[QUOTE="Elvana, post: 4902629, member: 337236"
Och han hade en förklaring till den blå ledningens dragning med att vatten rinner i nedre delen av röret därför ska ledningen sitta utanpå och under??? HUR ska man bemöta det?

Och när jag läser på om värmekabel så är denna en självavkännande och ska dras ur på varma tider. Finns det ingen varnings eller indikation för koppla på nu…..dosa? Och elektrikern menade den ska vara i nu hela tiden? Högst förvirrande. Och är det verkligen meningen att jag som kund och novis ska behöva ifrågasätta och veta att saker fungerar. Som tex vissa rörkopplingar som behövs osv. Det skulle ju då innebära att yrkesproffessioner inte behövs. Jag gör det själv istället![/QUOTE]
Det låter fullt rimligt. Droppvatten från värmepumpen lär rinna i botten, värme stiger dessutom uppåt, så montage i nedre delen känns helt rätt.
Dock bör det ju vara isolerat, annars eldar man för kråkorna.

Den varma årstiden bör värmekabeln inte gå alls då den skall "tina", och är det plusgrader så behövs det ju inte. Men vill man vara säker kan man ju dra ur den på sommaren.

Tyvärr måste man som husägare ofta ha lite koll...den lösning du har kommer troligen funka, men dra onödigt mycket energi, och de vita rören kanske blir spröda och måste bytas med tiden. Så i sig funkar säkert det som är gjort, men inte optimalt..
 
  • Gilla
Elvana
  • Laddar…
https://www.infoom.se/elkostnad_kwh_watt/

Alltså säg att jag har helt fel? Inte kan väl 50 m värmekabel på högsta effekt 20w/m kosta 30.000/år….!! Räknar jag rätt 1kwh=1000 W (50x20=1000) x 24h x 3,45 kr=30222/år
Om det är riktigt lär jag ta hit grävaren och lägga kabeln frostfritt. Blir ju billigare.
 
E Elvana skrev:
Tack för alla svar. Jag har nu talat med chefen och han menar att röret ska isoleras men kan inte försvara varför isolering saknas i backen från brunnen på den svarta slangen. Den dragningen med grävjobb är gjort av en utomstående beställd av rörfirman. Det här känns som onödiga uppvärmningskostnader totalt sett. Kan någon tala om hur jag ska beräkna kw i pengar?
Den drog 5 kw/meter och totalt sett är det 50 slang som värms. Mitt elpris är 3,45.
Och han hade en förklaring till den blå ledningens dragning med att vatten rinner i nedre delen av röret därför ska ledningen sitta utanpå och under??? HUR ska man bemöta det?

Och när jag läser på om värmekabel så är denna en självavkännande och ska dras ur på varma tider. Finns det ingen varnings eller indikation för koppla på nu…..dosa? Och elektrikern menade den ska vara i nu hela tiden? Högst förvirrande. Och är det verkligen meningen att jag som kund och novis ska behöva ifrågasätta och veta att saker fungerar. Som tex vissa rörkopplingar som behövs osv. Det skulle ju då innebära att yrkesproffessioner inte behövs. Jag gör det själv istället!
Jag misstänker att det är en sån här du ska ha för att värmekabeln inte ska dra fulleffekt hela tiden..
https://www.hornbach.se/shop/EBECO-Frostvakt-Control/5818866/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Elvana
  • Laddar…
Om det inte sitter termostat på värmekabeln borde du ha det! Samt att kabeln borde sitta invändigt samt isolering på rören.
 
  • Gilla
Elvana
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Vatette har plasthylsor så man kan göra om deras klämringskopplingar till att ta emot pem slang.
Då är ju nästa fråga om det sitter plasthylsor?
 
E Elvana skrev:
[länk]

Alltså säg att jag har helt fel? Inte kan väl 50 m värmekabel på högsta effekt 20w/m kosta 30.000/år….!! Räknar jag rätt 1kwh=1000 W (50x20=1000) x 24h x 3,45 kr=30222/år
Om det är riktigt lär jag ta hit grävaren och lägga kabeln frostfritt. Blir ju billigare.
Det ser ut som att du räknat rätt (fast du missade 365 dagar i din uppställning) - men det är ju lite det som är poängen med att isolera.
Är den värmekabeln självreglerande, vilket den bör vara, så går den då sällan för fullt, eller ens på "halvfart". Bara de segment som är under en viss temperatur är på , och bara tills de kommit upp i temp.

Så beräkningen kanske snarare blir: 1kw (full effekt) x 8h x 30dagar per år x 3,45kr/kwh = 828 kr
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det ser ut som att du räknat rätt (fast du missade 365 dagar i din uppställning) - men det är ju lite det som är poängen med att isolera.
Är den värmekabeln självreglerande, vilket den bör vara, så går den då sällan för fullt, eller ens på "halvfart". Bara de segment som är under en viss temperatur är på , och bara tills de kommit upp i temp.

Så beräkningen kanske snarare blir: 1kw (full effekt) x 8h x 30dagar per år x 3,45kr/kwh = 828 kr
Jag är tacksam för din uträkning, betyder det att ett årsbelopp då blir ca 10.000 eller menar du att kabeln går på enbart 30 dagar på ett år?

En ytterligare fråga, hade du låtit gräva om slangen till frostfritt och isolerat istället? Ur ekonomisk vinkel i längden.
 
E Elvana skrev:
Jag är tacksam för din uträkning, betyder det att ett årsbelopp då blir ca 10.000 eller menar du att kabeln går på enbart 30 dagar på ett år?

En ytterligare fråga, hade du låtit gräva om slangen till frostfritt och isolerat istället? Ur ekonomisk vinkel i längden.
Det är en ren spekulation att den går undefär motsvarande 30 dgr fullt per år - kan vara mer eller mindre. Men 365 lär det inte vara. Med 30 dgr fullt (som medelvärde) så blir det då ca 828 kr/år :)

Jag hade en utanpåliggande värmekabel på inkommande vatten i mitt föra fritidshus. Den låg innanför isolering, men den gick bara under köldmånaderna, och inte hela tiden. Den drog inte märkbart mycket, hade ca 300-500 kr/mån i elräkning (och då ingick grundvärme 6C, och högre temp när vi var där förstås (direktverkande el), och kyl/frys på det)

Slangen - är det röret ?
Känns inte värt att gräva ned hela den, men isolering som sagt- man vill inte ha värmekabeln så där ytligt, det är bara att elda för kråkorna. Och är det då annat avlopssvatten än från pumpen som går där också (?) så kommer troligen värmekabeln gå på ytterst sällan då det vattnet i sig värmer/tar bort isbildning för det mesta.
Det bästa är väl om du köper en elämtare och kopplar in mellan kabel och uttag så ser du hur det utvecklar sig :)
 
  • Gilla
Elvana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.