BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Är de hantverkarens fel att ts inte vårdar sin altan. De borde man förstå. Ganska givet.
Och hur menar du att TS skulle ha vårdat sin altan under de 7 åren som gått?
 
  • Gilla
sultanen1
  • Laddar…
U
Ja asså jag tycker inte man kan klandra TS. Bara för att man har ett hus är man inte proffs. Kan eller vill man inte, så köper man in tjänster, som kostar en hel del för att någon annan ska göra rätt. Man förväntar sig nog inte att betala för fel och det är svårt att veta om man inte själv har intresset och/eller är påläst.

Dock är jag skeptisk till att lyssna på en snickare hur man ska måla över huvudtaget. Plastfärg fungerar bra utomhus när man målar en sida av en planka och låter andra sidan vädra bort eventuell fukt. Att helt måla in något med plastfärg är som att be om röta, speciellt på en konstruktion som ett staket som ofta har hörn och plana ytor där vatten blir ståendes.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Jag kan tycka att om man anlitar en snickare för att bygga ett altanräcke så bör man kunna förutsätta att denne vet lite mer än hur man sågar till och fäster delarna. Snickaren bör definitivt ha koll på riskerna - och åtgärderna för att minska riskerna - med att använda obehandlat trä utomhus.
Att snickaren dessutom svarar på frågan med ett "det finns inte tid" är i min mening anmärkningsvärt.

En kanske inte helt oviktig aspekt i ansvarsfrågan kan jag tycka är hur processen fram till beslutet om att använda obehandlat trä såg ut. Har snickaren sagt något i stil med "äh, det är inga problem!" eller har TS bestämt velat ha obehandlat trots snickarens varningar om att det kommer ruttna? Fast även om det senare alternativet är fallet, och snickaren till slut givit med sig, borde denne upplyst TS om vikten av att skydda trät så gott det går.
 
  • Gilla
PBord och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.