm Golvspån mot fullisolerat 22mm golvbjälklag. På detta kommer jag lägga 22mm spårad golvspån, och komplettera med en ljuddämpningsmatta typ Ljuddämpningsduk typ DURI dB WL 2 mm eller ACOUSTIC SILENCE 700, 2mm istället (Samma produkt). Min tanke är att placera den mellan spånskivorna. Tänker jag rätt här, eller blir det ingen effekt när de trycks mellan 2 tunga skivor? Är det bättre att lägga skivorna mot varandra, limma/skruva så det blir en jättetjock enhet, och sen lägga duken Mellan spån och Parkett istället?? Är en stegljuds foam ett bättre val här??

Budgeten tillåter inte att använda en duri matta både mellan spånen och under parketten, dåd en är riktigt dyr. Möjligen om man lägger den mellan spånen, och jag kostar på en lite bättre foam under parketten istället för lumpapp.

Detta är också max hur högt jag kan bygga golven, så att komplettera med mer tunga skivor som golvgips etc är helt uteslutet. Har redan huvudbry hur trappan skall sadlas på för att få bra steghöjd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.