Inget jag planerar att testa... MEN har gått och funderat på detta


Vad skulle hända om
* Det är strömavbrott
* Jag har en Ö-drift omkopplare på inkommande elkabel från Elbolaget.
* Jag kopplar in mitt 2kw elverk på denna ö-drift omkopplare för att pumpa in 2kw i "mitt elnät
* Det är ljust ute. Mina solceller har en toppeffekt på 17kw ( nås på sommaren)
*Vi antar att detta händer en vinterdag


Skulle mina växelriktare då tro att strömmen är igång och börja producera ström?
Skulle mitt nät balansera sig själv allt eftersom mina 5 kyl och frys, tv, luftvärmepump, 3 varmvattenberedare osv förbrukar ström
Vad händer med överskotten?
Går min säkring i Elverket först?
Går andra säkringar?
Fattar växelriktaren det är för mycket ström i nätet och matar ut mindre?
 
Tja, strömmen kommer förbrukar någonstans, och utan det så sticker spänningen upp. Det kommer invertern direkt att märka och hantera det på vilkert sätt den nu hanterar det, jag gissar på totalstopp på export?

Så det kommer nog tyvärr inte att fungera, om inte invertern är så pass smart att den drar ner produktionen så att nätspänningen inte går upp för mycket. Jag tror dock inte att normalfallet är att nätet är så "svagt" att invertern själv kan fylla hela behovet, så jag misstänker starkt att detta är något som inte hanteras såvida den inte specifikt stöder island-mode.
 
S sandos skrev:
Tja, strömmen kommer förbrukar någonstans, och utan det så sticker spänningen upp. Det kommer invertern direkt att märka och hantera det på vilkert sätt den nu hanterar det, jag gissar på totalstopp på export?

Så det kommer nog tyvärr inte att fungera, om inte invertern är så pass smart att den drar ner produktionen så att nätspänningen inte går upp för mycket. Jag tror dock inte att normalfallet är att nätet är så "svagt" att invertern själv kan fylla hela behovet, så jag misstänker starkt att detta är något som inte hanteras såvida den inte specifikt stöder island-mode.
expoer kan den ju inte göra när jag har en sån omkopplare från nätbolagets nät.. det är ju såklart krav om jag skall ha ström i mitt nät medan det är strömavbrott..

min växelriktare borde väl inte fatta skillnaden på ström från elverket mot ström från nätet?
 
B Bonafluff skrev:
expoer kan den ju inte göra när jag har en sån omkopplare från nätbolagets nät.. det är ju såklart krav om jag skall ha ström i mitt nät medan det är strömavbrott..

min växelriktare borde väl inte fatta skillnaden på ström från elverket mot ström från nätet?
Det är inte strömmen från generatorn som är problemet, skillnaden mot normalfallet är att du inte har ett elnät som kan svälja strömmen från invertern. Om den försöker köra ut mer än du förbrukar så kommer spänningen stiga. Med det sagt så finns det ju produkter för detta, och vem vet det kanske fungerer med de flesta inverters idag?
 
S sandos skrev:
Det är inte strömmen från generatorn som är problemet, skillnaden mot normalfallet är att du inte har ett elnät som kan svälja strömmen från invertern. Om den försöker köra ut mer än du förbrukar så kommer spänningen stiga. Med det sagt så finns det ju produkter för detta, och vem vet det kanske fungerer med de flesta inverters idag?
Nä det är är det som är frågan här.

Vad händer?
Går säkringar?
Justerar inverter ner produktionen automatiskt
Kan man ha någon Dump-värme grej på typ 10kwh som bara värmen för kråkan
 
B Bonafluff skrev:
Nä det är är det som är frågan här.

Vad händer?
Går säkringar?
Justerar inverter ner produktionen automatiskt
Kan man ha någon Dump-värme grej på typ 10kwh som bara värmen för kråkan
Säkringar kommer knappast gå. Justerar ned, ja då kommer allt fungera. Om inte så stänger den av.. något annat beteende har jag svårt att tänka mig. Och ja, visst kan du lasta ned så den aldrig mättar ditt lokala nät.
 
S sandos skrev:
Säkringar kommer knappast gå. Justerar ned, ja då kommer allt fungera. Om inte så stänger den av.. något annat beteende har jag svårt att tänka mig. Och ja, visst kan du lasta ned så den aldrig mättar ditt lokala nät.
Vad händer då konkret om säkringarna inte går. Tar saker skada av att det blir för mycket spänning i mitt nät? Eller kan man tänka sig att invertern mäter spänningen och aldrig trycker dit mer då
 
B Bonafluff skrev:
Vad händer?
Sannolikt så ökar spänningen så snabbt att växelriktaren triggar en säkerhetsgräns och stänger ned. Om du har mer last än produktion så kommer den nog får problem med för låg spänning.

Jag skulle säga att systemet är metastabilt och minsta lilla obalans kommer att stänga ner systemet.
 
