Hej

Jag vill komplettera mitt smarta hem med en

Nexa Z-Wave AN-179 Inbyggnadsmottagare På/Av

Jag kollade på installationsanvisningen men den känns otydlig.

Hur kopplar jag in an-179 bakom min brytare som bilden visar:


Visa bilaga 350897

Jag önskar behålla den gamla brytaren för manuell på/av

Med vänlig hälsning
Tobias Pettersson
 
  • Nexa Z-Wave AN-179 inbyggnadsmottagare för smarta hemsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagsdosa i vägg med befintliga ledningar och markerad plats för Nexa Z-Wave AN-179 mottagare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du ihop detta? Jag sitter med samma och kliar mig i huvudet.
 
Så här så ska det fungera. Ha gärna tunnare kablar på 3V sidan. Elinstallation med Nexa-omkopplare och anvisning, kopplad till vägguttag med öppen kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cwstenberg
  • Laddar…
förlåt min okunnighet och nexa supporten ville inte svara men varför behöver jag använda både L och IN?
 
3 3emer skrev:
förlåt min okunnighet och nexa supporten ville inte svara men varför behöver jag använda både L och IN?
Enhetens relä sitter mellan IN och LS. Om du vill att enheten ska mata ut spänning på LS måste fas vara kopplat till IN.
 
E etompau skrev:
Enhetens relä sitter mellan IN och LS. Om du vill att enheten ska mata ut spänning på LS måste fas vara kopplat till IN.
Hur vet jag det? Eller ska man testa först utan? Orsaken är att jag byter från en trasig wmr-1000 där jag använt fas, nolla och tändtråd
 
3 3emer skrev:
Hur vet jag det? Eller ska man testa först utan? Orsaken är att jag byter från en trasig wmr-1000 där jag använt fas, nolla och tändtråd
Om du håller på att rota med detta bör du ha lite koll på grejorna.
Tändtråd till LS
Fas till IN och L.
Neutral till N
 
E etompau skrev:
Om du håller på att rota med detta bör du ha lite koll på grejorna.
Tändtråd till LS
Fas till IN och L.
Neutral till N
Var kanske lite otydlig i min fråga men vad menas med "Enhetens relä sitter mellan IN och LS" och "Om du vill att enheten ska mata ut spänning på LS måste fas vara kopplat till IN." Hur vet jag om jag vill ha ut spänning på ls? på tidigare enhet dvs wmr-1000 så anslöt jag bara nollan, fasen och tändtråden. Blir osäker på funktionaliteten med IN och läser jag manualen så står det "Observera att strömbrytare anslutna till AN-179 måste vara potentialfria, dvs. helt isolerade från 230V." vilket gör mig som lekman förvirrad.
 
3 3emer skrev:
Var kanske lite otydlig i min fråga men vad menas med "Enhetens relä sitter mellan IN och LS" och "Om du vill att enheten ska mata ut spänning på LS måste fas vara kopplat till IN." Hur vet jag om jag vill ha ut spänning på ls? på tidigare enhet dvs wmr-1000 så anslöt jag bara nollan, fasen och tändtråden. Blir osäker på funktionaliteten med IN och läser jag manualen så står det "Observera att strömbrytare anslutna till AN-179 måste vara potentialfria, dvs. helt isolerade från 230V." vilket gör mig som lekman förvirrad.
Reläet i AN-179 sitter mellan plint IN och LS och gör således en förbindning mellan dessa två terminaler när mottagaren får en ON-signal.

När det gäller en extern strömbrytare som kopplas till AN-179 så är det korrekt att den ska vara spänningsfri och kopplas mellan terminal 3V och S1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.