Ska man göra detta och hur stänger jag av min eftervärmare på min FTX Husqvarna FTX-LV6? Allt för att spara el-kostnader.
 
Ja så länge du kan hålla tilluften iaf över 18 grader så, men blir svårt på vintern sen när friskluften är så kall. Har en fläktwoods själv, stänger eftervärmaren och maxar börvärdet på höst/vår,
 
boihus123 boihus123 skrev:
Ja så länge du kan hålla tilluften iaf över 18 grader så, men blir svårt på vintern sen när friskluften är så kall. Har en fläktwoods själv, stänger eftervärmaren och maxar börvärdet på höst/vår,
Nu är jag inte insatt i den specifika modellen men om den har en värmeväxlare är det inga problem att stänga av elbatteriet enligt min erfarenhet. Utan värmeväxlare lär det dock bli förbaskat otrevligt när det är -10 ute.

TS: Det borde finnas ett vred någonstans. Hur har du tidigare ställt in temperaturen på inkommande luft?
 
Har ett reglage som gör att jag kan öka och minska graderna. Men jag undrar om det är något mer jag kan ”stänga av” för att minska på elen?
 
De där gammla bruka inte ha så mycket alternativ änn att fysiskt koppla bort den sladden.
Problemet är ju man vill ha börvärdet så högt som möjligt för man vill den ska återvinna så mycket som möjligt.
Men kan den inte nå värdet så slår den på eftervärmaren.

Jag vill ju inte ha det så utan jag vill min FTX alltid ska återvinna så mycket det kan och bara om börvärdet går under 18 ska efter värmaren slå på.

De va väll tänkt som primär värmekälla en gång i tiden och man ville bara nå det värdet man ställde in?
 
Hej! Vi har också en fläktwoods men vi har en värmepump som på ngt sätt är kopplad till den också. Jag vill ju kunna elda och kunna ta till vara på den värmen istället för att elen går igång. Tycker det är jättesvårt att veta hur jag ska tänka här. Är värdet du ställer in på acjb, börvärdet, det som bestämmer när den sätter igång? Alltså är det kallare i huset så kör den igång?

Sorry lite svårt att förklara känner jag.




boihus123 boihus123 skrev:
De där gammla bruka inte ha så mycket alternativ änn att fysiskt koppla bort den sladden.
Problemet är ju man vill ha börvärdet så högt som möjligt för man vill den ska återvinna så mycket som möjligt.
Men kan den inte nå värdet så slår den på eftervärmaren.

Jag vill ju inte ha det så utan jag vill min FTX alltid ska återvinna så mycket det kan och bara om börvärdet går under 18 ska efter värmaren slå på.

De va väll tänkt som primär värmekälla en gång i tiden och man ville bara nå det värdet man ställde in?
 
har du acjb är de en eftervärmare, ja den går på ett börvärde, så har du alternaiv värmekälla ska acjb vara på ett lågt börvärde så den abr gå in när de är absolut nödvändigt, typ 16 grader... Men vad trådskaparen menar är själva eftervärmaren som är inbygd i FTX aggregatet
 
  • Gilla
nka68
  • Laddar…
Tack! Jag har inte riktigt lärt mig hur de funkar i detalj. (Förlåt trådkapningen)

Vi har en acjb och en rdks och en värmepump och möjlighet att elda. Så värmepumpen kan t ex vara inställd på 20 grader och acjb på 16 och då går inte eftervärmaren i acjb på förrän det i huset av ngn anledning skulle vara 16 grader? Är börvärdet det värde då apparaten börjar jobba om det tempen sjunker under det?




boihus123 boihus123 skrev:
har du acjb är de en eftervärmare, ja den går på ett börvärde, så har du alternaiv värmekälla ska acjb vara på ett lågt börvärde så den abr gå in när de är absolut nödvändigt, typ 16 grader... Men vad trådskaparen menar är själva eftervärmaren som är inbygd i FTX aggregatet
 
Sitter termostaten till ACJB i aggregatet vid cirkulationskanalen eller i hallen där också luftvärmepumpen sitter kommer inte el-värmaren i ACJB att starta så länge som värmepumpen håller värmen uppe. Det innebär att det blir ganska kallt i rum som inte nås av värmen direkt från luftvärmepumpen om t.ex. innerdörrarna är stängda. De får bara ca 21°-ig luft som ACJB flyttar från hallen till respektive stängt rum. Det räcker kanske till ca 10° rumstemperatur i stängda rum om vintern?
 
A
J Josth skrev:
Sitter termostaten till ACJB i aggregatet vid cirkulationskanalen eller i hallen där också luftvärmepumpen sitter kommer inte el-värmaren i ACJB att starta så länge som värmepumpen håller värmen uppe. Det innebär att det blir ganska kallt i rum som inte nås av värmen direkt från luftvärmepumpen om t.ex. innerdörrarna är stängda. De får bara ca 21°-ig luft som ACJB flyttar från hallen till respektive stängt rum. Det räcker kanske till ca 10° rumstemperatur i stängda rum om vintern?
Öppna dörrarna då
 
J Josth skrev:
..De får bara ca 21°-ig luft som ACJB flyttar från hallen till respektive stängt rum. Det räcker kanske till ca 10° rumstemperatur i stängda rum om vintern?
Stämer det, man får ju sätta LVP några grader över önskad temperatur och de blir något ojämt, men med öppen planlösning blir nedvånignen rätt bra blandat. Så illa som 10 bli de ju inte, säg det är 22 i hallen, 21 övriga rum nere, runt 19-20 övervåning, och 18 i rumet längstup längst bort. I de värsta r um kan man ha et par små el radiatorer för att få den temp man vill ha
 
Hat ett gammalt Systemair VX700 som jag stängde av eftervärmen på för många år sedan, aldrig haft problem med för kall tilluft eller igenfrusen växlare.
 
  • Gilla
nka68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.