M merbanan skrev:
Sannolikt så ökar spänningen så snabbt att växelriktaren triggar en säkerhetsgräns och stänger ned. Om du har mer last än produktion så kommer den nog får problem med för låg spänning.

Jag skulle säga att systemet är metastabilt och minsta lilla obalans kommer att stänga ner systemet.
Okey. Ja det borde ju vara någon sån här spärr. Men då är frågan varför det inte händer i vanliga fall när den är nätansluten?

Tex i mitt elnät bakom huvudsäkringarna. Går det till mitt hus. Villa 120kvm. Där sitter det en växelriktare på 10kw. i villan där har jag ett säkring skåp
Sedan har jag ett underskåp på ladan där det sitter en växelriktare på 12kw.. ifrån de underskåpet går det vidare en kabel till en lägenhet i ladan där jag har ytterligare ett underskåp med säkringar.. det går också vidare ett underskåp inuti ladan med säkringar. Till råga på allt har jag en till "gårdsvilla" som är kopplat till underskåpet på ladan. I gårdavillan sitter det ett tilll säkring skåp.

Du förstår

Vad är det som egentligen balanserar detta? Uppenbart så fungerar det. Är elbolaget strömmätare så intelligent
 
B Bonafluff skrev:
Vad är det som egentligen balanserar detta? Uppenbart så fungerar det. Är elbolaget strömmätare så intelligent
Din inkoppling till nätet i övrigt, det sköts inte av någon aktiv elektronik utan strömmen flödar ju av sig själv i kablarna.

Dina inverters läser ju hela tiden av vad som händer och "rättar in sig i ledet" mot nätfrekvens och fas och spänning. Läser man om "anti-islanding" så nämns det tom att om man råkar ha perfekt matchat generation och förbrukning så kan i teorin invertern luras att tro att allt är bra, trots att man är bortkopplad och har strömavbrott. I praktiken som sagt så kommer det inte fungera, såvida du inte har en annan generator som kan "styra" ditt nät alltså, istället för svks nät, och även fylla i med den ström som saknas, samt så får belastningen aldrig gå under vad solcellerna ger. Och det utan att trigge "anti-islanding" i invertern, så den måste genererar lika stabilt som elnätet normalt sett gör.
 
S sandos skrev:
Din inkoppling till nätet i övrigt, det sköts inte av någon aktiv elektronik utan strömmen flödar ju av sig själv i kablarna.

Dina inverters läser ju hela tiden av vad som händer och "rättar in sig i ledet" mot nätfrekvens och fas och spänning. Läser man om "anti-islanding" så nämns det tom att om man råkar ha perfekt matchat generation och förbrukning så kan i teorin invertern luras att tro att allt är bra, trots att man är bortkopplad och har strömavbrott. I praktiken som sagt så kommer det inte fungera, såvida du inte har en annan generator som kan "styra" ditt nät alltså, istället för svks nät, och även fylla i med den ström som saknas. Och det utan att trigge "anti-islanding" i invertern, så den måste genererar lika stabilt som elnätet normalt sett gör.
Jag kanske misstolkar. Men skriver bara som förtydligande. Jo jag har ju en Generator på 2.5kw. en fas som jag i teorin skulle kunna koppla på någonstans vid inkommande el med 16a bara jag monterar en sån där nödström omkopplare
 
B Bonafluff skrev:
Jag kanske misstolkar. Men skriver bara som förtydligande. Jo jag har ju en Generator på 2.5kw. en fas som jag i teorin skulle kunna koppla på någonstans vid inkommande el med 16a bara jag monterar en sån där nödström omkopplare
Eller ja detta var hela poängen med att trigga igång solceller med mitt elverk. Förstår ju att solceller behöver ström för att producera för säkerheten vid strömavbrott
 
Saken är att du behöver perfekt balans mellan producenter och förbrukare. Det kommer du inte ha om du inte har en växelriktare med stöd för det.

B Bonafluff skrev:
Vad är det som egentligen balanserar detta? Uppenbart så fungerar det. Är elbolaget strömmätare så intelligent
Hela elnätet agerar synkront. Då elnätet är större finns det lite bättre buffert att hantera obalanser men det är en process som pågår hela tiden. Om frekvensen går ner så behöver elnätet mer effekt. Man kan titta på kontrollrummet så ser man hur frekvensen varierar.
 
Tänk dig elledningen som en vattenledning, analogin håller ganska bra. För att tryck och flöde ska vara stabilt så måste man mata in lika mycket vatten som man tar ut. Och i detta fall så kan inte det växelriktaren reglera hur mycket den ska mata in utan den bara kör på efter hur mycket sol som lyser på den.
 
M merbanan skrev:
Tänk dig elledningen som en vattenledning, analogin håller ganska bra. För att tryck och flöde ska vara stabilt så måste man mata in lika mycket vatten som man tar ut. Och i detta fall så kan inte det växelriktaren reglera hur mycket den ska mata in utan den bara kör på efter hur mycket sol som lyser på den.
Går det att sätta dit någon stor värmeelement på säg. 10kw med någon inteligent styrning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.