Jag är osäker på vad de nya branschreglerna säger när det gäller vårt badrum i källaren. Huset är byggt 48 och idag är utsidan av grunden är täckt med asfalt och golvet nog oisolerad??!. Gäller då figur 1, dvs att golv och vägg är i direkt markkontakt?

Om vi drännerar och sätter dit platonmatta, gäller då densamma som om vi haft kvar asfalten?
Dvs att vi skall endast använda tätskickt på ytor med kraftig vattenbelastning.
 
Jag bygger just nu ett badrum hos min syrra där situationen är likadan. Jag har lagt tätskikt på innerväggarna och precis runt golvbrunnen.
 
Förstår jag dig rätt att du har tätskikt på väggarna förutom på yttervägg samt tätat kring golvbrunnen? Är de tätate innerväggarna i duschzon? Eller varför valde du att täta dem?
 
De är både duschzon och inte. Jag tätade dem för att de är i gips på träreglar.
 
Jag har ställt frågan till Byggkeramiska rådet och lägger upp svaret här när jag får det...
 
De väggar som har direkt markkontakt bör inte tätskiktas annat än där det är direkt vattenbegjutning. Innerväggar kan och bör för det mesta tätskiktas.
 
- Anses det att man ej har direkt markkontakt om man har asfalt eller platon?

-Asfalten sitter på ju på ytterväggarna men väl inte på undersidan av plattan??! Innebär det att jag inte tätskiktar på golvet förutom vid dusch men att samtliga väggar skall tätskiktas?
 
Detta är en bedömningsfråga. Med bara asfalt som tätning så tycker jag att man kan nöja sig med att tätskikta där det är vattenbegjutning, man tar ingen som helst risk att låta bli tätskiktet på andra ställen.
 
Hejsan,

Nu har jag fått ett svar från Byggkeramikrådet!

Frågan jag stälde var följande;

"Om det gäller ett badrum i en källare. Antag att utsidan av grunden är belagd med asfalt men planer är att drännera och använda platon-matta.

Hur skall PER tolkas?
Tolkas asfalt på samma sätt som platon?
Skall hela rummet tätas eller enbart där kraftig vattenbelastning sker?"

...och svaret jag fick var;

"Det är svårt att svara rakt av på din fråga. Är det risk för tillskjutande markfukt och huset är äldre (utan dagens isolering) så kan det vara klokt att låta golvet andas och enbart ha tätskikt i duschen och ev runt väggarna. Det beror också på om det finns fuktkänsligt material som angränsar till badrummet, då måste det skyddas från fukt och då kan det behövas mer tätskikt."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.