Hej,

jag har precis förvärvat en fastighet en bit ut på landet där vatten kommer in på bottenvåningen från en källa en bit upp i skogen. Det här fungerar väldigt bra, förutom att trycket är lite dåligt ibland. Nu ska jag bygga ett nytt badrum på övervåningen och det rummet hamnat nästan i höjd med källan, så då blir det nästan inget tryck alls där.

Altså behöver jag något på bottenvåningen som ökar trycket i matningen. Vad finns det för alternativ för detta, och vad kan man tänka sig att få betala för det? (Förr eller senare hamnar man kanske i en situation där det är billigare att borra en ny brunn med pump)?
 
Har sett en liknade lösning.

Där fick inkommade vatten fylla en cistern. En pump sög vattten från cisternen och trycksatte detta i en vanlig tycktank som sen skickade ut vattnet i huset.

Nu vill du kanske ha en snyggare cistern än en murad variant men det funkade.
 
måste man ens ha en cistern? Borde ju räcka att ansluta källans ledning till en pumpautomat
 
ingen anning, kanske finns en risk för luftsugnig om man låter pumpen dra på sin sugnivå mot en vad jag misstänker ganska lång ledning.
 
det allra billigaste och enklaste måste vara som sagts här tidigare, att koppla in en pumpautomat där ledningen går in i huset. Tänk dock på att utrusta den med en backventil på sugsidan innan pumpen så inte vattnet sprutar tillbaka upp till källan då pumpen nått upp till trycket!
 
mats_o skrev:
ingen anning, kanske finns en risk för luftsugnig om man låter pumpen dra på sin sugnivå mot en vad jag misstänker ganska lång ledning.
Har svårt att tänka mig att luft skulle tränga in då det redan i dagsläget är ett naturligt övertryck på ledningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.