Magnus E K
00-01 med sommartid är ju 23-24 med normaltid; gissar att mätaren rapporterar efter normaltid hela året. Har själv problem med att få mina siffror att stämma exakt med de jag får från elbolaget under sommartidshalvåret (medan det under vintern stämmer perfekt), kanske dags att ta tag i detta nu när det handlar om mer pengar...
 
  • Gilla
Luddberg och 1 till
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Amen precis så var det för mig också, brukade bara se 00-01 på ”Idag” innan Pulse. Antar att det ”hängde med” i rapporteringen på något vänster.

Men stämmer ursprungsbilden då? Dvs både Tibber/Mölndal Energi visar samma förbrukning på igår?
Ja, så vitt jag kan tolka Mölndal Energis lite otydligare graf är det samma förbrukning som i Tibberappen.

Den kommentaren jag läste (som jag inte hittar nu) menade att inte ens elnätbolaget har korrekt data innan det gått några dagar (med gamla elmätare (vilket jag verkar ha) antar jag).
 
T
L Luddberg skrev:
Ja, så vitt jag kan tolka Mölndal Energis lite otydligare graf är det samma förbrukning som i Tibberappen.

Den kommentaren jag läste (som jag inte hittar nu) menade att inte ens elnätbolaget har korrekt data innan det gått några dagar (med gamla elmätare (vilket jag verkar ha) antar jag).
Aha det låter ju rätt sjukt, vad mer behöver nätbolaget göra än att läsa datan från sin elmätare? Till och med om de skulle behöva städa och tyda datan så bör det inte ta så pass lång tid kan tyckas
 
T tunellm skrev:
Aha det låter ju rätt sjukt, vad mer behöver nätbolaget göra än att läsa datan från sin elmätare? Till och med om de skulle behöva städa och tyda datan så bör det inte ta så pass lång tid kan tyckas
Nej det låter onekligen underligt. Men min mätare ser uråldrig ut, så vem vet vilka omvägar de behöver ta för att få ut datan.
 
T
L Luddberg skrev:
Nej det låter onekligen underligt. Men min mätare ser uråldrig ut, så vem vet vilka omvägar de behöver ta för att få ut datan.
Haha så pass alltså, ja då kanske de behöver utföra lite magi för att få till det.

På tal om det, MÅSTE de erbjuda timavläsning om de har för dåliga mätare för det? Är väl att de måste byta mätarna innan typ 2024/2025 men innan dess då? Någon som vet?
 
T tunellm skrev:
Då förstår jag, blev glatt överraskad när vi flyttade in i vårt hus i Juli och såg att Härryda Energi redan bytt ut mätarna så det sett en modern rackare där med HAN-port :)
berätta gärna vad är bra med en sån där han-port?
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
P preben89 skrev:
berätta gärna vad är bra med en sån där han-port?
Hmm, oklart om det är ett skämt med tanke på att hanar inte brukar ha portar, men visst…

Det är ett så kallad kundgränssnitt där du som kund ska kunna plocka ut data från elmätaren (samma data som nät/elbolaget har tillgång till). Det ser ut som ett nätverksuttag. Det finns äldre standarder för liknande funktionalitet.

Det möjliggör/förenklar hemautomation och t.ex lastbalansering av elbilsladdare.
 
T
P preben89 skrev:
berätta gärna vad är bra med en sån där han-port?
I mitt fall har det varit att jag kan se realtidsförbrukningen här hemma och hitta eltjuvar. Jag kan även se på vilka faser mina förbrukare ligger, hade jag haft problem med för hög belastning på en fas hade jag kunnat luska ut det enkelt och flyttat på en av dem till en mindre belastad fas.

Tydligen kan även min Easee-laddare lastbalansera med hjälp av min Pulse också men jag får elbilen nästa vecka så det har inte testats än.

Här kan du läsa mer om du är intresserad:
https://hanporten.se/
 
T
L Luddberg skrev:
Som jag förstår det som står här [länk] måste de erbjuda timmätning.

En bit ner kan man läsa ett påstått meddelande från E.On: ”Mätvärdena rapporteras in på förmiddagen varje dag för föregående dag. Ibland kan det bli en fördröjning upp till 5 dagar med inrapporteringen…”
Intressant information, tack!
 
C
T tunellm skrev:
Aha det låter ju rätt sjukt, vad mer behöver nätbolaget göra än att läsa datan från sin elmätare?
Mätaren loggar förbrukningen per timme eller en kortare tidsenhet, men förmodligen läser nätägaren sedan inte av mätvärdena särskilt ofta. Avläsningstekniken sätter begränsningar.


T tunellm skrev:
Är väl att de måste byta mätarna innan typ 2024/2025 men innan dess då? Någon som vet?
Min uppfattning att de i så fall gör ett förtida mätarbyte hos de kunder som begär timmätning. Men just nu kan man tänka sig att det är extra många på kö som vill aktivera timmätning.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.