Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Johan.Andersson.81 skrev:
Jo, men det är ju mer av ett konstaterande av hur det ser ut på många arbetsplatser. Det är ju något som man kan jobba för att förändra om man anser att god prestation ska belönas. Det är inte heller något som man kategoriskt kan koppla till facket anser jag.
Ska du ha ökning utanför de vanliga procenten så räcker det inte vara duktig
 
L LaoLars skrev:
"Potten" finns ju i alla bolag oavsett kollektivavtal eller ej. Ekonomichefen, VD och ofta också styrelsen bestämmer hur mycket bolaget är villigt att avsätta till löneökningar. Det fackliga avtalet är grunden, men bolaget kan ju bestämma som de vill beroende på företagets ekonomiska status. Betalar man mindre så riskerar man facklig konflikt. Betalar man mer kommer branschkollegorna att bråka.
Efter att potten är beslutad gäller det att fördela den så att anställda fortsätter att göra ett bra jobb.
På pappret. På ett anslutet bolag dock så får ingen 15 procent och man sänker lönen för någon annan. De skillnaderna finns helt enkelt inte. Det är mer åt mitten. Gissar på solidaritet
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut men på slutet av dagen räcker det inte vara duktig utan du måste kunna tala för varför du ska ha högre lön än alla andra. Och detta gör ingen bättre än du själv. Speciellt inte en fackodugling.
Åter igen så kan du inte dra alla jobb/ branscher över samma kant . Det skiljer sig . bara för du har erfarenhet av att du måste tala för sig så betyder fortfarande det inte att samma gäller överallt. Så kanske dags att omformulera sig lite där? . Finns många ställen där du enbart via ditt kunnande når upp i högre löner. Handlar väl säkert till stor del hur kompetenta chefer som finns också om dem har tillräcklig kunskap för att bedöma kompetensen
 
  • Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På pappret. På ett anslutet bolag dock så får ingen 15 procent och man sänker lönen för någon annan. De skillnaderna finns helt enkelt inte. Det är mer åt mitten. Gissar på solidaritet
Fattar inte vad du menar med "på papperet". Du gissar mer än du vet. Jobba i facket ett tag så lär du dig lite om företagsstyrning också.
Bolagets ekonomi är upp till VD.
Det finns ingen lag hur VD ska tolka ett löneavtal.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Åter igen så kan du inte dra alla jobb/ branscher över samma kant . Det skiljer sig . bara för du har erfarenhet av att du måste tala för sig så betyder fortfarande det inte att samma gäller överallt. Så kanske dags att omformulera sig lite där? . Finns många ställen där du enbart via ditt kunnande når upp i högre löner. Handlar väl säkert till stor del hur kompetenta chefer som finns också om dem har tillräcklig kunskap för att bedöma kompetensen
Om du har två som utför samma arbete en gör det bättre så kommer inte chefen automatiskt ge den bättre speciellt mycket högre lön. Man måste argumentera för det.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Fattar inte vad du menar med "på papperet". Du gissar mer än du vet. Jobba i facket ett tag så lär du dig lite om företagsstyrning också.
Bolagets ekonomi är upp till VD.
Det finns ingen lag hur VD ska tolka ett löneavtal.
På pappret kanske det finns fri lönesättning på ett anslutet bolag. Men i praktiken kommer lönerna gå mot mitten på ett sådant bolag medan det är mer variation på ett icke anslutet bolag.

Hade jag varit på ett anslutet bolag där under 2008 så hade jag aldrig fått 15 procent ökning på ett år samtidigt som 20 procent av styrkan inte fick nån ökning alls eller tom lönesänkning
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du har två som utför samma arbete en gör det bättre så kommer inte chefen automatiskt ge den bättre speciellt mycket högre lön. Man måste argumentera för det.
Det är din erfarenhet inte fakta. Finns olika jobb och olika chefer. En del betalar bra efter vad du presterar . Dessutom sätter folk värde på sin kompetens så vill dem har nyckel arbetare kvar så går det att få upp löner utan att behöva tala för sig som du anser är det ända rätta sätten. Gäller säkert för sig men inte för alla tänk på de
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Det är din erfarenhet inte fakta. Finns olika jobb och olika chefer. En del betalar bra efter vad du presterar . Dessutom sätter folk värde på sin kompetens så vill dem har nyckel arbetare kvar så går det att få upp löner utan att behöva tala för sig som du anser är det ända rätta sätten. Gäller säkert för sig men inte för alla tänk på de
Jag vägrat tro det finns chefer som sätter högsta möjliga lön helt automatiskt. Går alltid krama ut lite till om man är en duktig förhandlare
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vägrat tro det finns chefer som sätter högsta möjliga lön helt automatiskt. Går alltid krama ut lite till om man är en duktig förhandlare
Om du skaffar dig en oerhört eftertraktad spetskompetens kommer cheferna kasta pengar efter dig. Har fler gånger under senare år varit med om att jag fått betydligt mer i lön än jag föreställt mig, helt utan förhandling.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du skaffar dig en oerhört eftertraktad spetskompetens kommer cheferna kasta pengar efter dig. Har fler gånger under senare år varit med om att jag fått betydligt mer i lön än jag föreställt mig, helt utan förhandling.
Du kan alltid förhandla dig ännu lite till
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vägrat tro det finns chefer som sätter högsta möjliga lön helt automatiskt. Går alltid krama ut lite till om man är en duktig förhandlare
Du får tro vad du vill. Men sluta framföra dina åsikter som dem vore fakta.
Från det ena till det andra är pengar det enda som spelar roll för dig?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Du får tro vad du vill. Men sluta framföra dina åsikter som dem vore fakta.
Från det ena till det andra är pengar det enda som spelar roll för dig?
Självklart är det viktigt bli kompenserad rätt. Men man skaffar ju inte ett jobb enbart för lönen. Tvärt om. Jag skulle enkelt kunna kliva upp över 500k i arvode per år bara genom att byta roll till lösningsarkitekt istället för systemarkitekt. Men skulle mögla bort med ett sådant administrativt jobb.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart är det viktigt bli kompenserad rätt. Men man skaffar ju inte ett jobb enbart för lönen. Tvärt om. Jag skulle enkelt kunna kliva upp över 500k i arvode per år bara genom att byta roll till lösningsarkitekt istället för systemarkitekt. Men skulle mögla bort med ett sådant administrativt jobb.
Men det är som "konsult", inte "anställd", annat än hos dig själv...bara för tydlighets skull, alla har inte insikt i din bransch.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart är det viktigt bli kompenserad rätt. Men man skaffar ju inte ett jobb enbart för lönen. Tvärt om. Jag skulle enkelt kunna kliva upp över 500k i arvode per år bara genom att byta roll till lösningsarkitekt istället för systemarkitekt. Men skulle mögla bort med ett sådant administrativt jobb.
Ja, det blir nog bäst att du knackar kod resten av livet, det är sannolikt det du är bra på. :)
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På pappret kanske det finns fri lönesättning på ett anslutet bolag. Men i praktiken kommer lönerna gå mot mitten på ett sådant bolag medan det är mer variation på ett icke anslutet bolag.

Hade jag varit på ett anslutet bolag där under 2008 så hade jag aldrig fått 15 procent ökning på ett år samtidigt som 20 procent av styrkan inte fick nån ökning alls eller tom lönesänkning
Man undrar ju var du hittar all denna ”fakta”…
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.